Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?
Wielu Polaków serwisuje samochody we własnym zakresie, zlecając niektóre czynności warsztatom . Myśląc o kilku- czy kilkunastoletnim samochodzie, zastanawiacie się jak wysokie będą koszty jego utrzymania, jeżeli nie będziecie jeździć do ASO. Postaramy się wam przybliżyć ile kosztuje serwis auta.
24.03.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Doświadczenie warsztatowe pozwala przyjąć średnie widełki zarówno przebiegu jak i cen usług oraz części i materiałów eksploatacyjnych. W ten sposób można zobrazować, jakie wydatki czekają was przez najbliższe lata użytkowania auta zakładając, że nic się nie zepsuje. W tym materiale pomijamy koszty ubezpieczenia, paliwa oraz nieprzewidzianych napraw.
Zużycie części to nie awaria
Trzeba podkreślić, że czym innym jest awaria, a czym innym eksploatacyjne zużycie części. To, że samochód wymaga wymiany klocków hamulcowych nie oznacza, że jest zepsuty. Często te pojęcia są mylone. Jest więc nie do końca sprawny, ale wynika to z normalnej eksploatacji.
Każda część w końcu się kiedyś zużyje – nawet nadwozie, które może zacząć pękać od pracy na nierównościach. Można jednak odróżnić awarię od zużycia, a także przyjąć, że niektóre podzespoły zużywają się wcześniej i okresowo je wymieniamy. O tych właśnie jest ten artykuł. Dlatego nie bierzemy pod uwagę wymiany wtryskiwaczy czy też turbosprężarki, świec żarowych, a nawet żarówek, ponieważ trwałość tych części trudno określić.
Jakie materiały eksploatacyjne powinniśmy wymieniać raz w roku?
Należy przyjąć, że każde auto powinno przejść serwis raz w roku i nie mówimy tu o obowiązkowym badaniu technicznym. Niektóre materiały eksploatacyjne niezależnie od przebiegu starzeją się i nie spełniają swojej funkcji w 100 procentach. Na szczęście jest tego niewiele. Zasadniczo raz w roku powinniśmy wymienić olej silnikowy z filtrem, filtr kabinowy układu klimatyzacji, filtr paliwa w samochodzie z silnikiem Diesla oraz wycieraczki przedniej szyby.
Wszystkie powyższe czynności mogą być wykonane w jednym czasie, ale idealnie byłoby wymienić olej, filtr paliwa i wycieraczki jesienią, natomiast filtr kabinowy na wiosnę. Trzy pierwsze dotyczą warunków panujących zimą.
Olej ciężej pracuje właśnie w okresie zimowym i musi zapewnić smarowanie bardzo zimnego silnika możliwie najwcześniej po rozruchu. Im świeższy tym jego płynność będzie lepsza. Filtr paliwa w silniku zasilanym olejem napędowym, w praktyce nie odmawia posłuszeństwa gdy temperatury są wysokie, ale zgromadzona przez kilka miesięcy wilgoć może powodować zamarzanie przy pierwszych mrozach. Dlatego lepiej przed zimą mieć nowy filtr.
Wycieraczki przydają się oczywiście gdy pogoda jest zła, a kiedy mamy gorszą niż zimą? Odpowiedź nasuwa się sama. Ponadto zimą wcześniej zapada zmierzch, częściej paruje szyba, a wszelkie niedogodności związane z ograniczeniem widoczności są bardzo niekomfortowe i niebezpieczne.
Serwis klimatyzacji czy nawet samą wymianę filtra kabinowego radzimy przeprowadzić wiosną, ponieważ dopiero wtedy układ klimatyzacji pracuje intensywniej. Zgromadzona przez jesień i zimę wilgoć powoduje przykre zapachy gdy zaczynamy częściej korzystać z układu.
Idealnie byłoby raz w roku wykonać gruntowny serwis klimatyzacji z wymianą czynnika i odgrzybianiem, ale można to robić dwa razy rzadziej. Natomiast filtr warto wymieniać nawet dwa razy w roku – wiosną i późną jesienią – choć i tu można przyjąć zasadę, że raz wystarczy.
Co warto wymieniać co dwa lata?
Co dwa lata niezależnie od przebiegu warto zrobić cztery rzeczy: wymienić filtr powietrza, płyn hamulcowy, filtr paliwa w silniku benzynowym oraz wykonać kompleksowy serwis klimatyzacji z wymianą czynnika i osuszacza.
Co prawda łatwo jest ocenić stan filtra powietrza i opóźnić jego wymianę nawet o rok, ale dobrze też wiedzieć, że zanieczyszczenia to nie tylko ciemna masa. To, że filtr jest biały czy żółty i wygląda jak nowy, nie oznacza, że nie jest brudny. Jeżeli waszym zdaniem nie trzeba go wymieniać, warto go chociaż przedmuchać sprężonym powietrzem w kierunku odwrotnym do przepływu powietrza w układzie dolotowym.
Płyn hamulcowy to coś, co również można ocenić. Wystarczy prosty pomiar jego temperatury wrzenia. Jednak większość producentów samochodów zaleca mimo wszystko jego wymianę co dwa lata niezależnie od wyniku pomiaru i warto trzymać się tej zasady. Ma on kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania, zwłaszcza w pierwszym etapie nacisku na pedał hamulca.
