TestyBMWBMW 120d (F20) Sport Line - kompakt inny niż wszystkie [test autokult.pl]

BMW 120d (F20) Sport Line - kompakt inny niż wszystkie [test autokult.pl]

W ostatnią sobotę w warszawskim BMW Auto Fus odbyła się premiera nowej Serii 1 oznaczonej symbolem F20. Najmniejsze w ofercie i zarazem najbardziej kontrowersyjne od strony stylistycznej BMW w kontakcie na żywo potrafi przekonać do siebie nawet największych sceptyków.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
Rafał Warecki

21.09.2011 | aktual.: 18.04.2023 13:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W ostatnią sobotę w warszawskim BMW Auto Fus odbyła się premiera nowej Serii 1 oznaczonej symbolem F20. Najmniejsze w ofercie i zarazem najbardziej kontrowersyjne od strony stylistycznej BMW w kontakcie na żywo potrafi przekonać do siebie nawet największych sceptyków.

Najnowsza Seria 1 została zaprezentowana po raz pierwszy w czerwcu tego roku, a oficjalna premiera miała miejsce na trwających jeszcze targach we Frankfurcie. BMW F20 pojawiło się równolegle także w Polsce. Czym prędzej więc udaliśmy się do BMW Auto Fus, aby dokładniej poznać to auto.

Stylistyczna ewolucja modelu E87 cechuje się charakterystyczną dla segmentu C bryłą, zarysowaną liniami agresywniejszymi niż u poprzednika. Szeroko rozstawione, sześciokątne, przednie lampy wzbudzają najwięcej skrajnych emocji, pas tylny auta wygląda już dużo prościej i spokojniej, ale wystający poza obrys zderzak i duże reflektory nadają sylwetce atletycznego wyrazu.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

Testowany egzemplarz wyposażony był w jeden z opcjonalnych pakietów – mroczny Sport Line. Oznacza to, że niektóre elementy nadwozia zaznaczają swoją obecność czarnym, błyszczącym lakierem, a w nadkolach znalazły się lekko przydymione, siedemnastocalowe obręcze Orbit z polerowanym na wysoki połysk czołem. W przypadku Urban Line samochód rozjaśniony jest białymi akcentami.

Pakiety te mają swoje odzwierciedlenie także w środku auta i kreują zindywidualizowany styl. Dla Sport Line znakiem rozpoznawczym wnętrza jest czerwień, dlatego w środku przeszycie foteli czy wstawki konsoli centralnej są właśnie w tym kolorze. Na deskę rozdzielczą nowej Serii 1 składają się wszystkie charakterystyczne elementy występujące w pozostałych modelach BMW.

Konsola skierowana w stronę kierowcy tradycyjnie już została podzielona na sterowanie nagłośnieniem i klimatyzacją, nieco wyżej znajduje się panoramiczny wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, a na tunelu środkowym za dżojstikiem automatycznej skrzyni biegów umieszczono pokrętło iDrive. Kilka lat temu system ten miał niewiele wspólnego z ergonomią i intuicyjną obsługą, jednak w dzisiejszych BMW działa po prostu rewelacyjnie. Jedyną wadą wyposażenia jest lektor systemu nawigacji, który wymaga dopracowania pod względem pilotażu w języku polskim. Dla miłośników samochodowych gadżetów BMW przygotowało długą listę standardowych i opcjonalnych funkcji ConnectedDrive, które umilą i ułatwią codzienne podróżowanie.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

Kompozycja lśniącej czerni i krwistej czerwieni, niska pozycja za kierownicą oraz twarde fotele z intensywnie wyprofilowanymi skrzydłami bocznymi sprawiają, że Seria 1 z pakietem Sport Line zachęca do dynamicznej jazdy, tym bardziej że do dyspozycji mieliśmy najmocniejszą w ofercie jednostkę napędową.

Na temat stylistyki nowego BMW Serii 1 można prowadzić wielogodzinne rozmowy naszpikowane argumentami „za” i „przeciw”, lecz jeśli chodzi o właściwości jezdne, to krótkiej przejażdżce większość zgodziłaby się bezapelacyjnie – bawarski reprezentant segmentu C prowadzi się po prostu świetnie.

Po bezkluczykowym odpaleniu silnika do kabiny dociera charakterystyczny odgłos czterocylindrowej jednostki wysokoprężnej, silnik ten oprócz dźwięku nie ma innych "wad". Samochód przyspiesza niezwykle żwawo niemal w pełnym zakresie prędkości obrotowych. Maksymalny moment 380 Nm dostępny jest już od 1750 rpm, co sprawia, że pod prawą stopą kierowca ma cały czas odpowiedni potencjał, a silnik TwinPower Turbo nie ociąga się w wykonywaniu poleceń. Z reakcją nie czeka także ośmiostopniowa skrzynia Steptronic, a jeśli kierowca chce ją wyręczyć, za skórzaną kierownicą opcjonalnie znajdzie opcjonalne łopatki do manualnego doboru przełożeń. Pociągnięcie lewej dźwigienki i wyprostowanie prawej stopy daje przyjemność.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

Moment obrotowy przekazywany na tylne koła to nadal wyjątek w segmencie C. Dodatkowo o odpowiednie prowadzenie dba adaptacyjny układ kierowniczy, który pracuje niezwykle precyzyjnie, i regulowane nastawy zawieszenia pozwalające wybrać między komfortową jazdą po mieście a szaleństwami w szybkich łukach.

