Poradniki i mechanikaRanking DEKRA 2018. Najlepsze samochody z największym przebiegiem

Ranking DEKRA 2018. Najlepsze samochody z największym przebiegiem

W 2018 r. Polacy mogą sprowadzić blisko milion używanych samochodów. Które kilkuletnie modele są godne zaufania? Sprawdziliśmy ranking DEKR-y w kategorii pojazdów mających na liczniku od 150 do 200 tys. km. Wyniki są zaskakujące.

W zestawieniu DEKR-y dominują niemieckie modele, ale są też zaskoczenia
W zestawieniu DEKR-y dominują niemieckie modele, ale są też zaskoczenia
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe/Audi
Tomasz Budzik

22.08.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ze statystyk wynika, że cały czas sprowadzamy bardzo dużo samochodów używanych z zagranicy - nawet więcej niż w roku 2017. Co warte zauważenia, na popularności zyskują coraz starsze pojazdy.

Trafny zakup starszego auta nie jest łatwy. W wytypowaniu właściwego modelu pomagają jednak rankingi - w tym ten tworzony przez niemiecką DEKR-ę. Zestawienie powstaje w oparciu o wyniki obowiązkowych badań technicznych u naszych zachodnich sąsiadów. To ogromny rynek, a przy tym najpopularniejszy wśród osób myślących o sprowadzeniu samochodu.

Wyniki można uznać więc za reprezentacyjne. Poniżej przedstawiamy samochody o najwyższym przebiegu branym przez DEKR-ę pod uwagę, zawierającym się w przedziale od 150 do 200 tys. Co ciekawe, wśród najmniejszych aut dwa modele uzyskały dokładnie ten sam wynik.

Samochody małe - Toyota Yaris i Volkswagen Polo

Toyota Yaris XP9 (od 2005 r.)

Poważne usterki: 20,9 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,6 proc.,
  • silnik i ekologia: 14,3 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 16,5 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 37,7 proc.

Typowe usterki to skorodowane przewody hamulcowe, matowe szyby reflektorów i uszkodzone łożyska kół.

Toyota Yaris
Toyota Yaris© fot. mat. prasowe/Toyota

Volkswagen Polo 6R (od 2009 r.)

Poważne usterki: 20,9 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 12,6 proc.,
  • silnik i ekologia: 10,6 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 22,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 23,2 proc.

Typowe usterki to nieszczelne amortyzatory, zużyte hamulce, awarie systemu kontroli ciśnienia w oponach, niedziałający klakson, uszkodzenia pasów bezpieczeństwa.

Mini One II generacji (od 2006 r.)

Poważne usterki: 21,4 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 23,9 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 4,9 proc.,
  • układ hamulcowy: 13,3 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 39,4 proc.

Typowe usterki to wilgoć w reflektorach przeciwmgłowych, kody błędów informujące o usterkach w układzie wydechowym, pęknięta przednia szyba.

Seat Ibiza 6J (od 2008 r.)

Poważne usterki: 23,8 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 5,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 11,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 4,5 proc.,
  • układ hamulcowy: 19,4 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 38,4 proc.

Typowe usterki to zaolejony silnik i skrzynia biegów, zużyte tarcze i okładziny hamulcowe, uszkodzone szybki świateł przeciwmgłowych.

Ford Fiesta (od 2008 r.)

Poważne usterki: 25 proc. (średnia dla klasy: 32,7 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 10,3 proc.,
  • silnik i ekologia: 14,6 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,8 proc.,
  • układ hamulcowy: 12,3 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 38,4 proc.

Typowe usterki to wybite przeguby nośne, uszkodzenia w gumowych elementach zawieszenia.

Samochody kompaktowe - Volkswagen Golf

Ze względu na dużą popularność tego segmentu przedstawiamy w nim większą liczbę modeli.

Volkswagen Golf VII (od 2012 r.)

Poważne usterki: 9,8 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,8 proc.,
  • silnik i ekologia: 1,5 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 6,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 7,3 proc.

Typowe usterki to nieszczelne amortyzatory, przednia szyba bardziej niż w innych modelach podatna na uszkodzenia przez kamienie. Bardzo dobrze wypadła też VI generacja Golfa - 16,2 proc. poważnych usterek.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII© fot. mat. prasowe/Volkswagen

Opel Astra J (od 2009 r.)

Poważne usterki: 16,6 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,3 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,4 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,8 proc.,
  • układ hamulcowy: 12,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 19,5 proc.

Typowe usterki to zaolejony silnik i skrzynia biegów, zużyte okładziny i tarcze hamulcowe, uszkodzone tylne światła.

Ford Focus III gen. (od 2010 r.)

Poważne usterki: 17,2 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,2 proc.,
  • silnik i ekologia: 8,7 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 9,2 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 22,8 proc.

Typowe usterki to niewłaściwe ustawienie i działanie instalacji oświetleniowej, uszkodzone łożyskowanie wahacza poprzecznego i wzdłużnego.

Peugeot 308 I gen. (od 2007 r.)

Poważne usterki: 20,2 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 18,2 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 14,8 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 24,4 proc.

Typowe usterki to zużyte hamulce, błędy w zarządzaniu pracą silnika i systemie oczyszczania spalin, niewłaściwe ustawienie i działanie oświetlenia.

Toyota Auris E15 (od 2006 r.)

Poważne usterki: 20,5 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 1,9 proc.,
  • silnik i ekologia: 11,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,9 proc.,
  • układ hamulcowy: 23,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 34,9 proc.

