Poradniki i mechanikaDEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody

DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody

Używane samochody wciąż cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a nabywców znajdują też starsze auta, liczące 20 lat. Niektóre kupowane są jako typowe "woły robocze", mające pomóc na przykład przy budowie domu. Inne nabywane są przez miłośników youngtimerów. Raport DEKR-y odpowiada na pytanie, które z nich najlepiej radzą sobie z upływem czasu.

Naprawa samochodu
Naprawa samochodu
Źródło zdjęć: © fot. WP.PL
Tomasz Budzik

25.05.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Raporty grupy DEKRA powstają wskutek analizy danych otrzymywanych podczas obowiązkowych kontroli stanu pojazdów w Niemczech. By na liście znalazł się dany model, przebadanych musi zostać przynajmniej tysiąc jego egzemplarzy. Dzięki tej zasadzie dane są wiarygodniejsze. W tegorocznej edycji raportu uwzględniono rekordową liczbę modeli - ponad 500.

W dziesiątej edycji raportu uporządkowanego według przebiegu nie były brane pod uwagę niedomagania zawinione przez użytkowników, czyli na przykład zużyte pióra wycieraczek.

Wagę miały natomiast usterki podwozia i układu kierowniczego, silnika, karoserii i wnętrza, układu hamulcowego, instalacji elektrycznej, elektroniki i świateł. Podawana jest również ocena ogólna: procent aut bez istotnych niedomagań, a także odsetek egzemplarzy z drobnymi i poważnymi usterkami.

Na kolejnych slajdach przedstawiamy najlepsze modele tanich na rynku wtórnym samochodów w kategorii starszych pojazdów z przebiegiem od 150 do 200 tys. km. Procent aut z usterkami w poszczególnych kategoriach porównany jest z odsetkiem pojazdów z usterkami w całej grupie dla tego przedziału przebiegu.

BMW serii 5 E34

Produkowany od 1987 do 1996 roku model zachęca komfortem podróżowania i całkiem dobrze znosi upływ lat. Specjaliści DEKR-y wskazują jednak na kilka typowych usterek w tym modelu.

Lepiej sprawdzić silnik i skrzynię biegów pod kątem wycieków oleju, warto również sprawdzić zużycie elementów gumowych tylnego zawieszenia – objawia się ono stukaniem przy tylnej osi podczas przejeżdżania po nierównościach. Elektronika E34 nie sprawia problemów.

  • Poważne usterki - 40,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 25,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 39,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 84,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 26,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 34,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 43,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
BMW serii 5 E34
BMW serii 5 E34© fot. mat. prasowe/BMW

Honda Accord VI generacji

Japońska propozycja w segmencie D mimo upływu lat trzyma się dzielnie. Model ten był produkowany pomiędzy 1997 a 2002 rokiem. Typową bolączką Accorda jest zacieranie się zacisków hamulców, korozja przewodów hamulcowych i paliwowych oraz luzy na łożyskowaniu wahaczy poprzecznych. Niczym niecodziennym nie są również zmatowione reflektory.

  • Poważne usterki - 38,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 18,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy – 22,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 35,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 9,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii – 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 45,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 57,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Honda Accord
Honda Accord© fot. mat. prasowe/Honda

Land Rover Freelander

Choć produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1996 roku, auto wciąż może być uważane za atrakcyjne pod względem wizualnym. Ceny Freelandera z pierwszych lat produkcji również nie szokują.

Kupując to auto, należy zwrócić uwagę na stan główek drążków kierowniczych, łożysk i stabilizatorów. Do rzadkości nie należą również problemy z ABS-em.

  • Poważne usterki - 36,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 20,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 18,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 42,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 5,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 42,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 46,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander© fot. mat. prasowe/Land Rover

Toyota RAV4 I generacji

Produkowana od 1994 roku Toyota RAV4 to jeden z tych modeli, który wykreował modę na SUV-y. Oglądając to auto, warto zwrócić uwagę na stan przewodów hamulcowych oraz szczelność amortyzatorów.

  • Poważne usterki - 38,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 20,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 16,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 46,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 20,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 32,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 46,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota RAV4
Toyota RAV4© fot. mat. prasowe/Toyota

Peugeot 406

Francuski samochód segmentu D produkowany był od 1995 do 2004 roku. Na szczególną uwagę zasługuje praktyczne kombi i piękne coupe. Wbrew obiegowym opiniom o autach znad Sekwany model 406 w konfrontacji z czasem wypada bardzo korzystnie.

Podczas oględzin samochodu należy zwrócić uwagę na wycieki z silnika i skrzyni biegów, przewody wspomagania kierownicy, a także łożyska stabilizatorów.

