Ford pokazał wyczynowego Raptora. Pojedzie na Rajd Dakar
Ford Performance i M-Sport przygotowali nową wersję rajdowego Raptora T1+, którą będą wykorzystywać w tym sezonie, zaliczając kilka rajdów. W ten sposób przygotują się do debiutu w Rajdzie Dakar 2025, który będzie początkiem kampanii Forda w tej kultowej imprezie.
18.07.2024 | aktual.: 18.07.2024 10:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tak, w Dakarze 2024 Ford wystawił już swój zespół, ale był to debiut, który potraktowano wyłącznie testowo. Choć kierowcy osiągali nie najgorsze wyniki, to głównym celem zespołu było zdobywanie doświadczeń i obserwowanie konkurencji. Nawet samochody nie były najświeższe, bo konstrukcję przykryto nadwoziem poprzedniej generacji Rangera. Prawdziwy sportowy debiut nastąpi w 2025 roku.
Ford zaprezentował już aktualną wersję rajdówki, która już nie przypomina samochodu fabrycznego, ale przynajmniej nawiązuje do aktualnego wyglądu pick-upa. Tak naprawdę to nawet nie wiadomo, czy jest to nawiązanie do Rangera czy też F-150, ale wiadomo, że autu nadano nazwę Ford Raptor T1+. Marka Ford dołączy w przyszłorocznym Dakarze do innych producentów - m.in. Toyoty i Dacii - którzy będą rywalizować w najdłużej trwającym rajdzie świata.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Do napędu pojazdu posłuży jednostka V8. 5-litrowy silnik oparty jest na konstrukcji Coyote. Zawieszenie to oczywiście niezależny układ wsparty na konstrukcji rurowej. Za kierownicą nowego Forda Raptora T1+ zasiądą cztery zespoły kierowców i pilotów, w tym dobrze znani Carlos Sainz senior z pilotem Lucasem Cruzem oraz Nani Roma z pilotem Alexem Haro. Kolejne zespoły są dopiero w przygotowaniu.
Zatrudnieni już kierowcy to bardzo doświadczeni dakarowcy. Poza swoimi występami w WRC, Carlos Sainz jeszcze lepiej radzi sobie w rajdach pustynnych. Jest tegorocznym zwycięzcą (za kierownicą Audi), wygrał Dakar także w roku 2020 (za kierownicą Mini), w 2018 (Peugeot) oraz w 2010 roku (Volkswagen).
Nani Roma nie odniósł tylu zwycięstw, ale o jego doświadczeniu nie można nawet dyskutować. Wygrał Dakar po raz pierwszy na motocyklu KTM w roku 2004. Dziesięć lat później odniósł zwycięstwo już samochodem, dla zespołu Mini.
Jednym z istotnych elementów rajdowej układanki jest wsparcie Red Bulla, który jest od lat największym sponsorem najlepszych zespołów w Rajdzie Dakar.
Plan na rok 2024
Po niedawnym debiucie podczas festiwalu w Goodwood, Ford rozpisał już program startów w tym roku, a występy w wybranych rajdach stanowią przygotowanie zespołu do Dakaru.
Pierwszy start nowego samochodu odbędzie się w dniach 8-10 sierpnia w Baja Hungary. Jest to rajd zupełnie inny niż Dakar, bo odbywa się głównie na krętych wąskich trasach. W październiku Ford Raptor T1+ wystartuje w Rajdzie Maroka, który przypomina już mocno arabskie trasy Dakaru. W tym rajdzie zadebiutuje także Dacia Sandrider z Sebastienem Loebem i Nasserem Al-Attiyahem za kierownicami.