Car Sharing w Polsce. Jak Warszawa wygląda na tle europejskich stolic?

Polska jest krajem, w którym transport sharing dopiero się rozwija. To usługa polegająca na dzieleniu się i wypożyczaniu na krótki czas publicznego pojazdu. Błyskawicznie przyjął się w obszarze komunikacji rowerowej, a obecnie prężnie rozszerza się na samochody. Okazuje się, że na tle innych europejskich stolic nie jesteśmy wcale gorsi.

Toyoty z firmy sharingowej Panek
Toyoty z firmy sharingowej Panek
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

19.08.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Obecnie w umysłach Polaków następują poważne zmiany w dziedzinie poruszania się pojazdami. Wieloletnie zacofanie w dziedzinie motoryzacji i trudności z zakupem wymarzonego auta przez starsze pokolenia odcisnęło na nas swoje piętno. Nie chcemy tylko używać auta – chcemy je posiadać.

Jednak dynamiczny rozwój w ostatnim dziesięcioleciu przynosi ogromne zmiany. Zdajemy sobie sprawę z realnych kosztów eksploatacji samochodu i coraz chętniej rezygnujemy z własności na rzecz użytkowania. To pokazuje m.in. rosnąca popularność wynajmu długoterminowego, nie tylko przez firmy.

Obecnie na tapecie jest tzw. sharing, czyli kolejny krok w tej ewolucji. Wypożyczanie pojazdu na minuty, dzielenie się nim z innymi użytkownikami staje się coraz popularniejsze. W Europie pojawiło się wiele systemów oferujących współdzielenie rowerów, samochodów czy skuterów (tzw. bike, car czy scooter sharing). Dzięki takiemu systemowi z miast usuwane są rzadko używane samochody, zajmujące niepotrzebnie przestrzeń na parkingach. Celem jest także zmniejszenie korków oraz zanieczyszczenia powietrza w miastach.

Zespół ShopAlike przeanalizował i porównał systemy sharingu pojazdów w europejskich stolicach. Pod lupę wzięto 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Oceniono je pod kątem bike, car i scooter sharingu, liczby dostępnych pojazdów na 10 tys. mieszkańców, a także średniej ceny za pierwszą godzinę jazdy.

Za najbardziej sprzyjający tego typu rozwiązaniom uznano Paryż, który był w czołówce we wszystkich trzech kategoriach. Bardzo dobrze wypadają Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam, które także oferują wszystkie trzy rodzaje transportu.

Najbardziej rozbudowany w Polsce system roweru publicznego Veturilo oferuje gęstą sieć stacji z prawie 5000 rowerów w bardzo przystępnej cenie. Na 10 tys. mieszkańców przypada 28 rowerów. Można je wypożyczać w cenie średnio 1 zł/h. Lepiej jest tylko w Wiedniu i Amsterdamie, rowerowej stolicy świata. Dwukrotnie droższe usługi w tym zakresie mają Dublin i Bruksela. Natomiast w Berlinie cena godziny wypożyczenia roweru to 10 zł, a w Kopenhadze 18 zł.

Bike Sharing w europejskich stolicach
(dzielenie się rowerami)

Miasto

ile rowerów

na 10 tys. mieszkańców?

Średnia cena/1h*
Bruksela422,10 zł
Paryż1054,20 zł
Luksemburg594,00 zł
Warszawa281,00 zł
Dublin272,10 zł
Lublana180,00 zł
Kopenhaga3218,30 zł
Sztokholm131,00 zł
Helsinki244,20 zł
Amsterdam110,17 zł
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna 

Systemy car sharingu i scooter sharingu są dość nowe, ale już dość dobrze rozwinięte w naszej stolicy. Obecnie istnieje kilka systemów udostępniających łącznie ok. 900 samochodów. Powoli rozwija się wypożyczanie skuterów.

O ile w dziedzinie bike sharingu wypadamy bardzo dobrze zajmując czwarte miejsce w rankingu, o tyle w car sharingu Warszawa zajmuje siódmą pozycję. Na 10 tys. mieszkańców przypada tylko 5 samochodów. Dla porównania w Kopenhadze 10, a w Paryżu 19. Ceny też są raczej europejskie niż polskie. Średnia to 66,30 zł/h. Niewiele drożej niż w Wiedniu, Kopenhadze czy Brukseli i ponad dwukrotnie drożej niż w Paryżu. Absolutnym rekordzistą w kwestii ceny jest Bratysława, oferująca auto za 6,20 zł/h, ale tam car sharing jest bardzo słabo rozwinięty – 1 samochód na 10 tys. mieszkańców.

Car Sharing w europejskich stolicach
(dzielenie się samochodami)

Miasto

ile samochodów

na 10 tys. mieszkańców?

Średnia cena/1h*
Paryż1925,90 zł
Wiedeń760,70 zł
Kopenhaga1061,70 zł
Bruksela851,40 zł
Berlin870,10 zł
Bratysława16,20 zł
Warszawa566,30 zł
Budapeszt130,30 zł
Rzym579,00 zł
Amsterdam479,00 zł
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna 

Ze skuterami Warszawa nie jest gorsza, wręcz przeciwnie. Choć na 10 tys. mieszkańców przypada tylko 0,4 skutera i kosztuje on średnio 41,50 zł/h, to te parametry pozwoliły zając naszej stolicy szóste miejsce w gronie dziewięciu, w których taki system w ogóle istnieje. Wyższe niż Amsterdam, Wiedeń czy Bruksela. Najlepiej wypadł Berlin, który wygrał z Paryżem tylko dlatego, że wypożyczenie jednośladu jest tam ponad dwukrotnie tańsze.

Scooter Sharing w europejskich stolicach
(dzielenie się skuterami)

Miasto

ile skuterów

na 10 tys. mieszkańców?

Średnia cena/1h*
Berlin337,00 zł
Paryż571,40 zł
Lizbona361,70 zł
Rzym263,30 zł
Madryt1,348,00 zł
Warszawa0,441,50 zł
Amsterdam176,50 zł
Wiedeń0,748,40 zł
Bruksela0,663,70 zł
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna 
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (8)