Euro NCAP sprawdziło 19 dostawczaków pod kątem bezpieczeństwa. Zwyciężył hit sprzedaży

19 samochodów, sześć różnych systemów bezpieczeństwa i maksymalnie 100 punktów do zdobycia. Specjaliści z Euro NCAP sprawdzili działanie urządzeń wspierających kierowcę w pojazdach dostawczych. Rozbieżności pomiędzy modelami bywają spore.

Ducato okazał się zwycięzcą testu
Ducato okazał się zwycięzcą testu
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

21.02.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Bezpieczeństwo - będące priorytetem w autach osobowych - w przypadku pojazdów użytkowych nierzadko schodzi na drugi plan. Tymczasem dostawczaki stanowią ogromny procent pojazdów obecnych na naszych drogach. Euro NCAP zdaje się to zauważać, o czym świadczą niedawne badania przeprowadzone na 19 modelach.

Tym razem jednak obeszło się bez testów zderzeniowych. Testujący skupili się przede wszystkim na systemach bezpieczeństwa, a nie wytrzymałości konstrukcji. Łącznie pod uwagę wzięto aż sześć kategorii:

  1. Systemy hamowania awaryjnego zapobiegające kolizjom z pojazdami lub niwelujące ich skutki
  1. Systemy hamowania awaryjnego zapobiegające wypadkom z udziałem pieszych lub niwelujące ich skutki
  1. Systemy hamowania awaryjnego zapobiegające wypadkom z udziałem rowerzystów lub niwelujące ich skutki
  1. Systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu
  1. Systemy utrzymania bezpiecznej prędkości
  1. Systemy monitorujące zmęczenie i koncentrację kierowcy

W każdej kategorii przyznawano określoną liczbę punktów, które przeliczono na ogólny wskaźnik poziomu bezpieczeństwa. Szczegóły znajdziecie w poniższej tabeli.

 Kat. 1Kat. 2Kat. 3Kat. 4Kat. 5Kat. 6Wynik końcowy
Maksymalna liczba punktów301010201515100 proc.
Fiat Ducato 2.2 Multijet 18023,29,910,018,811,315,088 proc.
Ford Transit 2.0 EcoBlue22,19,08,63,815,010,068 proc.
Volkswagen Transporter T6 2.0 TDI 4Motion15,67,38,218,811,05,065 proc.
Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue24,68,22,93,814,110,063 proc.
Mercedes Vito 119 CDI BlueTec25,35,37,62,56,315,061 proc.
Mercedes Sprinter 316 CDI13,35,68,52,57,515,052 proc.
Nissan Primastar 2.0 dCi 120 Sport15,5--2,512,315,045 proc.
Renault Trafic 2.0 dCi 120 Sport15,5--2,512,315,045 proc.
Peugeot Expert 2.0 HDi 180 Asphalt20,64,8-1,312,95,044 proc.
Volkswagen Crafter 4Motion 35 Kasten Trendline HD15,5--15,05,310,044 proc.
Opel Vivaro 2.0 D 120 Elite19,14,4-1,312,95,042 proc.
Iveco Daily 2.3 e-VGT13,2--12,56,310,041 proc.
Citroën Jumpy 2.0 HDi20,64,8-1,35,45,037 proc.
Toyota Proace 2.0 D Medium Comfort22,14,1-1,35,45,037 proc.
Opel Movano 2.2 Diesel24,0--1,33,55,033 proc.
Peugeot Boxer 2.2 HDi24,0--1,33,55,033 proc.
Citroën Jumper 2.2 HDi Driver22,5--1,33,55,032 proc.
Renault Master 2.3 dCi 150 Nordic Line 10,4--2,56,310,029 proc.
Nissan Interstar 2.3 dCi 135 Acenta ---2,56,310,018 proc

Niespodziewanym zwycięzcą okazał się Fiat Ducato. Warto jednak zwrócić uwagę, że w testach uwzględniono wersje z maksymalnym wyposażeniem. Gdyby sprawdzano bazowe odmiany, sytuacja mogłaby wyglądać zupełnie inaczej. Świetne wyniki uzyskały też dwa modele Forda, VW Transporter oraz Mercedes Vito.

Trzeba zauważyć, że poza pierwszą piątką znalazły się modele, w których brakowało co najmniej jednego z uwzględnianych elementów wyposażenia, co nawet przy wysokiej ocenie pozostałych systemów miało znaczący wpływ na końcowy rezultat.

Komentarze (1)