Euro NCAP sprawdziło 19 dostawczaków pod kątem bezpieczeństwa. Zwyciężył hit sprzedaży
19 samochodów, sześć różnych systemów bezpieczeństwa i maksymalnie 100 punktów do zdobycia. Specjaliści z Euro NCAP sprawdzili działanie urządzeń wspierających kierowcę w pojazdach dostawczych. Rozbieżności pomiędzy modelami bywają spore.
21.02.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bezpieczeństwo - będące priorytetem w autach osobowych - w przypadku pojazdów użytkowych nierzadko schodzi na drugi plan. Tymczasem dostawczaki stanowią ogromny procent pojazdów obecnych na naszych drogach. Euro NCAP zdaje się to zauważać, o czym świadczą niedawne badania przeprowadzone na 19 modelach.
Tym razem jednak obeszło się bez testów zderzeniowych. Testujący skupili się przede wszystkim na systemach bezpieczeństwa, a nie wytrzymałości konstrukcji. Łącznie pod uwagę wzięto aż sześć kategorii:
- Systemy hamowania awaryjnego zapobiegające kolizjom z pojazdami lub niwelujące ich skutki
- Systemy hamowania awaryjnego zapobiegające wypadkom z udziałem pieszych lub niwelujące ich skutki
- Systemy hamowania awaryjnego zapobiegające wypadkom z udziałem rowerzystów lub niwelujące ich skutki
- Systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu
- Systemy utrzymania bezpiecznej prędkości
- Systemy monitorujące zmęczenie i koncentrację kierowcy
W każdej kategorii przyznawano określoną liczbę punktów, które przeliczono na ogólny wskaźnik poziomu bezpieczeństwa. Szczegóły znajdziecie w poniższej tabeli.
Kat. 1 | Kat. 2 | Kat. 3 | Kat. 4 | Kat. 5 | Kat. 6 | Wynik końcowy | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Maksymalna liczba punktów | 30 | 10 | 10 | 20 | 15 | 15 | 100 proc. |
Fiat Ducato 2.2 Multijet 180 | 23,2 | 9,9 | 10,0 | 18,8 | 11,3 | 15,0 | 88 proc. |
Ford Transit 2.0 EcoBlue | 22,1 | 9,0 | 8,6 | 3,8 | 15,0 | 10,0 | 68 proc. |
Volkswagen Transporter T6 2.0 TDI 4Motion | 15,6 | 7,3 | 8,2 | 18,8 | 11,0 | 5,0 | 65 proc. |
Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue | 24,6 | 8,2 | 2,9 | 3,8 | 14,1 | 10,0 | 63 proc. |
Mercedes Vito 119 CDI BlueTec | 25,3 | 5,3 | 7,6 | 2,5 | 6,3 | 15,0 | 61 proc. |
Mercedes Sprinter 316 CDI | 13,3 | 5,6 | 8,5 | 2,5 | 7,5 | 15,0 | 52 proc. |
Nissan Primastar 2.0 dCi 120 Sport | 15,5 | - | - | 2,5 | 12,3 | 15,0 | 45 proc. |
Renault Trafic 2.0 dCi 120 Sport | 15,5 | - | - | 2,5 | 12,3 | 15,0 | 45 proc. |
Peugeot Expert 2.0 HDi 180 Asphalt | 20,6 | 4,8 | - | 1,3 | 12,9 | 5,0 | 44 proc. |
Volkswagen Crafter 4Motion 35 Kasten Trendline HD | 15,5 | - | - | 15,0 | 5,3 | 10,0 | 44 proc. |
Opel Vivaro 2.0 D 120 Elite | 19,1 | 4,4 | - | 1,3 | 12,9 | 5,0 | 42 proc. |
Iveco Daily 2.3 e-VGT | 13,2 | - | - | 12,5 | 6,3 | 10,0 | 41 proc. |
Citroën Jumpy 2.0 HDi | 20,6 | 4,8 | - | 1,3 | 5,4 | 5,0 | 37 proc. |
Toyota Proace 2.0 D Medium Comfort | 22,1 | 4,1 | - | 1,3 | 5,4 | 5,0 | 37 proc. |
Opel Movano 2.2 Diesel | 24,0 | - | - | 1,3 | 3,5 | 5,0 | 33 proc. |
Peugeot Boxer 2.2 HDi | 24,0 | - | - | 1,3 | 3,5 | 5,0 | 33 proc. |
Citroën Jumper 2.2 HDi Driver | 22,5 | - | - | 1,3 | 3,5 | 5,0 | 32 proc. |
Renault Master 2.3 dCi 150 Nordic Line | 10,4 | - | - | 2,5 | 6,3 | 10,0 | 29 proc. |
Nissan Interstar 2.3 dCi 135 Acenta | - | - | - | 2,5 | 6,3 | 10,0 | 18 proc |
Niespodziewanym zwycięzcą okazał się Fiat Ducato. Warto jednak zwrócić uwagę, że w testach uwzględniono wersje z maksymalnym wyposażeniem. Gdyby sprawdzano bazowe odmiany, sytuacja mogłaby wyglądać zupełnie inaczej. Świetne wyniki uzyskały też dwa modele Forda, VW Transporter oraz Mercedes Vito.
Trzeba zauważyć, że poza pierwszą piątką znalazły się modele, w których brakowało co najmniej jednego z uwzględnianych elementów wyposażenia, co nawet przy wysokiej ocenie pozostałych systemów miało znaczący wpływ na końcowy rezultat.