  • Poważne usterki - 36,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 23,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 19,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 55,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 7,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 44,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 58,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Peugeot 406
Peugeot 406© fot. mat. prasowe/Peugeot

Toyota Avensis I generacji

Produkowany od 1998 roku samochód segmentu D nie sprawia większych problemów. Specjaliści DEKR-y zwracają jednak uwagę na szybko korodujące przewody hamulcowe, nieszczelności rury wydechowej oraz kłopoty ze światłami.

  • Poważne usterki - 34,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 18,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 7,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 32,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 6,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 35,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 54,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota Avensis I
Toyota Avensis I© fot. mat. prasowe/Toyota

Toyota Corolla VIII generacji

Corolla to prawdziwa legenda wytrzymałości. Ósma generacja tego samochodu, produkowana od 1997 do 2002 roku, do dziś potrafi zaskoczyć swoim stanem.

Specjaliści DEKR-y mieli tu zastrzeżenia do układu hamulcowego (zatarte zaciski, zużyte tarcze i okładziny) oraz przypadki uszkodzonych osłon wałów napędowych czy nieszczelności amortyzatorów. Poza tym większość Corolli wciąż jest w dobrym stanie.

  • Poważne usterki - 33,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 26,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 11,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 52,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 8,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii – 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 39,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 48,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota Corolla
Toyota Corolla© fot. mat. prasowe/Toyota

Toyota Starlet

Japoński mieszczuch piątej generacji (P90) produkowany był od 1996 do 1999 roku. Poprzedniczka Yarisa okazuje się bardzo trwała, co w tej klasie pojazdów nie jest oczywiste. Kupując małą toyotę trzeba zwrócić uwagę na stan układu hamulcowego, szczelność wydechu oraz kondycję łożysk kół.

  • Poważne usterki - 31,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 28,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 13,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 55,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 8,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 31,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 46,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota Starlet
Toyota Starlet© fot. mat. prasowe/Toyota

BMW Serii 7 E38

Powstający od 1994 do 2001 roku samochód z wyższej półki wciąż trzyma się bardzo dobrze. Nie jest jednak pozbawiony słabostek. Największą stanowi zawieszenie, które zdaje się nie wytrzymywać dużej masy samochodu. Do rzadkości nie należą ubytki oleju w silniku i skrzyni biegów.

  • Poważne usterki - 32,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 23,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 35,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 53,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 6,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 23,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 31,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
BMW Serii 7 E38
BMW Serii 7 E38© fot. mat. prasowe/BMW

Volkswagen Passat B5

Produkowany w latach 1996-2000 ulubieniec Polaków w testach DEKR-y wypadł świetnie. Niemieccy specjaliści radzą jednak, aby zwracać uwagę na zużycie przewodów hamulcowych i pęknięcia osłon przeciwpyłowych na wałach napędowych.

  • Poważne usterki - 31,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 21,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 14,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 38,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 4,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 28,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 45,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Volkswagen Passat B5
Volkswagen Passat B5© fot. mat. prasowe/Volkswagen

Volvo 850

Wiekowy flagowiec szwedzkiej marki wciąż ma sporo do zaoferowania. To przestronny model produkowany od 1991 do 1996 roku, który charakteryzuje się ogromną trwałością. Karoserii nie ima się rdza, a pięciocylindrowe silniki są wzorem wytrzymałości. Niektóre lubią jednak brać olej.

Problemy sprawia także czasem układ ABS, a elementy układu kierowniczego i zawieszenia ulegają zużyciu szybciej niż pozostałe podzespoły. Co jednak najważniejsze, w żadnej z kategorii samochód nie przekroczył odsetka wadliwych egzemplarzy w odniesieniu do grupy aut z przebiegiem 150-200 tys. km. Za samochód w rozsądnym stanie zapłacimy 8-10 tys. zł.

  • Poważne usterki - 33,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 18,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 23,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 40,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 3,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii – 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 30 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 49,2proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Volvo 850
Volvo 850© fot. mat. prasowe/Volvo

Mazda MX-5

Ten produkowany od 1989 roku model jest już legendą wśród roadsterów. Lekki, wzorowo prowadzący się samochód okazuje się również nadzwyczaj trwały. Oglądając to auto, trzeba koniecznie sprawdzić progi. Zbierająca się w okolicy nadkoli woda powodowała tam korozję.

Typowymi niedomaganiami MX-5 są również usterki hamulca ręcznego oraz regulacji poziomu świateł. Na rynku wtórnym niełatwo również znaleźć egzemplarz bez wypadkowej historii.

  • Poważne usterki - 31,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
  • Drobne usterki - 31,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
  • Podwozie, ukł. kierowniczy - 11,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
  • Silnik - 70,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
  • Karoseria, rama, wnętrze - 23,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
  • Układ hamulcowy - 31,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
  • Elektryka, elektronika, oświetlenie - 34,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Mazda MX-5
Mazda MX-5© fot. mat. prasowe/Mazda
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (18)