Sportowe emocje to jednak nie wszystko, BMW 120d oferuje także coś dla osób, dla których ważna jest ekonomia jazdy. Oprócz ustawień Sport Plus, Sport i Comfort przygotowano także nowatorską w samochodach z Bawarii opcję Eco Pro. Podczas korzystania z tego trybu praca układu napędowego, silnika i wyposażenia wnętrza optymalizowana jest w kierunku oszczędności paliwa. Przy odpowiedniej współpracy ze strony kierowcy można zmniejszyć zużycie oleju napędowego aż o 20%. Przy testowaniu ustawień i działania Eco Pro bez żadnego wysiłku udało mi się zaoszczędzić średnio 12 na 100 przejechanych kilometrów, więc system ten na pewno ma potencjał.

W efektywnym prowadzeniu auta pomagają wskazówki i informacje wyświetlane na tablicy zegarów, a motywuje licznik zaoszczędzonych kilometrów zasięgu. Zaletą jest także fakt, że tryby nie są sztywne - można dostosować je do indywidualnych potrzeb, temperamentu i stylu jazdy.

BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)
BMW 1 F20 120d (fot. Paweł Kaczor)

BMW 120d z pakietem Sport Line to ciekawa propozycja, zapewniająca wyjątkowe wrażenia z jazdy. Przykuwający wzrok, nieco kontrowersyjny od strony stylistycznej samochód wyposażony w mocną jednostkę napędową i zróżnicowane tryby jazdy pozostawia kierowcy dużą swobodę w podejmowaniu decyzji, kiedy można pozwolić sobie na reklamowaną przez BMW radość z jazdy, a kiedy postawić na komfort i zaoszczędzić kilka litrów paliwa.

Oprócz prezentowanego w teście modelu 120d (184 KM) w ofercie znajdują się też dwie słabsze wersje tego samego silnika  - 116d (116 KM) i 118d (143 KM) oraz dwa warianty benzynowe oparte na jednostce R4 o pojemności 1,6 litra – 116i (136 KM) i 118i (170 KM). Bazowa wersja 116i kosztuje 99 900 zł.

  • ciekawe pakiety stylistyczne Urban Line i Sport Line
  • wygodne fotele z dobrym trzymaniem bocznym
  • bardzo ładne felgi
  • świetna jednostka napędowa
  • rewelacyjne prowadzenie
  • szybka praca skrzyni Steptronic
  • ciekawy i ekonomiczny tryb Eco Pro
  • odczuwalne działanie systemu Start&Stop
  • słaby lektor nawigacji

Samochód do testów udostępnił salon BMW Auto Fus

Testowany egzemplarz: BMW 120d (F20) Sport Line
Silnik i napęd:
Typ:R4, TwinPower Turbo
Rodzaj paliwa:Olej Napędowy
Ustawienie:Wzdłużnie
Rozrząd:16V DOHC
Objętość skokowa:1995 cm3
Stopień sprężania:16,5:1
Moc maksymalna:184 KM (przy 4000 rpm)
Moment maksymalny:380 Nm (przy 1750 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy:92 KM/l
Skrzynia biegów:8-stopniowa, automatyczna Steptronic
Typ napędu:RWD
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Wielowahaczowe
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy (wspomagany elektrycznie)
Koła, ogumienie przednie:17'' 225/45 R17
Koła, ogumienie tylne:17'' 225/45 R17
Masy i wymiary:
Typ nadwozia:Hatchback
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,320
Masa własna:1440 kg
Stosunek masy do mocy:7,83 kg/KM
Długość:4324 mm
Szerokość:1765 mm
Wysokość:1421 mm
Rozstaw osi:2690 mm
Rozstaw kół przód/tył:1521/1556 mm
Test zderzeniowy EuroNCAP:b/d
Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,3 s
Prędkość maksymalna:228 km/h
Katalogowe zużycie paliwa (miasto):5,2-5,3 l/100km
Katalogowe zużycie paliwa (trasa):3,9-4,0 l/100km
Katalogowe zużycie paliwa (mieszane):4,5-4,6 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa:52 l
Emisja CO2:116-119 g/km
Pojemność bagażnika:360-1150 l
Cena:116i od 99 900 zł120d od 119 900 złEgzemplarz testowany: 163 889 zł

Zdjęcia wykonał Paweł Kaczor

*[block position="inside"]7266[/block]

Komentarze (0)