G‑Power M3 GTS SK II CS ‘Sporty Drive’ TU (2013)

Po około 2 latach od prezentacji BMW M3 GTS z silnikiem o mocy ponad 630 KM niemiecki tuner – G-Power – wypuścił odrobinę ulepszoną wersję z jednostką napędową o mocy 650 KM.

G-Power M3 GTS SK II CS ‘Sporty Drive’ TU (2013)
Olgierd Lachowski

04.06.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

G-Power to jeden z najlepszych specjalistów od tuningu samochodów marki BMW. Ten zakład można śmiało postawić w jednym rzędzie z Alpiną, Ac Schnitzerem, MK-Motorsport czy Manhartem. Przedsiębiorstwo może pochwalić się wieloma sukcesami, wśród których jest między innymi zbudowanie najszybszego sedana świata i najszybszego kombi świata. Są to wyniki uznane oficjalnie. Tym razem jednak chodzi o auto trochę wolniejsze na autostradzie, ale prawdopodobnie poręczniejsze na torze.

Obraz

Do tej pory BMW M3 GTS przez G-Power oferowane było w dwóch wersjach. W słabszej motor osiągał moc 635 KM, w mocniejszej zaś 720 KM. Tuner opracował niedawno dodatki poprawiające odmianę M3 GTS SK II ‘Sporty Drive’ (a więc tę słabszą). Do nazwy dorzucono dopisek „TU”, który jest skrótem od „technical update”.

Projektanci z Aresing dokonali szeregu zmian, spośród których najważniejsza była wymiana sprężarki mechanicznej. Stosowany dotychczas model ASA T1-522 został zastąpiony nowszym ASA T1-523, używanym już w innych autach przygotowywanych przez G-Power.

Obraz

Inżynierowie przeprojektowali airbox, powiększając jego rozmiary, co umożliwiło wykorzystanie większego filtra powietrza. Zrewidowano też cały układ dolotu powietrza. Po symulacjach w programie CFD udało się zwiększyć wydajność układu, a ponadto uprościć jego budowę, co skróci czas montażu poszczególnych części i ułatwi ewentualną naprawę.

Przeróbki spowodowały niewielki wzrost mocy w porównaniu ze starszą wersją, który wyniósł 15 KM, jednak ekipa G-Power podkreśla, że przy strojeniu jednostki napędowej dużo uwagi poświęcono temu, w jaki sposób moc jest rozwijana, i zadbano o to, żeby klienci byli jak najbardziej zadowoleni. Tuner nie podał jednak szczegółowych danych i nie udostępnił charakterystyki zewnętrznej silnika.

Obraz

Dla przypomnienia podam, że fabryczna konstrukcja to V-ósemka o objętości 4,4 l mogąca pochwalić się mocą 450 KM przy 8300 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 440 Nm przy 3750 obr./min. Z silnikiem jest połączona zautomatyzowana dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa o 7 biegach, która poprzez wał napędowy i mechanizm różnicowy przenosi napęd na tylne koła.

Odmiana TU od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,10 s, a od 0 do 200 km/h w 11,80 s. Są to czasy krótsze od 0,10 s od wyników słabszego o 15 KM coupé. Prędkość maksymalna pozostała bez zmian i wynosi nadal 323 km/h. G-Power planuje już pomiar czasu okrążenia na torze Hockenheimring (na krótkiej pętli). Poprzednik wykręcił tam czas 1:11,8 min.

Obraz

W porównaniu ze starszym bratem usprawniona maszyna ma też lepsze hamulce. Teraz za zatrzymywanie się odpowiadają 396-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu. Tarcze zrobione są ze spieków ceramicznych i ważą mniej więcej połowę mniej od tradycyjnych tarcz. Za konstrukcję hamulców odpowiada renomowane Mov’it.

Warsztat tuningowy nie podjął się ulepszania zawieszenia, argumentując to tym, że fabryczne podwozie gwarantuje tak dobre trzymanie i prowadzenie samochodu, że nie ma potrzeby dokonywania w nim jakichkolwiek zmian.

Obraz

Wizualną oznaką tego, że nie mamy do czynienia z seryjnym BMW M3 GTS, są 20-calowe czarne felgi Silverstone CS z oponami Michelin o rozmiarach 255/30 R 20 (przód) i 295/25 R 20 (tył).

Konkurencja

[RENM M3 Agitator 450 KM]

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4361 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor ASA T1-523
  • Moc maksymalna: 650 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 149,05 KM/l (seryjny – 103,19 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 20”
  • Koła tylne: 20”
  • Opony przednie: 255/30 R 20
  • Opony tylne: 295/25 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1530 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,35 kg/KM (seryjny – 3,44 kg/KM)
  • Długość: 4645 mm
  • Szerokość: 1804 mm
  • Wysokość: 1387 mm
  • Rozstaw osi: 2760 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,10 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,80 s
  • Prędkość maksymalna: 323 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]

Źródło: G-Power

Komentarze (0)