BMW Serii 4
W 2013 roku koncern BMW wprowadził nową linię modelową do swojej oferty. Są to modele serii 4. W ten sposób niemiecki producent oddzielił od siebie auta klasy średniej z nadwoziami sedan i kombi od pojazdów tej samej kategorii, ale wyposażonych w karoserie coupé, kabriolet i ewentualnie Gran Coupé.
Seria 4 dzieli płytę podłogową z modelami serii 3 stąd rozstaw osi w obu samochodach jest ten sam i wynosi 2810 mm. Pierwszym modelem należącym do nowej linii jest auto z nadwoziem coupé. W porównaniu ze swoim poprzednikiem – BMW serii 3 coupé – wóz serii 4 jest nieco dłuższy, szerszy i niższy.
Stylistyka auta nie zaskakuje i wpisuje się w ogólny trend, którym podążają designerzy BMW. Nie oznacza to, że wygląd auta jest nudny. Nic z tych rzeczy. Maszyna ma dynamicznie poprowadzoną boczną linię i wąskie przednie światła, co ma przełożenie na wrażenie sportowego wyglądu. "Czwórka" ma też coś, czego nie miał poprzednik w swoim wyglądzie. Auto wydaje się dużo bardziej muskularne niż seria 3, ponieważ styliści wprowadzili wyraźne przetłoczenia tylnych błotników.
Już dawno temu BMW skończyło eksperymenty ze stylizacją wnętrza, które najbardziej było widać w modelu serii 7 z 2001 roku. Niemniej jednak widać pewne pozostałości pomysłów ówczesnego głównego stylisty BMW Chrisa Bangle’a. Na szczęście nie ma ich zbyt wiele, a powróciły tak charakterystyczne dla niemieckiej firmy rozwiązania, jak pochylona pod niewielkim kątem ku kierowcy konsola środkowa.
Wnętrzne nowej "czwórki" jest nieco większe niż w poprzedniku, a materiały są wyższej jakości. Tradycyjnie dla BMW fotele są duże, ale cechują się doskonałym podparciem bocznym, dzięki czemu nawet przy bardzo szybkiej jeździe ciało kierowcy i pasażera nie przesuwa się.
Na tokijskim salonie samochodowym w 2013 roku BMW zaprezentowało odmianę kabriolet modelu serii 4. Auto otrzymało oznaczenie wewnętrzne F33 (coupé jest oznaczone symbolem F32). "Czwórka" kabriolet ma niemal identyczne nadwozie jak jej nieco starszy brat. Różnicę stanowi zdejmowany dach, który w tym modelu składa się z dwóch metalowych części, które są ukrywane w bagażniku.
Na targach motoryzacyjnych w Genewie (w 2014 roku) odbędzie się salonowa premiera kolejnej odmiany nadwoziowej z "4" z przodu (w chwili pisania tego tekstu byliśmy jeszcze przed wystawą w Szwajcarii). Jednak Niemcy już teraz ujawnili nowe auto. Będzie to seria 4 Gran Coupé, a więc wóz charakterem nadwozia nawiązujący do swojego większego brata z serii 6.
Według założenia seria 4 Gran Coupé jest usportowioną wersją BMW serii 3 sedan. Auto ma znacznie dynamiczniejszą linię, która mocno kojarzy się z BMW 4 Coupé. W rzeczywistości Gran Coupé nie ma nadwozia coupé, a jest po prostu sedanem o płasko opadającej linii tylnej szyby. Wprowadzając na rynek 4 Gran Coupé BMW chce konkurować o klientów, którzy do tej pory decydowali się na Audi A5 Sportback.
Wszystkie trzy wersje częściowo dzielą ze sobą silniki. Paleta motorów kabrioletu jest najmniejsza i obejmuje trzy jednostki napędowe, w tym jednego turbodiesla. 2-litrowiec z wtryskiem common rail ma moc 184 KM. Ten sam silnik montowany jest także w sedanie i coupé, i w każdym z nich jest możliwość połączenia tego motoru z napędem na wszystkie koła. W sedanie ten sam 2-litrowiec oferowany jest też w wariancie 418d, w którym ma moc 143 KM. Z kolei w coupé instalowana jest też konstrukcja 3-litrowa o mocy 258 KM (430d) oraz o mocy 313 KM w połączeniu z napędem na obie osie (435d xDrive).
Najmniejszy z silników benzynowych w Gran Coupé i coupé ma 2 litry objętości skokowej. BMW zastosowało w nim bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Podobne rozwiązania wykorzystano w pozostałych jednostkach napędowych spalających benzynę. Najmniejszy silnik ma moc 184 KM. W coupé ten motor jest oferowany również z napędem xDrive.
W każdym z aut instalowane są dwie jednostki: pierwsza z nich to 2-litrowiec o mocy 245 KM (także z xDrive w coupé i Gran Coupé), a drugi to 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,0 l. Ma on moc 306 KM i pozwala rozpędzić auta do 250 km/h.
W 2014 roku do oferty dołączyło także BMW M4 będące następcą modelu M3 E92. W nowym wozie producent zastosował nową jednostkę napędową o oznaczeniu S55B30. Jest ona wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu, układ zmiany skoku zaworów (dzięki temu można było wyeliminować przepustnicę) oraz dwie turbosprężarki. BMW powróciło do znanej z dwóch poprzednich generacji koncepcji rzędowego 6-cylindrowego silnika. Nowy motor ma objętość skokową 3,0 l o osiąga moc 431 KM oraz moment obrotowy 500 Nm.
BMW M4 jest oferowane zarówno z 6-biegową manualną przekładnią, jak i 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Przy najmniej na razie nie przewiduje się wersji z napędem na wszystkie koła. Równolegle do produkcji weszło BMW M3. Na razie Niemcy nie poinformowali czy kabriolet i Gran Coupé również będą oferowane w wersji M.