Jak nowa Škoda Octavia wypada na tle rywali?

W 2019 roku, Škoda Octavia zajmuje 1. miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce, jednak konkurenci depczą jej po piętach – Toyota Corolla zajmuje drugą pozycję, zaś Opel Astra uplasował się na 5. miejscu. Bronią Czechów mają być innowacje w nowej generacji modelu.

Nowa Octavia ma szanse zachować fotel lidera pod względem najczęściej kupowanego auta w Polsce
Nowa Octavia ma szanse zachować fotel lidera pod względem najczęściej kupowanego auta w Polsce
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

12.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na odpowiedź będziemy musieli na pewno poczekać, jednak patrząc na zmiany, jakie Škoda przygotowała w czwartej odsłonie Octavii, można mniemać, że będzie ona miała silne atrybuty, żeby przekonać potencjalnych klientów. Jak donosi serwis Samar, w 2018 roku sprzedano w Polsce aż 17 006 egzemplarzy 3. generacji czeskiego kompaktu, ale jej główny konkurent – Toyota Corolla zajęła 2. miejsce z liczbą 15 829 sprzedanych aut. Na piątym miejscu uplasował się Opel, który sprzedał 11 654 egzemplarzy Astry.

Na tylnej klapie, zamiast loga marki pojawił się 3-wymiarowy napis
Na tylnej klapie, zamiast loga marki pojawił się 3-wymiarowy napis© fot. mat. prasowe

Škoda Octavia na tle rywali

Nadwozie nowej Škody Octavii zmieniło się w znacznym stopniu. Nie będę się skupiał na zestawieniu wspomnianych aut pod względem stylistyki, bo w końcu o gustach się nie dyskutuje, ale moim zdaniem czeska nowość wypada pod tym względem najkorzystniej.

Obraz
Obraz;

Choć rozstaw osi nie zmienił się (2686 mm), Octavia jest teraz dłuższa (4689 mm) i szersza (1829 mm). Nieco większym rozstawem osi może pochwalić się Corolla (2700 mm), natomiast Astra zamyka stawkę (2662 mm). Jeśli chodzi o wymiary nadwozia, Toyota w zależności od nadwozia (kombi albo sedan) mierzy kolejno 4650 i 4630 mm długości oraz 1790 i 1780 mm szerokości natomiast Astra Sports Tourer – 4702 mm długości i 1809 mm szerokości.

Bagażnik nowej Octavii kombi jest wyjątkowo pojemny - ma aż 640 litrów
Bagażnik nowej Octavii kombi jest wyjątkowo pojemny - ma aż 640 litrów© fot. mat. prasowe

Nowa Octavia zaskakuje swoim bardzo pojemnym bagażnikiem – liftback ma aż 600-litrowy kufer, natomiast w kombi mamy do dyspozycji 640 litrów. Gorzej w tej konkurencji wypadają rywale – kufer Corolli Sedan ma 471 litrów, Corolli TS kombi – 596 litrów, a Astry Sport Tourer – 540 litrów.

Obraz
Obraz;

Nowa gama silnikowa Škody da potencjalnemu klientowi spory wybór – zaczynając od benzynowych TSI 1.0 R3 (110 KM), 1.5 R4 (150 KM), 2.0 (190 KM), przez diesle 2.0 TDI (115, 150, 190 KM), a na hybrydach kończąc. W ostatnim przypadku, będą to 2 rodzaje – tzw. miękkie hybrydy oraz hybrydy plug-in. Samochody z układem mild hybrid wyposażone są w instalację 48 V i zintegrowany moduł rozrusznika-alternatora, który będzie występował tylko w przypadku dobrania 7-biegowej przekładni DSG.

Co ciekawe, jeśli weźmiemy pod uwagę ustawę obniżającą o połowę akcyzę dla aut hybrydowych (w tym tzw. miękkich hybryd), która wchodzi w życie 1 stycznia przyszłego roku, może się okazać, że nowa Octavia z dwusprzęgłową skrzynią biegów (a więc z układem mild hybrid) będzie tańsza od jej odpowiednika z manualną przekładnią. Wszystko jednak zależy od ostatecznych cen wersji i przekładni.

