Dobra wiadomość dla kierowców. Ponad 1 mld zł dofinansowania z UE na budowę S7

Dobre informacje dla kierowców przekazała GDDKiA. Unia Europejska wesprze budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 kwotą ponad 1 mld zł. Chodzi o fragmenty liczące łącznie ponad 37 km. Będą to odcinki w województwie małopolskim: Moczydło - Miechów oraz Widoma - Kraków.

Dobra wiadomość dla kierowców. Ponad 1 mld zł dofinansowania z UE na budowę S7
Dobra wiadomość dla kierowców. Ponad 1 mld zł dofinansowania z UE na budowę S7
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Łukasz Kuczera

19.12.2022 | aktual.: 19.12.2022 13:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

GDDKiA poinformowała o uzyskaniu wsparcia z UE na budowę drogi ekspresowej S7. Ze środków wspólnotowych częściowo powstaną odcinki trasy na terenie województwa małopolskiego o łącznej długości 37 km. Unia Europejska wesprze inwestycję kwotą ponad 1 mld zł. Koszt łączny budowy, włącznie z nadzorem i wykupem gruntów, wynosi łącznie ponad 3,3 mld zł.

Dobra wiadomość dla kierowców. Ponad 1 mld zł dofinansowania z UE na budowę S7

UE wesprze budowę odcinka drogi S7 Moczydło-Miechów. W tym przypadku mowa o dwujezdniowej trasie liczącej po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a także rezerwie na ewentualny trzeci pas. Ten fragment S7 liczyć będzie 18,7 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe (Książ i Miechów), 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej, a także dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów oraz MOP Tochołów. Planowana jest też przebudowa istniejącej sieci dróg i powstanie 15 km nowych dróg dojazdowych.

Z kolei odcinek S7 Widoma - Kraków liczyć ma ok. 18,3 km. Na jego długości powstaną cztery węzły drogowe (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Dodatkowo zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Drugi z odcinków S7 obejmie też przebudowę już istniejących obiektów inżynieryjnych, zjazdów, ulic, infrastruktury tramwajowej i kolejowej. Powstaną tam też chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.

Jak podkreśla GDDKiA, wspomniana instytucja jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Łącznie zawarła ona już 80 umów na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Obecnie trwa ich wdrażanie i rozliczanie, natomiast cztery kolejne wnioski o dofinansowanie są w trakcie analizy.

Łączna wartość inwestycji, dla których zawarto umowy o dofinansowanie, wynosi ponad 86,7 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to około 48,3 mld zł oraz wkład UE to około 41,1 mld zł).

Dzięki projektom realizowanym we współpracy z UE przewidziane jest wykonanie łącznie ponad 2136 km dróg krajowych (w tym ok. 158 km autostrad i 1 756 km dróg ekspresowych). Wkrótce GDDKiA powinna otrzymać pozytywną odpowiedź na kolejne wnioski - w tym ok. 108 km dróg krajowych (ok. 38 km autostrad i 61 km dróg ekspresowych).

Komentarze (0)