Filtr paliwa w silnikach benzynowych nie jest kłopotliwym elementem i jeżeli tankujecie dobrej jakości benzynę, można tę czynność przesunąć w czasie nawet o kolejne dwa lata. Jednak profilaktycznie warto wymieniać filtr zwłaszcza w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, gdzie wtryskiwacze są bardziej narażone na zanieczyszczenia.
Jeśli chodzi o czynnik klimatyzacji, ocena jego stanu jest niezwykle trudna, w praktyce niemożliwa. Nawet nie da się sprawdzić ile czynnika krąży w układzie, zanim go nie wyciągniemy i nie zważymy. Tym samym nie da się tak naprawdę "dobić" klimatyzacji. Co dwa lata zalecamy gruntowny przegląd układu wraz z wymianą czynnika i osuszacza, odgrzybienie i sprawdzenie wydajności.
Co dwa lata zalecamy również kontrolę i ewentualną korektę geometrii zawieszenia. Dotyczy to w szczególności samochodów z zawieszeniem wielowachaczowym, które przy niewłaściwym ustawieniu dość mocno wpływa na prowadzenie.
Co wymieniamy co trzy do pięciu lat?
Najrzadziej okresowo wymieniamy płyn chłodniczy. Jego stan ma wpływ nie tylko na temperaturę zamarzania i wrzenia, ale także na stan techniczny układu chłodzącego.
Co prawda po zakupie nowego auta nie trzeba się niczym przejmować przez kolejne 5-6 lat, ale w starszym samochodzie regularna wymiana płynu może przedłużyć trwałość chłodnicy czy pompy wodnej.
Średnio co pięć lat wymienia się także akumulator. Jego kondycję da się sprawdzić wykonując prosty pomiar miernikiem elektrycznym, ale w praktyce współczesna bateria traci swoje parametry po około pięciu latach, niezależnie od przebiegu.
Przykładowy plan serwisowy przeciętnego samochodu osobowego
Poza powyższymi czynnościami serwisowymi wykonywanymi co określony czas, są jeszcze takie, które zależą ściśle od przebiegu. Do nich można wliczyć na przykład wymianę elementów układu hamulcowego, napędu rozrządu czy ogumienia.
W poniższej tabeli zawarliśmy podstawowe części i materiały eksploatacyjne, które wymienia się co określony czas lub przebieg. Przyjęliśmy średnie przebiegi i okresy dla poszczególnych części, opierając się na doświadczeniach warsztatowych.
Czynność serwisowa | Jak często? | Co jaki przebieg? | Kiedy najlepiej przeprowadzić? | Przeciętna cena usługi z częściami/materiałami* | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Wymiana oleju silnikowego z filtrem | Raz w roku | 10 000 - 15 000 km | jesienią | 150-300 zł | ||
Wymiana filtra paliwa ON | Raz w roku | 15 000 - 20 000 km | jesienią | 100-200 zł | ||
Wymiana filtra paliwa Pb | Co 2 lata | 30 000 - 60 000 km | - | 100-200 zł | ||
Wymiana filtrów paliwa LPG | Raz w roku | 15 000 - 20 000 km | - | 20-50 zł | ||
Wymiana filtra kabinowego | Raz w roku | - | wiosną | 50-150 zł | ||
Wycieraczki przedniej szyby | Raz w roku | 10 000 - 15 000 km | jesienią | 30-100 zł | ||
Wymiana filtra powietrza | Co 2 lata | 15 000 - 30 000 km | - | 50-150 zł | ||
Komleksowy serwis klimatyzacji | Co 2 lata | - | wiosną | 150-300 zł (czynnik R134a) 800-1000 zł (czynnik R-1234yf) | ||
Wymiana płynu hamulcowego | Co 2 lata | - | wiosną | 100 zł | ||
Wymiana klocków hamulcowych | - | 30 000 - 50 000 km | - | 100-200 zł | ||
Wymiana szczęk hamulcowych | 50 000 - 80 000 km | - | 150-250 zł | |||
Wymiana tarcz hamulcowych | - | 50 000 - 80 000 km | - | 250-500 zł | ||
Wymiana silentblocków, łączników, wahaczy | - | 30 000 - 60 000 km | - | 150-2000 zł** | ||
Kontrola i regulacja geometrii zawieszenia | co 2 lata | 20 000 - 30 000 km | - | 120-200 zł | ||
Wymiana płynu chłodniczego | co 3-4 lata | 40 000 - 60 000 km | - | 100-200 zł | ||
Wymiana oleju w skrzyni biegów | - | 40 000 - 60 000 km | - | 150-400 zł | ||
Wymiana świec zapłonowych | - | 40 000 - 80 000 km | - | 120 - 300 zł | ||
Wymiana opon letnich | co 3-5 lat | 30 000 - 50 000 km | wiosną*** | 500-1000 zł | ||
Wymiana akumulatora | co 4-5 lat | - | - | 150-300 zł | ||
*Cena usługi w warsztacie niezależnym i ceny części nieoryginalnych **Koszt wymiany elementów zawieszenia jest ściśle uzależniony od jego konstrukcji oraz zakresu wymaganych napraw **Opony letnie zakładamy wiosną, ale warto kupić je jesienią, ponieważ wtedy bywają tańsze
W tabeli nie są zawarte czynności serwisowe i wymiany elementów wytrzymujących przeciętnie 100 000 km i więcej |