Dacia mniej terenowa – Elia Duster 1.5 dCi 110 4x4 (2012)

Ponieważ Dacia należy do koncernu Renault, to od jakiegoś czasu niemiecka Elia wykazuje spore zainteresowanie wyrobami rumuńskiego producenta. Jednym z aut przerobionych przez Niemców jest Duster.

Dacia mniej terenowa – Elia Duster 1.5 dCi 110 4x4 (2012)
Olgierd Lachowski

03.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ponieważ Dacia należy do koncernu Renault, to od jakiegoś czasu niemiecka Elia wykazuje spore zainteresowanie wyrobami rumuńskiego producenta. Jednym z aut przerobionych przez Niemców jest Duster.

Duster to niewielki SUV produkowany przez odrodzoną pod rządami koncernu Renault rumuńską firmę Dacia. Auto wytwarzane jest z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. W tej drugiej konfiguracji Duster oferowany jest w odmianie 90- i 110-konnej. Właśnie ta ostatnia trafiła do siedziby firmy Elia w Niemczech.

Obraz

Wóz, o którym mowa, ma niespełna 1,5-litrowy motor z zapłonem samoczynnym i turbosprężarką produkcji Renault. W wersji z napędem na wszystkie koła jednostka napędowa ma moc 110 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 240 Nm przy 1750 obr./min. Tak jest w wersji seryjnej. Po ulepszeniach Elii szału może nie ma, ale za niewielkie pieniądze (339 euro) właściciel samochodu otrzyma dodatkowe 12 KM mocy i 35 Nm momentu.

Nie wiadomo co prawda, jakie osiągi ma poprawione auto, ale też nie jest to kwestia najważniejsza, bo przecież Dusterem nikt nie będzie się ścigał. Instalowany na życzenie sportowy końcowy tłumik nie ma wpływu na osiągi wozu.

Obraz

Kolejnym punktem tuningu jest typowa modyfikacja wśród SUV-ów… czyli obniżenie zawieszenia. W tym przypadku za pomocą krótszych sprężyn tunerowi udało się „przyziemić” Dacię o 40 mm. Co ciekawe, Elia sprzedaje też pakiety podnoszące Dustera o 30 mm (całe szczęście).

Po ingerencji Elii Dacia zmieniła się także z wyglądu. Najbardziej w oczy rzucają się 20-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami o szerokości 245 mm. Oprócz nich dają się też zauważyć takie elementy, jak przednie, boczne oraz tylna rura ochronna, a także dalekosiężne lampy zainstalowane nad przednią szybą. W tym konkretnym egzemplarzu wzrok przechodniów ma przykuwać również czarna matowa folia, którą oklejono karoserię.

Obraz

Co prawda Duster nadaje się teraz zdecydowanie mniej do jazdy w terenie niż przed przeróbkami, ale jak napisałem, zainteresowani mogą zamówić sprężyny zwiększające prześwit samochodu, co poprawi możliwości wozu poza utwardzonymi drogami.

Dowiedz się więcej o Dacii Duster:

Dane techniczne

  • Typ: R4, ZS, Renault
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1461 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 122 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 83,50 KM/l (seryjny – 75,29 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 275 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe
  • Hamulce tylne: bębnowe
  • Koła przednie: 20”
  • Koła tylne: 20”
  • Opony przednie: 245/35 R 20
  • Opony tylne: 245/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1294 kg
  • Stosunek masy do mocy: 10,61 kg/KM (seryjny – 11,76 kg/KM)
  • Szerokość: 1830 mm
  • Wysokość: 1590 mm (- 40 mm)
  • Rozstaw osi: 2680 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/4]

Źródło: carscoop

Komentarze (0)