Poradniki i mechanikaCzujnik położenia wału – jakie są objawy jego uszkodzenia?

Czujnik położenia wału – jakie są objawy jego uszkodzenia?

Czujnik położenia wału korbowego to jeden z szeregu kontrolerów, które odpowiadają bezpośrednio za pracę jednostki napędowej. Jego uszkodzenie objawia się w sposób, który można pomylić z awarią innych podzespołów.

Silnik nie może pracować bez czujnika położenia wału, jeśli jest on elementem fabrycznym
Silnik nie może pracować bez czujnika położenia wału, jeśli jest on elementem fabrycznym
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis

07.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Objawy awarii czujnika

Awaria czujnika położenia wału najczęściej skutkuje unieruchomieniem silnika pojazdu. Informuje on bowiem komputer sterujący pracą silnika o aktualnym położeniu wału i jego prędkości obrotowej, czyli decyduje o podstawowych parametrach, m.in. o momencie zapłonu, kącie wyprzedzenia zapłonu czy czasu podania wtrysku paliwa.

Można to ująć kolokwialnie w taki sposób - dzięki czujnikowi położenia wału komputer wie, co robi silnik. Kiedy ulegnie awarii, komputer dostaje informację (oczywiście błędną), że silnik nie pracuje. Dlatego niemożliwe jest uruchomienie silnika bez czujnika położenia wału lub kiedy ulegnie on awarii.

Może być też tak, że czujnik działa, ale podając nieprawdziwe informacje. Dla jednostki sterującej zapłonem i wtryskiem to nic innego jak praca po omacku. Dlatego awaria czujnika objawia się także nierównomierną pracą silnika, niespodziewanym gaśnięciem i problemem z ponownym rozruchem, świecącą się kontrolka check engine na desce rozdzielczej. Aby uniknąć poważnych uszkodzeń, silnik przechodzi w awaryjny tryb pracy, w którym znacząco spada moc i jednocześnie wzrasta zużycie paliwa.

Warto pamiętać, że podobne oznaki usterki występują również w przypadku uszkodzenia układu zasilania czy zapłonowego. W obu sytuacjach następuje odcięcie dopływu paliwa i brak możliwości rozruchu jednostki napędowej. Aby mieć pewność, że problem dotyczy konkretnego podzespołu, niezbędna jest diagnostyka komputerowa.

Ile kosztuje czujnik położenia wału?

W zależności od modelu samochodu czujnik może kosztować od ok. 100 zł do nawet ponad 600 zł. Jego wymiana zwykle nie trwa dłużej niż godzinę, więc pocieszeniem jest jedynie niska cena robocizny.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (1)