Używany Ford Focus Mk 2 w pigułce. Dopracowany, ale jedna wersja jest bardzo problematyczna
Ford drugą generację Focusa dopracował pod każdym względem i trzeba przyznać, że wszystko jest w nim lepsze. Poza wyglądem, który stał się trochę nijaki, ale samochód jest bez większych wad technicznych. Tylko jednej wersji unikajcie jak ognia.
24.05.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2004-2010 (lifting 2007)
Ceny rynkowe: 4000-30 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: hatchback 3d i 5d, kombi, sedan, kabriolet
Pojemność bagażnika: hatchbacki 385 l, kombi 482l, sedan 526 l
Popularne silniki benzynowe Forda Focusa Mk 2:
- 1.4 (80 KM)
- 1.6 (100 KM)
- 1.6 Ti-VCT (115 KM)
- 1.8 (125 KM)
- 2.0 (145 KM)
Popularne silniki Diesla Forda Focusa Mk 2: (BL):
- 1.6 TDCi (90 KM)
- 1.6 TDCi (109 KM)
- 1.8 TDCi (115 KM)
- 2.0 TDCi (110 KM)
- 2.0 TDCi (136 KM)
Wersje sportowe: Ford Focus ST 2.5 T (226 KM), Ford Focus RS 2.5 T (305 KM), Ford Focus RS500 2.5 T (350 KM)
Ford Focus drugiej generacji wygląda zdecydowanie bardziej konserwatywnie od swojego odważnie narysowanego poprzednika, ale w każdym obszarze jest lepszy. Przestronniejsza kabina zapewnia czterem osobom wygodne warunki podróżowania, a bagażnik hatchbacków ma imponujące rozmiary. Prosta i czytelna deska rozdzielcza wykonana raczej z przeciętnych materiałów szybko się zużywa, ale w lepiej wyposażonych wersjach prezentuje się dobrze.
Największą zaletą Focusa II jest jakość prowadzenia. Zawieszenie może nie jest jednym z najtrwalszych w klasie, ale za to odwdzięcza się dobrym komfortem resorowania i wzorowym trzymaniem się drogi. Wielowahacz, jaki zastosowano w tylnej osi, wymaga od czasu do czasu kontroli geometrii. Na szczęście rynek części tak się rozwinął, że jego serwis nie jest kosztowny. Podwozie posłużyło także Mazdzie w modelu 3 (BK) czy Volvo w modelach C30, S40 i V50.
Drugą zaleta Focusa Mk 2 jest wybór silników. Tak szeroki wachlarz jednostek ma tylko Golf, ale w przeciwieństwie do V i VI generacji niemieckiego auta, wszystkie silniki Focusa można uznać za udane. Problem z benzyniakami polega jedynie na tym, że są zdecydowanie delikatniejsze, gdy pracują na LPG, co niestety odczuły osoby, które nie dbały o instalację.
W gamie silników wysokoprężnych mamy dwa motory z Grupy PSA – 1.6 i 2.0 – oraz jedną, dość przestarzałą konstrukcję Forda. To właśnie tę uważam za najlepszy kompromis w dziedzinie osiągów, zużycia paliwa i kosztów serwisu. To jedyny motor, który nigdy nie współpracował z filtrem DPF.
Oczywiście Ford Focus Mk 2 nie jest samochodem całkowicie niezawodnym, ale też nie ma jakichś szczególnych wad, z którymi użytkownicy nie mogliby sobie poradzić. Właściwie ma jedną, ale z naprawami bezstopniowych automatów walczyła tylko garstka osób.
Najwięcej problemów sprawia jednostka 1.6 TDCi, która niewłaściwie serwisowana potrafi dokuczać awariami elektryki, układu wtryskowego czy doładowania. Mimo to i tak można ją polecić, pod warunkiem, że nie będziecie oszczędzać na serwisie i nie wybierzecie wersji z automatem CVT.
Typowe usterki Forda Focusa Mk 2
- korozja nadwozia,
- awarie typowe dla diesli, zwłaszcza w silniku 1.6 TDCi,
- szybkie zużycie kół dwumasowych we wszystkich dieslach,
- wycieki oleju z silnika 2.0 TDCi,
- awarie komputera sterującego silnikiem,
- usterki silników benzynowych pracujących na LPG,
- kosztowne awarie skrzyń dwusprzęgłowych i automatów bezstopniowych.
Czego szukać:
Poliftowego Focusa z silnikiem benzynowym 1.8 lub 2.0. Jeżeli nie zależy wam na wieku lub macie mniejszy budżet, polecam także diesla 1.8 TDCi. Był oferowany do 2006 roku i jest prosta konstrukcją.
Czego unikać:
Najbardziej problematyczną wersją jest 1.6 TDCi (109 KM) z przekładnią CVT. Jej awarie są bardzo trudne, a czasami niemożliwe do usunięcia. Ryzykowny jest też zakup auta z przekładnią dwusprzęgłową. Jeżeli wybieracie samochód z instalacją gazową i silnikiem, który nie pracuje prawidłowo, szykujcie się na jego wymianę.