Europejski rynek samochodowy rośnie. Elektryki stanowią już 13 proc.

W kwietniu 2023 r. w Europie nabywców znalazło o 16 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Widać wciąż rosnące zainteresowanie SUV-ami oraz samochodami o napędzie elektrycznym. Prymusem jest jednak bardzo tani model.

Dacia Sandero
Dacia Sandero
Źródło zdjęć: © WP | Błażej Buliński
Tomasz Budzik

28.05.2023 | aktual.: 29.05.2023 11:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Serwis Jato Dynamics podsumował dane o sprzedaży samochodów w kwietniu 2023 r. W Europie liczba aut, które znalazły nabywców, wyniosła 960 tys. i była o 16 proc. wyższa niż rok wcześniej, gdy licznik zatrzymał się na 830 tys. pojazdów. Zauważalny jest również wzrost zainteresowania samochodami o napędzie elektrycznym. W kwietniu 2023 r. w Europie stanowiły one 13 proc. rynku pierwotnego. Najczęściej wybieranymi modelami były: Tesla Model Y (10,6 tys.), Volkswagen ID.4 (6,5 tys.) oraz Volkswagen ID.3 (5,9 tys.). Łącznie sprzedaż aut elektrycznych zamknęła się w kwietniu na 126 tys. sztuk.

Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się hybrydy plug-in. W kwietniu 2023 r. zdecydowało się na nie niemal 72 tys. osób. Największym wzięciem cieszył się Ford Kuga (4 tys.), a dalej Volvo XC60 (3,6 tys.) oraz Lynk & Co 01 (2,7 tys.).

Samochody elektryczne i hybrydowe to jednak wciąż zaledwie wycinek europejskiego rynku. Na nim na razie panują o wiele tańsze auta. Najlepiej sprzedającym się w kwietniu modelem była Dacia Sandero (18,7 tys.). Na dalszych miejscach uplasowały się Volkswagen T-Roc (16,7 tys.) oraz Opel Corsa (16,6 tys.), a także Renault Clio (15,8 tys.) i Peugeot 208 (15 tys.).

Taki skład szczytu listy najpopularniejszych modeli nie jest przypadkiem. Wszystkie należą do raczej tańszych samochodów i może to świadczyć o oszczędnym podejściu do motoryzacyjnych zakupów w Europie. Z taką tendencją kłóci się jednak fakt, że aż 51,3 proc. – o 0,7 proc. więcej niż w kwietniu 2022 r. sprzedaży nowych aut stanowiły SUV-y. Te zaś zazwyczaj charakteryzują się wyższymi kosztami utrzymania w porównaniu ze swoimi odpowiednikami klasycznych segmentów.

suvDacia Sanderosprzedaż samochodów
Komentarze (4)