GTB jak GTO - SP Engineering 599 GTX (2011)
Znane m.in. z tuningu Nissanów Skyline i GT-R przedsiębiorstwo SP Engineering postanowiło zaprezentować swoje umiejętności na Ferrari 599 GTB Fiorano. Celem było zbliżenie osiągów wersji GTB do parametrów odmiany GTO.
08.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Znane m.in. z tuningu Nissanów Skyline i GT-R przedsiębiorstwo SP Engineering postanowiło zaprezentować swoje umiejętności na Ferrari 599 GTB Fiorano. Celem było zbliżenie osiągów wersji GTB do parametrów odmiany GTO.
Sporo mówi się już o następcy Fiorano, a tymczasem 599 GTB nadal prezentuje się świetnie, zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej. Samochód ma 12-cylindrowy silnik o oznaczeniu Tipo F133 F. Ustawione wzdłużnie między przednimi kołami serce bolidu ma 65-stopniowy kąt rozwidlenia cylindrów, a 12 garów ma łączną objętość 6,0 l.
Moc maksymalna ważącego 225 kg silnika to 620 KM przy 7600 obr./min, zaś moment maksymalny wynosi 608 Nm przy 5600 obr./min. Napęd realizowany jest tylko przez tylne koła, a kierowca ma do wyboru jeden z 6 biegów w manualnej skrzyni.
Ważące około 1750 kg Ferrari imponuje osiągami. Od zera do setki przyspiesza w zaledwie 3,60 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 333 km/h.
SP Engineering wzięło właśnie takie auto na warsztat i postanowiło upodobnić je osiągami do szybszego GTO. Prace podzielono na 3 etapy: tuning silnika, przeróbkę zawieszenia i modyfikację nadwozia.
Jeśli chodzi o podkręcanie jednostki napędowej, to od razu trzeba powiedzieć, że sam silnik nie zmienił się nic a nic, za to wymieniono układ wydechowy na sportowy, w którym rury wykonano ze stopów tytanu. Oczywiście w tym przypadku zwrot „sportowy układ wydechowy” nie oznacza, że seryjny układ wylotowy nie jest sportowy[sup]1)[/sup]. Drugim elementem, który wymieniono było elektroniczne sterowanie jednostki napędowej.
Te dwie modyfikacje sprawiły, że jednostka napędowa legitymuje się teraz 685 KM mocy maksymalnej (czyli o 15 KM więcej niż w 599 GTO). Ulepszenia te mają jednak swoją cenę - 12 999 dolarów.
Drugi krok tuningu to poprawki zawieszenia. Firma zmieniła m.in. stabilizatory, ale pozostawiła w aucie seryjne amortyzatory wypełnione cieczą magnetoreologiczną. Nowe części kosztują 4999 dolarów. Jest też możliwość zamontowania systemu unoszenia przodu o około 50 mm, za który trzeba zapłacić 12 800 dolarów.
Ostatni punkt programu to ulepszenia wizualne. SP Engineering stworzyło skromny zestaw spojlerów wykonanych z włókna węglowego. Pakiet obejmuje listwy z przodu i z boków oraz mały spojler przypominający trochę ten stosowany w wyścigowym 599XX. Komplet tych modyfikacji to wydatek 7200 dolarów.
Jak na tuning Ferrari, ceny nie są wygórowane, ale z drugiej strony klient nie dostaje Bóg wie czego. Osobiście chyba wolałbym mieć seryjne GTO.
[sup]1) [/sup]Niestety w języku polskim nie ma jeszcze stopniowania przymiotnika „sportowy”, bo mógłbym wtedy napisać „sportowszy”
Dane techniczne
- Typ: V12, 65supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5998 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 685 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 114,21 KM/l (seryjny – 103,37 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 398 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 8,0 x 19”
- Koła tylne: 11,0 x 20”
- Opony przednie: 245/40 R 19
- Opony tylne: 305/35 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1753 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,56 kg/KM (seryjny – 2,83 kg/KM)
- Długość: 4665 mm
- Szerokość: 1962 mm
- Wysokość: 1314 mm
- Rozstaw osi: 2750 mmblock position=\inside7187/block
Źródło: topspeed