Nowa Škoda Octavia doczeka się także hybrydy plug-in
Nowa Škoda Octavia doczeka się także hybrydy plug-in© fot. mat. prasowe

Nowością będą hybrydy ładowane z gniazdka. Škoda zakłada 2 wersje – 204- i 245-konną, oba bazujące na benzynowych 1.4. Nie da się ukryć, że jest to solidne działo wycelowane w Toyotę, która do tej pory bezkonkurencyjnie wypełniała segment elektryczno-spalinowych kompaktów. W swojej ofercie ma 2 hybrydy – 1.8/122 KM i 2.0/184 KM (nie występuje w sedanie). Oprócz tego w ofercie znajdziemy także silniki 1.2 Turbo/116 KM i 1.6/132 KM. Jeśli chodzi natomiast o Opla, w Astrze do wyboru są benzyniaki 1.2 (110, 130, 145 KM) oraz 1.4/145 KM, łączony wyłącznie z bezstopniowym CVT. Tu znajdziemy także diesle – 1,5-litrowa jednostka generuje 105 lub 122 KM.

Nowa Octavia wypada także bardzo korzystnie pod względem wyposażenia wnętrza. Nowością są m.in. fotele z opcją grzania, wentylacji i masażu, 3-strefowa klimatyzacja, aż 5 portów USB-C (innych nie ma i nie będzie), dwa 10-calowe ekrany – jeden jako zestaw wskaźników, drugi na konsoli centralnej, wyświetlacz HUD, matrycowe światła LED czy pojemnościowa kierownica.

Sterowanie klimatyzacją będzie odbywało się z poziomu ekranu na konsoli centralnej
Sterowanie klimatyzacją będzie odbywało się z poziomu ekranu na konsoli centralnej© fot. mat. prasowe

Konkurencja na tym tle nie wypada źle, choć niektórych pozycji brakuje w ich wyposażeniu. Ani w Corolli, ani w Astrze nie doświadczymy 3-strefowej klimatyzacji, oba auta mają też mniejsze ekrany dotykowe (8-calowe), a dodatkowo Toyota nie oferuje w Corolli foteli z opcją masażu czy wentylacji. We wszystkich 3 za to spotkamy m.in. wyświetlacze head-up oraz matrycowe reflektory LED.

Obraz
Obraz;

Škoda Octavia określana była także jako uboższa siostra Volkswagena Golfa, jednak granice między tymi modelami zacierają się coraz bardziej. Golf, podobnie jak Octavia, oferowany będzie z układem miękkiej hybrydy lub jako hybryda plug-in, jednak to gama silnikowa czeskiego kompaktu oferuje mocniejsze silniki – Volkswagen zapowiedział w Golfie na razie silniki benzynowe 1.0 (90, 110 KM) i 1.5 (130, 150 KM) oraz diesla 2.0 (115, 150 KM).

Przewaga technologiczna Golfa została jednak jeszcze zachowana – multimedia w Volkswagenie będą mogły być obsługiwane gestami oraz głosem, a producent przewidział także aplikację na telefon, która informuje o stanie auta. Dodatkowo Golfa będzie można doposażyć w rożne opcje po zakupie, m.in. w adaptacyjny tempomat czy nawigację.

Nowa Octavia urosła aż o 22 mm wzdłuż (19 mm dla liftbacka) i 15 mm wszerz
Nowa Octavia urosła aż o 22 mm wzdłuż (19 mm dla liftbacka) i 15 mm wszerz© fot. mat. prasowe

Nowa Škoda Octavia bardzo spoważniała, ale w dużej mierze o jej sukcesie zadecyduje także cena, na którą z niecierpliwością czekamy.

Źródło artykułu:WP Autokult
ŠkodaOpel AstraŠkoda Octavia
Komentarze (54)