Typowe usterki to zużyte hamulce, wadliwe zamocowanie układu wydechowego, nierównomierna praca hamulca postojowego.

Renault Megane Z (od 2008 r.)

Poważne usterki: 22,2 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 8,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 10,0 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 17,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 29,4 proc.

Typowe usterki to zużyte hamulce, komunikaty informujące o usterce układu wydechowego, wadliwe zamocowanie osłon przeciwpyłowych wału napędowego.

Hyundai i30 I generacji (od 2007 r.)

Poważne usterki: 23,1 proc. (średnia dla klasy: 27,1 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 10,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 9,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,4 proc.,
  • układ hamulcowy: 26,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 36,1 proc.

Typowe usterki to niedostatecznie skuteczny układ hamulcowy, złe ustawienie i działanie oświetlenia, uszkodzona osłona przegubów nośnych i prowadzących.

Segment D - BMW Serii 3

BMW serii 3 F30 (od 2011 r.)

Poważne usterki: 12,4 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 2,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,5 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,3 proc.,
  • układ hamulcowy: 6,8 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 12,5 proc.

Typowe usterki to nieszczelność układu odprowadzania spalin, pęknięcia przedniej szyby i reflektorów przeciwmgłowych.

BMW Serii 3
BMW Serii 3© fot. mat. prasowe/BMW

Audi A4 B8 (od 2008 r.)

Poważne usterki: 13,6 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 4,2 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,7 proc.,
  • układ hamulcowy: 4,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 15,0 proc.

Typowe usterki to nieprawidłowe ustawienie świateł, niesprawny mechanizm czyszczenia reflektorów.

Audi A5 I generacji (od 2007 r.)

Poważne usterki: 14,8 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 7,4 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,8 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,9 proc.,
  • układ hamulcowy: 4,2 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 13,7 proc.

Typowe usterki to nieszczelne amortyzatory, usterki mechanizmu czyszczenia reflektorów.

Mazda 6 GH (od 2007 r.)

Poważne usterki: 15,9 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 5,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 3,1 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 18,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 31,0 proc.

Mercedes Klasy C 204 (od 2007 r.)

Poważne usterki: 15,9 proc. (średnia dla klasy: 24,8 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,3 proc.,
  • silnik i ekologia: 5,7 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,2 proc.,
  • układ hamulcowy: 11,6 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 17,3 proc.

SUV-y - Audi Q5

Audi Q5 I gen. (od 2008 r.)

Poważne usterki: 9,4 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 2,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 4,4 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,4 proc.,
  • układ hamulcowy: 4,0 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 11,0 proc.

Typowa usterka to pęknięta przednia szyba.

Audi Q5
Audi Q5© fot. mat. prasowe/Audi

BMW X1 E84 (od 2009 r.)

Poważne usterki: 11,1 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 1,9 proc.,
  • silnik i ekologia: 5,4 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 2,8 proc.,
  • układ hamulcowy: 9,3 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 8,3 proc.

Typowe usterki to nieprawidłowe działanie ustawienia świateł, pęknięte szyby i reflektory.

Volvo XC60 I gen. (od 2008 r.)

Poważne usterki: 11,9 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 4,1 proc.,
  • silnik i ekologia: 6,7 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 1,0 proc.,
  • układ hamulcowy: 6,9 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 11,8 proc.

Typowe usterki to zaolejony silnik, zużyte hamulce.

Mercedes GLK 204X (od 2008 r.)

Poważne usterki: 13,2 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 3,7 proc.,
  • silnik i ekologia: 7,1 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 4,4 proc.,
  • układ hamulcowy: 10,4 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 11,3 proc.

Typowe usterki to zużyte tarcze i okładziny hamulcowe.

BMW X5 E70 (od 2007 r.)

Poważne usterki: 16,5 proc. (średnia dla klasy: 23,4 proc.)

Stwierdzone usterki według podzespołów:

  • podwozie i układ kierowniczy: 11,8 proc.,
  • silnik i ekologia: 21,5 proc.,
  • karoseria, rama, wnętrze: 3,3 proc.,
  • układ hamulcowy: 5,1 proc.,
  • instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 15,2 proc.

Typowe usterki to wycieki oleju pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, mechaniczne uszkodzenia szyby i reflektorów.

Ranking DEKR-y na rok 2018 zaskoczył. Warto zwrócić uwagę na najbardziej popularny wśród aut używanych segment C. Choć wygrał Golf, świetne rezultaty osiągnęły mało doceniane w Polsce modele: Ford Focus, Peugeot 308 i Renault Megane.

To świetna informacja dla tych, którzy poszukują nieco tańszego auta. Szczególnie dwa francuskie kompakty szybko tracą u nas na wartości ze względu na, niesłuszne według DEKR-y - przekonanie polskich zmotoryzowanych o ich zawodności.

Niemieckie zestawienie może być istotną pomocą podczas wyboru używanego samochodu. Zestawienia nie można jednak traktować jako wyroczni. W rankingu nie ma informacji o usterkach, które usunięto przed obowiązkowym przeglądem. Ponadto reprezentacja niektórych modeli była zbyt skąpa, by DEKRA wzięła je pod uwagę podczas sporządzania raportu.

Dotyczy to przede wszystkim aut japońskich, koreańskich czy francuskich. W końcu Niemcy najchętniej kupują swoje modele. Przed podjęciem ostatecznej decyzji co do wyboru modelu warto porównać wyniki DEKR-y z innym rankingiem - choćby angielskim Warranty Direct.

Komentarze (71)