Car Sharing w Polsce. Jak Warszawa wygląda na tle europejskich stolic?
Polska jest krajem, w którym transport sharing dopiero się rozwija. To usługa polegająca na dzieleniu się i wypożyczaniu na krótki czas publicznego pojazdu. Błyskawicznie przyjął się w obszarze komunikacji rowerowej, a obecnie prężnie rozszerza się na samochody. Okazuje się, że na tle innych europejskich stolic nie jesteśmy wcale gorsi.
19.08.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Obecnie w umysłach Polaków następują poważne zmiany w dziedzinie poruszania się pojazdami. Wieloletnie zacofanie w dziedzinie motoryzacji i trudności z zakupem wymarzonego auta przez starsze pokolenia odcisnęło na nas swoje piętno. Nie chcemy tylko używać auta – chcemy je posiadać.
Jednak dynamiczny rozwój w ostatnim dziesięcioleciu przynosi ogromne zmiany. Zdajemy sobie sprawę z realnych kosztów eksploatacji samochodu i coraz chętniej rezygnujemy z własności na rzecz użytkowania. To pokazuje m.in. rosnąca popularność wynajmu długoterminowego, nie tylko przez firmy.
Obecnie na tapecie jest tzw. sharing, czyli kolejny krok w tej ewolucji. Wypożyczanie pojazdu na minuty, dzielenie się nim z innymi użytkownikami staje się coraz popularniejsze. W Europie pojawiło się wiele systemów oferujących współdzielenie rowerów, samochodów czy skuterów (tzw. bike, car czy scooter sharing). Dzięki takiemu systemowi z miast usuwane są rzadko używane samochody, zajmujące niepotrzebnie przestrzeń na parkingach. Celem jest także zmniejszenie korków oraz zanieczyszczenia powietrza w miastach.
Zespół ShopAlike przeanalizował i porównał systemy sharingu pojazdów w europejskich stolicach. Pod lupę wzięto 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Oceniono je pod kątem bike, car i scooter sharingu, liczby dostępnych pojazdów na 10 tys. mieszkańców, a także średniej ceny za pierwszą godzinę jazdy.
Za najbardziej sprzyjający tego typu rozwiązaniom uznano Paryż, który był w czołówce we wszystkich trzech kategoriach. Bardzo dobrze wypadają Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam, które także oferują wszystkie trzy rodzaje transportu.
Najbardziej rozbudowany w Polsce system roweru publicznego Veturilo oferuje gęstą sieć stacji z prawie 5000 rowerów w bardzo przystępnej cenie. Na 10 tys. mieszkańców przypada 28 rowerów. Można je wypożyczać w cenie średnio 1 zł/h. Lepiej jest tylko w Wiedniu i Amsterdamie, rowerowej stolicy świata. Dwukrotnie droższe usługi w tym zakresie mają Dublin i Bruksela. Natomiast w Berlinie cena godziny wypożyczenia roweru to 10 zł, a w Kopenhadze 18 zł.
Miasto | ile rowerów na 10 tys. mieszkańców? | Średnia cena/1h* | |
---|---|---|---|
Bruksela | 42 | 2,10 zł | |
Paryż | 105 | 4,20 zł | |
Luksemburg | 59 | 4,00 zł | |
Warszawa | 28 | 1,00 zł | |
Dublin | 27 | 2,10 zł | |
Lublana | 18 | 0,00 zł | |
Kopenhaga | 32 | 18,30 zł | |
Sztokholm | 13 | 1,00 zł | |
Helsinki | 24 | 4,20 zł | |
Amsterdam | 11 | 0,17 zł | |
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna |
Systemy car sharingu i scooter sharingu są dość nowe, ale już dość dobrze rozwinięte w naszej stolicy. Obecnie istnieje kilka systemów udostępniających łącznie ok. 900 samochodów. Powoli rozwija się wypożyczanie skuterów.
O ile w dziedzinie bike sharingu wypadamy bardzo dobrze zajmując czwarte miejsce w rankingu, o tyle w car sharingu Warszawa zajmuje siódmą pozycję. Na 10 tys. mieszkańców przypada tylko 5 samochodów. Dla porównania w Kopenhadze 10, a w Paryżu 19. Ceny też są raczej europejskie niż polskie. Średnia to 66,30 zł/h. Niewiele drożej niż w Wiedniu, Kopenhadze czy Brukseli i ponad dwukrotnie drożej niż w Paryżu. Absolutnym rekordzistą w kwestii ceny jest Bratysława, oferująca auto za 6,20 zł/h, ale tam car sharing jest bardzo słabo rozwinięty – 1 samochód na 10 tys. mieszkańców.
Miasto | ile samochodów na 10 tys. mieszkańców? | Średnia cena/1h* | |
---|---|---|---|
Paryż | 19 | 25,90 zł | |
Wiedeń | 7 | 60,70 zł | |
Kopenhaga | 10 | 61,70 zł | |
Bruksela | 8 | 51,40 zł | |
Berlin | 8 | 70,10 zł | |
Bratysława | 1 | 6,20 zł | |
Warszawa | 5 | 66,30 zł | |
Budapeszt | 1 | 30,30 zł | |
Rzym | 5 | 79,00 zł | |
Amsterdam | 4 | 79,00 zł | |
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna |
Ze skuterami Warszawa nie jest gorsza, wręcz przeciwnie. Choć na 10 tys. mieszkańców przypada tylko 0,4 skutera i kosztuje on średnio 41,50 zł/h, to te parametry pozwoliły zając naszej stolicy szóste miejsce w gronie dziewięciu, w których taki system w ogóle istnieje. Wyższe niż Amsterdam, Wiedeń czy Bruksela. Najlepiej wypadł Berlin, który wygrał z Paryżem tylko dlatego, że wypożyczenie jednośladu jest tam ponad dwukrotnie tańsze.
Miasto | ile skuterów na 10 tys. mieszkańców? | Średnia cena/1h* | |
---|---|---|---|
Berlin | 3 | 37,00 zł | |
Paryż | 5 | 71,40 zł | |
Lizbona | 3 | 61,70 zł | |
Rzym | 2 | 63,30 zł | |
Madryt | 1,3 | 48,00 zł | |
Warszawa | 0,4 | 41,50 zł | |
Amsterdam | 1 | 76,50 zł | |
Wiedeń | 0,7 | 48,40 zł | |
Bruksela | 0,6 | 63,70 zł | |
*W niektórych systemach wymagana jest dodatkowa opłata rejestracyjna |