Do kraju sprowadzono milion samochodów używanych
Według danych Samaru, w roku 2016 przełamana została bariera miliona rejestracji samochodów używanych z importu. Jest to najwyższy wynik od 2008 roku, kiedy to również sprowadzono do kraju ponad milion aut.
02.01.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podał 30 grudnia informację, że do dnia 20 grudnia zarejestrowano 992 592 używane samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony pochodzące z importu. Natomiast średnia dzienna w grudniu wyniosła 4660 sztuk, co oznacza, że prawie pewne jest, iż w 2016 roku w kraju zarejestrowano przynajmniej milion aut używanych. Z pewnością nie jest to dobra zmiana.
Złe wieści to nie tylko fakt, że Polaków nie stać na nowe samochody, ale również to, że nie stać nas na młodsze roczniki. Średni wiek sprowadzonego samochodu wyniósł w minionym roku 11 lat i 10 miesięcy. O rekordowym imporcie starych aut informowaliśmy już w październiku. Jest to jeden z najwyższych wyników od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wówczas zanotowano radykalny skok wieku po tym, jak w 2002 roku zakazano importu aut z normą czystości spalin poniżej Euro 2. Warto dodać, że średnia deklarowana wartość samochodu osobowego podlegającego ocleniu w 2016 roku to 29 702 zł. Nie jest to słaby wynik.
Samar upatruje przyczyn tak wysokiego importu w bogaceniu się społeczeństwa, w programie 500+ oraz spodziewanemu podatkowi akcyzowemu, który po wejściu w życie może nieco zablokować import starszych samochodów. Ten ostatni czynnik wpłynął na liczbę rejestracji w końcówce roku, zatem do kraju w grudniu przyjechały najstarsze samochody. Jeszcze danych kompletnych co prawda nie ma, ale spodziewamy się, że grudzień będzie miesiącem z najwyższą liczbą rejestracji samochodów.
Rynek nowych aut również gwałtownie poszedł w górę i rok 2016 jest najlepszym pod tym względem od 2000. Według prognoz, liczba rejestracji nowych pojazdów sięgnie 477 tys., co razem da 1,5 mln rejestracji aut do DMC 3,5 tony. Tylko w 2008 roku, sumarycznie przekroczono barierę 1,5 mln. W tym miejscu trzeba jednak odnotować, że większość (ok. 70 proc.) nowych samochodów trafia do firm, zatem niekoniecznie świadczy to o bogacącym się społeczeństwie. Jeżeli wykluczymy z pozostałych 30 proc. auta zarejestrowane na jednoosobową działalność, wówczas okaże się, że statystyczny Polak bardzo rzadko rejestruje nowy samochód prywatnie.
Według prognoz Samaru, przyszły rok może być bardzo podobny i to pomimo wprowadzenia kontrowersyjnego podatku akcyzowego. Zmiana w sposobie jego naliczania wpłynie na strukturę importu. Być może zmaleje średni wiek aut, a z pewnością przyjedzie mniej pojazdów z dużymi silnikami.
W kategorii aut używanych, Ople mogą wyprzedzić Volkswageny, ponieważ coraz rzadziej sprowadza się modele z pożądanymi silnikami 1.9 TDI. Do tego benzynowe Golfy z jednostkami o mniejszej pojemności to 1.4 TSI, które większość osób kojarzy z wadami fabrycznymi. Tymczasem Astry wyposażano w diesla 1.6 CDTi, a także w dobre jednostki benzynowe 1.4 Turbo i 1.6. Rynek aut nowych naszym zdaniem nie zmieni się.