Fiat Ducato – bestsellerowy samochód dostawczy teraz produkowany w Polsce
Dla wielu profesjonalistów w Polsce Fiat Ducato od wielu lat jest synonimem samochodu dostawczego. Jego nowa wersja na rok 2024, produkowana w Polsce, zyskała wiele nowych technologii i napęd elektryczny.
15.05.2024 14:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ducato to nie tylko nazwa samochodu dostawczego. Na naszym rynku jest on niczym wzór metra dla innych tego rodzaju pojazdów, a dla kierowców – jak napisaliśmy we wstępie – stanowi wręcz synonim dostawczaka. Fiat produkuje ten model od 1981 roku, a od wielu lat na rynku dostępna jest szalenie popularna trzecia generacja tego auta. W ostatnich miesiącach Ducato zostało zmodernizowane, a jego produkcja została przeniesiona do Polski, do Gliwic. Co wiemy o najnowszej odsłonie bestsellera?
Dla każdego coś dobrego, czyli mnóstwo wersji Ducato
Zanim przejdziemy do wersji elektrycznej, która mimo zaawansowania technicznego najpewniej będzie stanowiła mniejszy procent sprzedaży niż modele spalinowe, skupmy się na tym, co najważniejsze, a mianowicie – na licznych wersjach nadwozia, jakie można zamówić w trakcie konfiguracji auta.
Nie od dziś wiadomo, że profesjonaliści mają bardzo konkretne wymagania. Nie mówimy nawet o tak specyficznych zamówieniach, jak pojazdy dla wojska, policji czy karetki pogotowia. W ofercie Ducato znaleźć można kilkanaście wersji, z których wyróżnić trzeba furgon (typowy blaszak), furgon brygadowy, podwozie do zabudowy (z pojedynczą lub podwójną kabiną), skrzynia ładunkowa lub wywrotka (obie wersje występują z pojedynczą i podwójną kabiną), a także platforma, na których bazie powstają m.in. kampery typu półintegra.
Jak widać, opcji jest wiele, a to nie wszystko, ponieważ każdy z wymienionych wariantów występuje w jednej z trzech dostępnych długościach nadwozia, nazywanych typowo dla branży: L2, L3 i L4. Dodatkowo furgon dostępny jest również w kilku wersjach różniących się wysokością nadwozia (H1, H2 i H3), a w topowej wersji zapewnia aż 17 metrów sześciennych pojemności i 1,5 tony ładowności. To sprawia, że każda firma i każdy specjalista znajdzie Ducato odpowiadające ich specyficznym wymaganiom.
Powiew nowoczesności: systemy bezpieczeństwa i multimedia
Minęły jednak czasy, w których samochody dostawcze były jedynie blaszakami z czterema kołami, kierownicą i nawiewem, dziś samochody użytkowe – tu wybitnym wręcz przykładem jest właśnie Fiat Ducato – nie odstają wyposażeniem i komfortem jazdy od aut osobowych. W nowym modelu można mieć takie elementy jak 7-calowy ekran wskaźników (z możliwością wyświetlania mapy), 10-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, który zapewnia łączność Apple CarPlay i Android Auto, pokrętło zmiany trybów jazdy, przekładnię automatyczną, elektronicznie sterowaną klimatyzację, nawigację z mapami TomTom, sterowanie głosowe czy kamerę cofania.
Zresztą, na liście systemów wspomagających kierowcę i zapewniających bezpieczeństwo jest znacznie więcej niż kamera cofania, ABS czy ESC. Są tutaj funkcje popularne nawet w dostawczakach, jak czujniki parkowania, wykrywanie zmęczenia kierowcy czy monitorowanie ciśnienia w oponach, ale i nowe rozwiązania, których w takim samochodzie nie każdy się spodziewa; warto wspomnieć chociażby aktywny tempomat, systemy utrzymujące auto na pasie ruchu, informujące o innych autach w martwej strefie czy układ optymalizacji trakcji oraz asystent zjazdu ze wzniesienia.
Zmienił się również design samochodu, teraz Ducato wygląda bardziej nowocześnie. Można zauważyć zmienioną osłonę chłodnicy, nowy zderzak, reflektory w technologii LED, reflektory przeciwmgielne, nowe lusterka boczne, wzory obręczy kół i dodatkowe lakiery nadwozia. Dzięki temu popularne Ducato zauważalnie zmieniło swoje oblicze, ale jednak – nadal z daleka widać, że to Fiat dla profesjonalistów.
Wersja elektryczna, czyli 270 KM i funkcja szybkiego ładowania
Wisienką na torcie jest oczywiście nowa wersja elektryczna wykorzystująca najnowszą technologię ładowania i akumulatorów koncernu Stellantis. Elektryczny Fiat Ducato wytwarza aż 270 koni mechanicznych i 410 niutonometrów siły napędowej, a zestaw akumulatorów może zmagazynować aż 110 kWh energii elektrycznej. Według rygorystycznej normy WLTP elektryczne Ducato może pokonać bezemisyjnie, po pełnym naładowaniu nawet do 424 kilometrów.
Co równie istotne, albo nawet ważniejsze, nowa architektura elektryczna koncernu pozwala na korzystanie z szybkiego ładowania. W samochodzie są dwa porty, jeden służy do ładowania prądem zmiennym (ze zwykłego gniazdka lub ładowarek typy wallbox), a drugi do uzupełniania energii prądem stałym (z tzw. szybkich ładowarek DC). W pierwszym przypadku auto może "przyjąć" prąd o mocy do 22 kW, co jest świetnym rezultatem, a w drugim aż 150 kW – co jest wynikiem jeszcze lepszym. Korzystając z ładowarki AC, baterię naładujemy do pełna w 6h (to idealna opcja do ładowania auta przez noc), a wykorzystując stację DC – w jedyne 55 minut.
Mimo nowoczesnego napędu Fiat Ducato nie traci nic ze swojej użyteczności, ponieważ ładowność samochodu wynosi nawet 1460 kilogramów (w zależności od wielkości nadwozia), natomiast zyskuje sporo zalet – przyspieszenie do 50 km/h trwa krócej niż 4,5 sekundy, a 100 km/h osiąga się poniżej 10 sekund; prędkość maksymalna to 130 km/h, a więc więcej niż wystarczająco.
Fiat Ducato, legendarny już na rynku europejskim dostawczak, w wersji 2024 otrzymał mnóstwo udogodnień i usprawnień, dzięki czemu ma wielką szansę zachować pozycję jednego z bestsellerów w swoim segmencie. Natomiast fakt, że samochód produkowany jest w polskiej, wysoko cenionej fabryce w Gliwicach, daje gwarancję solidności i pewności. Wszystko wskazuje na to, że Fiat Ducato przez kolejne lata pozostanie codziennym widokiem na polskich drogach.