Brzydszy łabędź? – FAB Design SLS AMG Gullstream (2011)
W powieści Hansa Christiana Andersena z tytułowego brzydkiego kaczątka wyrósł piękny łabędź. Dzisiejsza powieść jednak nie kończy się happy-endem, bo z brzydkiego kaczątka wyrósł jeszcze brzydszy łabędź.
25.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W październiku zeszłego roku szwajcarska firma słynąca z kontrowersyjnego tuningu Mercedesów – FAB Design – zaprezentowała swoją wizję tuningu Mercedesa SLS AMG. Samochód skutecznie oszpecono, ale podniesiono za to nieco moc jego silnika. W odpowiedzi firma Mansory postanowiła zbudować coś jeszcze brzydszego – takiego bliźniaka, którego słusznie Szymon Witkowski nazwał również brzydkim kaczątkiem.
FAB Design jednak się nie poddało i swoją małą kaczkę nakarmiło modyfikowaną żywnością, co załatwiło sprawę na amen. Kaczątko dostało ptasiej grypy i jakiejś opuchlizny i teraz wygląda jak wygląda - nieciekawie.
Tuner poszerzył nadwozie Mercedesa, dodał nakładki na progi i nowy tylny zderzak, a także atrapę wlotu na dachu. Pojawiły się też 20-calowe felgi o szerokości 10” z przodu i 12” z tyłu.
Wnętrze to mieszanina dwóch kolorów skóry i włókna węglowego. O ile na prezentowanym na zdjęciach egzemplarzu wygląda to znośnie, o tyle na wystawowym, pokazanym w marcu w Genewie bolidzie o niebieskim kolorze, połączenie błękitu i bieli w środku wyglądało mocno średnio.
FAB Design wzmocniło silnik i zmieniło zawieszenie i teraz w podwoziu pracują komponenty firmy Koni.
Niesłaba już seryjnie 6,2-litrowa, 8-cylindrowa, widlasta jednostka napędowa zyskała 44 KM i 40 Nm. Fabryczny silnik legitymuje się 571 KM (przy 6800 obr./min) mocy i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zatem teraz kierowca ma pod prawą stopą do dyspozycji 615 KM mocy i 690 Nm momentu obrotowego (przy 4600 obr./min).
Przekłada się to oczywiście na osiągi sportowego wozu spod stuttgarckiej gwiazdy. Obecnie przyspieszenie do 100 km/h wynosi 3,60 s (o 0,30 s krócej niż w fabrycznym SLS-ie), a do 200 km/h ledwie 11,00 s. Podniosła się także prędkość maksymalna, która wynosi teraz 325 km/h.
Możliwości drogowe FAB-a wyglądają całkiem przyzwoicie (tylko przyzwoicie, bo np. Brabus jest mocniejszy i szybszy), ale za parametrami jezdnymi nie idzie wygląd – no, chyba że lubi się taki krzykliwy zalatujący kiczem wizerunek. Mercedes-Benz SLS AMG to bardzo niewdzięczne auto do tuningu optycznego i większość firm sobie z nim nie radzi, czego niechlubnym przykładem jest FAB Design. I tak właśnie wyrastają takie brzydkie łabędzie.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M159
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 615 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 99,07 KM/l (seryjny – 91,98 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 690 Nm przy 4600 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 10,0”
- Koła tylne: 12,0”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1695 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,69 kg/KM (seryjny – 2,97 kg/KM)
- Długość: 4638 mm
- Rozstaw osi: 2680 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,60 s
- Prędkość maksymalna: 325 km/hblock position=\inside8009/block
Źródło: WCF