To tam stoi policja. Wystawili aż 1,5 mln mandatów w rok
Wielu kierowców sądzi, że zmiana przepisów o pierwszeństwie pieszych w rzeczywistości nie poprawiła ich bezpieczeństwa. Najnowsze liczby mówią jednak coś innego.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Komenda Główna Policji nie udostępniła jeszcze szczegółowego raportu dotyczącego wypadków drogowych w 2024 r., ale na mapie zdarzeń drogowych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego takie dane już są. Odpowiednie filtry pozwalają uzyskać informacje na temat liczby wypadków poszczególnych kategorii. Jak się okazuje, w 2024 r. – ogólnie – liczba wypadków wzrosła względem 2023 r. o 3 proc., a liczba śmiertelnych ofiar tych zdarzeń o 0,2 proc. Inaczej było jednak na przejściach dla pieszych.
Jak wynika z danych POBRD, w 2024 r. na przejściach dla pieszych doszło do 2522 wypadków, w których poszkodowani byli piesi. W ich wyniku zginęło 128 osób. W porównaniu z 2023 r. liczba wypadków na przejściach dla pieszych spadła o 6 proc., a liczba śmiertelnych ofiar spadła o 3 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeszcze lepiej zmianę widać w szerszym kontekście. Należy tu jednak pamiętać, że spadki liczby wypadków na przejściach dla pieszych i ich śmiertelnych ofiar nie muszą być spowodowane tylko zmianą przepisów o pierwszeństwie pieszych w 2021 r., ale też ogólną poprawą bezpieczeństwa. Oto dane:
- 2024 r.: liczba wypadków na przejściach - 2522, liczba ich śmiertelnych ofiar - 128;
- 2023 r.: 2677, 132;
- 2022 r.: 2445, 145;
- 2021 r.: 2344, 152;
- 2020 r.: 2669, 195;
- 2019 r.: 3449, 232;
- 2018 r.: 3713, 263;
- 2017 r.: 4027, 252;
- 2016 r.: 4072, 246;
- 2015 r.: 3508, 225.
W ciągu 10 lat liczba śmiertelnych ofiar wypadków na przejściach dla pieszych spadła o 43 proc., podczas gdy ogólna liczba śmiertelnych ofiar wszystkich wypadków spadła o 35 proc. Oznacza to, że z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych nowe przepisy o pierwszeństwie na przejściach okazały się skuteczne, a przynajmniej nie były błędem.
Warto pamiętać też, że policja nie patyczkuje się z kierowcami i chętnie sprawdza prędkość, z jaką się poruszają, właśnie w okolicy przejść dla pieszych. Według danych Polskiej Agencji Prasowej w 2024 r. na 2,42 mln mandatów nałożonych za nadmierną prędkość aż 1,5 mln dotyczyło wykroczeń w okolicy przejścia dla pieszych. Policja chętnie nadzoruje "zebry" i nie ma litości dla tych, którzy łamaniem przepisów zagrażają pieszym.