Debiutuje nowe Porsche 911 GT3 R. Ma więcej mocy, lepsze aero i balans
Od sezonu 2023 zespoły klientów Porsche mogą wystawiać najnowszą wyścigową maszynę w imprezach zgodnych z przepisami GT3. Nowo model to kolejny nieduży progres względem poprzednika.
01.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Najnowsze wcielenie Porsche 911 GT3 R, podobnie jak poprzednik, bazuje na generacji 992. Korzysta jednak z wielu rozwiązań 911 RSR używanego w wyścigach długodystansowych. Priorytetem konstruktorów była poprawa właściwości jezdnych. Kolejnym celem było usprawnienie obsługi samochodu i zmniejszenie kosztów jego eksploatacji.
Główną nowością w kwestii silnika jest pojemność skokowa. Podobnie jak w przypadku 911 RSR zwiększono ją o około 5 proc., z 3997 do 4194 cm3. Dzięki temu maksymalna moc wzrosła do 565 KM. Inżynierowie Porsche zoptymalizowali przebieg krzywych momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów. W rezultacie nowy motor jest bardziej odpowiedni dla kierowców dżentelmenów.
Silnik został pochylony do przodu o 5,5 stopnia, dzięki czemu zapewnia więcej miejsca dla dyfuzora podwozia. Urządzenia pomocnicze, takie jak alternator oraz sprężarka klimatyzacji, zostały przesunięte o metr do przodu i zamocowane przed silnikiem. Pozytywnie wpływa to na rozkład masy nowego 911 GT3 R.
Podobnie jak w 911 RSR podwyższone podwozie ułatwia przepływ powietrza w kierunku tylnego dyfuzora i zmniejsza wrażliwość na pochylenie samochodu podczas hamowania. Przesunięcie tylnych kół nieco do tyłu spowodowało zwiększenie rozstawu osi z 2459 do 2507 mm. To zmniejsza obciążenie tylnych opon.
Inżynierowie popracowali też nad bezpieczeństwem umieszczając fotel bliżej środka samochodu, co przy okazji poprawia ergonomię siedzenia w kabinie. W stosunku do poprzednika ulepszono też projekt kierownicy – wzbogacono ją o elementy, które sprawdziły się już w samochodach wyścigowych najnowszej generacji: 911 GT3 Cup i 911 RSR. Na przykład 10,3-calowy wyświetlacz pochodzi z cenionej maszyny startującej w pucharach markowych Porsche, a koncepcję multiprzełącznika przejęto od klasowego zwycięzcy Le Mans.
Wiele podobieństw nowego GT3 R do długodystansowego RSR nie jest przypadkowych. Już od 2024 r. samochody wyścigowe w specyfikacji GT3 po raz pierwszy będą mogły startować w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i całej serii długodystansowej WEC.
Porsche Motorsport oferuje nowy model w cenie 511 tys. euro plus lokalny podatek VAT i akcyza oraz opcjonalne dodatki.