Grand Prix Hiszpanii 2016 – zasłużony awans Maxa Verstappena
Max Verstappen awansował przed Grand Prix Hiszpanii do zespołu Red Bull Racing i daną mu szansę wykorzystał w najlepszy możliwy sposób. Zwyciężył w bardzo interesującym wyścigu.
15.05.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wczoraj mówiło się o tym, że dominację Nico Rosberga może przerwać wreszcie nie kto inny jak Lewis Hamilton. Brytyjczyk pojechał najlepiej w kwalifikacjach co dało mu pierwszą pozycję startową. Obok niego, w pierwszej linii stanął Rosberg, a za nimi ustawili się zawodnicy teamu Red Bull Racing. Max Verstappen zakwalifikował się na czwarte miejsce. Dwójka Red Bulla z pewnością nie spodziewała się takiego przebiegu wyścigu jaki czekał ich niedługo po starcie.
Najszybciej z drugiego pola wystartował Nico Rosberg, ale zaciętość Lewisa Hamiltona pozwoliła mu podjąć próbę wyprzedzania, która zakończyła się… zderzeniem obu kierowców. Dwójka Mercedesa musiała się wycofać z wyścigu. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, a za nim na czele podążali Daniel Ricciardo i Max Verstappen. Dalej był Carlos Sainz, który szybko został wyprzedzony przez dwa bolidy Ferrari po restarcie wyścigu.
Do pierwszych postojów niewiele się działo, a same zjazdy do boksów nie miały większego znaczenia. Prowadził Ricciardo przed swoim nowym partnerem. W międzyczasie Vettel doganiał Verstappena, a Holender lidera wyścigu. Trójka kierowców jechała już blisko siebie, a doganiał ich też Räikkönen. Druga runda postojów miała ogromne znaczenie strategiczne.
Po zjeździe Ricciardo, szybko zareagowało Ferrari, które założyło miękkie ogumienie do bolidu Vettela przed zjazdem Verstappena. Na torze pozostał Verstappen jako najmłodszy w historii lider wyścigu. Gdy Holender cieszył się prowadzeniem, bardzo szybko odrabiał straty Vettel na miękkich gumach. Po zjazdach Räikkönena i Verstappena, Vettel był już 1,2 s nad Danielem Ricciardo, który wrócił na czoło wyścigu. Za Niemcem znalazł się nowy nabytek Red Bull Racing.
Ferrari skutecznie „podcięło” Verstappena, więc postanowili powtórzyć manewr z Ricciardo, który miał w planach trzeci zjazd. Szybko ściągnęli Niemca do boksu, gdzie założono mu twardszą mieszankę i miał na niej ukończyć wyścig. 6 okrążeń później po nowy komplet opon zjechał Ricciardo. Na czele znów znalazł się Verstappen, a za nim jechał Räikkönen – obaj po drugim zjeździe wykonanym tuż przed trzecimi zjazdami swoich zespołowych kolegów. Tymczasem z tyłu Ricciardo gonił Vettela. W obu parach toczyły się zawzięte pojedynki. Jeszcze Daniil Kvyat utknął w całym tym zamieszaniu i próbował się oddublować, co trochę utrudniały mu przepisy, choć tempa nie brakowało.
W połowie wyścigu stało się jasne, że Verstappen jako lider nie zmieni już opon, a Vettel raczej nie wygra wyścigu, ponieważ większym zmartwieniem były dla niego bardzo agresywne ataki Ricciardo niż dwójka jadąca przed nim. Daniel atakował tak zaciekle, że na ostatnim kółku wyścigu doszło do przebicia opony, co nie przeszkodziło mu ukończyć wyścigu na 4. pozycji ponieważ do zdarzenia doszło niedaleko alei serwisowej. Vettel musiał zadowolić się najniższym stopniem podium, a najmłodszym w historii Formuły 1 zwycięzcą został Max Verstappen.
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 1:41:40,017 |
2. | Kimi Raikkonen | Ferrari | + 0,616 s |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | + 5,581 s |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | + 43,950 s |
5. | Valtteri Bottas | Williams | +45,271 s |
6. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +1:01,395 min |
7. | Sergio Perez | Force India | +1:19,538 min |
8. | Felipe Massa | Williams | +1:19,538 min |
9. | Jenson Button | McLaren | +1 okr. |
10. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +1 okr. |
11. | Esteban Guttierez | Haas | +1 okr. |
12. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 okr. |
13. | Jolyon Palmer | Renault | +1 okr. |
14. | Kevin Magnussen | Renault | +1 okr. |
15. | Felipe Nasr | Sauber | +1 okr. |
16. | Pascal Wehrlein | Manor | +1 okr. |
17. | Rio Haryanto | Manor | +1 okr. |
18. | Romain Grosjean | Haas | --- |
19. | Fernando Alonso | McLaren | --- |
20. | Nico Hulkenberg | Force India | --- |
21. | Nico Rosberg | Mercedes | --- |
22. | Lewis Hamilton | Mercedes | --- |