Używany Ford Focus Mk 2 w pigułce. Dopracowany, ale jedna wersja jest bardzo problematyczna
Ford drugą generację Focusa dopracował pod każdym względem i trzeba przyznać, że wszystko jest w nim lepsze. Poza wyglądem, który stał się trochę nijaki, ale samochód jest bez większych wad technicznych. Tylko jednej wersji unikajcie jak ognia.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2004-2010 (lifting 2007)
Ceny rynkowe: 4000-30 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: hatchback 3d i 5d, kombi, sedan, kabriolet
Pojemność bagażnika: hatchbacki 385 l, kombi 482l, sedan 526 l
Popularne silniki benzynowe Forda Focusa Mk 2:
- 1.4 (80 KM)
- 1.6 (100 KM)
- 1.6 Ti-VCT (115 KM)
- 1.8 (125 KM)
- 2.0 (145 KM)
Popularne silniki Diesla Forda Focusa Mk 2: (BL):
- 1.6 TDCi (90 KM)
- 1.6 TDCi (109 KM)
- 1.8 TDCi (115 KM)
- 2.0 TDCi (110 KM)
- 2.0 TDCi (136 KM)
Wersje sportowe: Ford Focus ST 2.5 T (226 KM), Ford Focus RS 2.5 T (305 KM), Ford Focus RS500 2.5 T (350 KM)
Ford Focus drugiej generacji wygląda zdecydowanie bardziej konserwatywnie od swojego odważnie narysowanego poprzednika, ale w każdym obszarze jest lepszy. Przestronniejsza kabina zapewnia czterem osobom wygodne warunki podróżowania, a bagażnik hatchbacków ma imponujące rozmiary. Prosta i czytelna deska rozdzielcza wykonana raczej z przeciętnych materiałów szybko się zużywa, ale w lepiej wyposażonych wersjach prezentuje się dobrze.
Największą zaletą Focusa II jest jakość prowadzenia. Zawieszenie może nie jest jednym z najtrwalszych w klasie, ale za to odwdzięcza się dobrym komfortem resorowania i wzorowym trzymaniem się drogi. Wielowahacz, jaki zastosowano w tylnej osi, wymaga od czasu do czasu kontroli geometrii. Na szczęście rynek części tak się rozwinął, że jego serwis nie jest kosztowny. Podwozie posłużyło także Mazdzie w modelu 3 (BK) czy Volvo w modelach C30, S40 i V50.
Drugą zaleta Focusa Mk 2 jest wybór silników. Tak szeroki wachlarz jednostek ma tylko Golf, ale w przeciwieństwie do V i VI generacji niemieckiego auta, wszystkie silniki Focusa można uznać za udane. Problem z benzyniakami polega jedynie na tym, że są zdecydowanie delikatniejsze, gdy pracują na LPG, co niestety odczuły osoby, które nie dbały o instalację.
W gamie silników wysokoprężnych mamy dwa motory z Grupy PSA – 1.6 i 2.0 – oraz jedną, dość przestarzałą konstrukcję Forda. To właśnie tę uważam za najlepszy kompromis w dziedzinie osiągów, zużycia paliwa i kosztów serwisu. To jedyny motor, który nigdy nie współpracował z filtrem DPF.
Oczywiście Ford Focus Mk 2 nie jest samochodem całkowicie niezawodnym, ale też nie ma jakichś szczególnych wad, z którymi użytkownicy nie mogliby sobie poradzić. Właściwie ma jedną, ale z naprawami bezstopniowych automatów walczyła tylko garstka osób.
Najwięcej problemów sprawia jednostka 1.6 TDCi, która niewłaściwie serwisowana potrafi dokuczać awariami elektryki, układu wtryskowego czy doładowania. Mimo to i tak można ją polecić, pod warunkiem, że nie będziecie oszczędzać na serwisie i nie wybierzecie wersji z automatem CVT.
Typowe usterki Forda Focusa Mk 2
- korozja nadwozia,
- awarie typowe dla diesli, zwłaszcza w silniku 1.6 TDCi,
- szybkie zużycie kół dwumasowych we wszystkich dieslach,
- wycieki oleju z silnika 2.0 TDCi,
- awarie komputera sterującego silnikiem,
- usterki silników benzynowych pracujących na LPG,
- kosztowne awarie skrzyń dwusprzęgłowych i automatów bezstopniowych.
Czego szukać:
Poliftowego Focusa z silnikiem benzynowym 1.8 lub 2.0. Jeżeli nie zależy wam na wieku lub macie mniejszy budżet, polecam także diesla 1.8 TDCi. Był oferowany do 2006 roku i jest prosta konstrukcją.
Czego unikać:
Najbardziej problematyczną wersją jest 1.6 TDCi (109 KM) z przekładnią CVT. Jej awarie są bardzo trudne, a czasami niemożliwe do usunięcia. Ryzykowny jest też zakup auta z przekładnią dwusprzęgłową. Jeżeli wybieracie samochód z instalacją gazową i silnikiem, który nie pracuje prawidłowo, szykujcie się na jego wymianę.