Milion silników Pentastar - amerykański kompromis?
Wydawać by się mogło, że w dobie downsizingu świetnie sprzedawać się będą jednostki wysokoprężne oraz 4-cylindrowce. Amerykanie mają jednak swoją wizję zmniejszania pojemności, którą sukcesywnie realizują, produkując silnik Pentastar V6.
29.01.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wydawać by się mogło, że w dobie downsizingu świetnie sprzedawać się będą jednostki wysokoprężne oraz 4-cylindrowce. Amerykanie mają jednak swoją wizję zmniejszania pojemności, którą sukcesywnie realizują, produkując silnik Pentastar V6.
Zaledwie 18 miesięcy temu otwarta została nowa fabryka w mieście Trenton w stanie Michigan, drugi zakład, w którym budowane są Pentastary, 24-zaworowe jednostki benzynowe o pojemności 3,6 l w układzie V6. Silnik ten miał być amerykańską odpowiedzią na downsizing, jednocześnie zachowując jednak pokaźną moc, dzięki czemu łącznie zastąpił on 6 jednostek V6 o pojemnościach od 2,7 do 4,0 l.
Jednostka zadebiutowała w 2010 roku w Jeepie Grand Cherokee, a obecnie trafia pod maski m.in. Chryslera 200, 300, Dodgea Grand Caravan, Challengera, Chargera, Durango, Journey. Silnik Pentastar okazał się ogromnym rynkowym sukcesem i właśnie z fabryki w Trenton wyjechał milionowy egzemplarz. Nieźle, jak na półtora roku produkcji.
W Dodgeu Challengerze Pentastar o mocy 305 KM jest podstawową jednostką napędową. Według danych fabrycznych całkiem spory silnik V6 na 1 galonie paliwa ma na trasie pokonywać 27 mil, czyli jego spalanie powinno wynosić około 9 l na 100 km, podczas gdy od 0 do 96 km/h Dodge ma przyspieszać w nieco ponad 6 s.
Źródło: Carscoop