Poradniki i mechanikaCo to jest moduł komfortu w samochodzie i gdzie go znaleźć?

Co to jest moduł komfortu w samochodzie i gdzie go znaleźć?

Moduł komfortu steruje pracą systemów odpowiadających za wygodę kierowcy i pasażerów. Rozwój technologiczny sprawia, że moduły obsługują coraz większą liczbę urządzeń i podzespołów.

Moduł komfortu odpowiada za wszelkie urządzenia, które poprawiają komfort jazdy samochodem.
Moduł komfortu odpowiada za wszelkie urządzenia, które poprawiają komfort jazdy samochodem.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

07.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Elektrycznie sterowane szyby i fotele, elektrycznie sterowane lusterka i kolumna kierownicy, centralny zamek, podgrzewanie siedzeń, szyberdach, oświetlenie kabinowe itp., a ostatnio także systemy bezpieczeństwa asystujące kierowcom podczas jazdy. Tymi wszystkimi urządzeniami steruje jeden moduł komfortu, za pomocą wspólnej magistrali wymiany danych.

Co to faktycznie jest moduł komfortu?

Moduł komfortu, w zależności od modelu auta i producenta, przeważnie zlokalizowany jest pod fotelem kierowcy, pod jego nogami lub w okolicy wewnętrznej skrzynki bezpieczników, gdzie zbiegają się wszystkie wiązki elektryczne pojazdu. W starszych rocznikach samochodów, np. gdzie nie ma elektrycznie otwieranych szyb lub zamka centralnego, moduł komfortu nie był montowany.

Moduł to urządzenie elektroniczne, które współpracuje z magistralami przesyłu informacji, najczęściej CAN, ale także MOST oraz LIN, lub za pośrednictwem transmisji radiowej w standardzie Bluetooth.

W najstarszym typie magistrali LIN (z ang. Local Interconnect Network), stosowanym na przełomie XX wieku, prędkość transferu danych wynosiła do 20 kb/s i odpowiadała m.in. za sterowanie systemem alarmowym czy centralnym zamkiem auta.

Masowo stosowana od 2005 roku we wszystkich nowych autach magistrala CAN (z ang. Controller Area Network) gwarantuje szybszy przesył danych, w zależności od wersji (Low czy High Speed) – do 100 kb/s, stworzony do sterowania urządzeniami powiązanymi z komfortem jazdy (klimatyzacją, elektroniką wnętrza) oraz zarządzania systemami multimedialnymi (audio i nawigacją).

W przypadku bardzo szybkiej wymiany danych stosuje się rozbudowaną magistralę określaną skrótem MOST (z ang. Media Oriented System Transport), umożliwiającą łączenie systemów informatycznych i multimedialnych. Szybkość przesyłu danych wynosi od 25 do nawet 124 kb/s. Tak duża prędkość jest jednak zarezerwowana przede wszystkim dla coraz bardziej skomplikowanych systemów bezpieczeństwa.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (2)