Będzie nowa norma jakości dla LPG. Opublikowano projekt rozporządzenia
Zasilanie pojazdów LPG, jeszcze do niedawna wyśmiewane, dziś coraz częściej postrzegane jest jako sposób nie tylko na oszczędność, ale też wspieranie ekologii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt rozporządzenia dotyczącego jakości tego paliwa. Kierowcy będą zadowoleni.
28.10.2020 | aktual.: 16.03.2023 15:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie wymaganych parametrów dla skroplonego gazu. Przepisy mają dostosować polski rynek obrotu LPG do nowej normy PN-EN 589:2019-04, która określa parametry tego paliwa. Dzięki nowym przepisom jakość tego paliwa na polskich stacjach ma być wyższa, co ma szczególne znaczenie w przypadku nowszych samochodów.
Nowe przepisy
Największą zmianą określoną w dokumencie jest zmniejszenie dopuszczalnej zawartości siarki. Obecnie jest to 50 mg/km. Po zmianach maksymalny poziom zawartości siarki w LPG będzie wynosił 30 mg/kg. Oznacza to spadek aż o 40 proc. To radykalna i ważna zmiana, bo zawartość siarki w LPG ma znaczenie nie tylko dla trwałości samochodu, ale też dla ekologii. Im wyższa wartość zawartości siarki w skroplonym gazie, tym więcej podczas pracy silnika powstaje dwutlenku siarki. Ten, przedostając się przez układ wydechowy, działa korodująco i przyczynia się do szybszego zużycia katalizatora, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin. Wysoka zawartość siarki przykłada się również do wyższej emisji toksycznych substancji.
Kolejna istotna z punktu widzenia kierowców zmiana to wprowadzenie do rozporządzenia parametru zawartości propanu w LPG. Od wejścia w życie aktu do 30 kwietnia 2022 r. będzie on musiał stanowić minimum 20 proc., a od 1 maja 2022 r. przynajmniej 30 proc. mieszaniny. To ma przełożenie na prężność par, a więc i łatwość uruchamiania silnika. Zgodnie z normą zimą LPG ma zapewniać prężność par przy temperaturze -5 stopni Celsjusza. W praktyce oznacza to, że zimą zawartość propanu w LPG to ok. 60 proc. Latem jego udział się zmniejsza, ale po wejściu w życie nowych przepisów nie będzie on mógł być mniejszy niż 20, a potem 30 proc.
Ponadto nowe przepisy zmieniają również nazwy kategorii badania jakości LPG, ale to ma znaczenie tylko dla zajmujących się nim specjalistów. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r. Dlaczego tak późno? Jak wyjaśnia resort środowiska, wiąże się to z faktem, że wiele podmiotów zajmujących się obrotem LPG podpisuje kontrakty na dostawy o długim terminie ważności. Szybkie wprowadzenie zmian oznaczałoby dla nich brak możliwości sprzedania paliwa, do odbioru którego zobowiązali się znacznie wcześniej.
Jakość LPG dzisiaj
A czy dziś tankujący LPG mają się czego obawiać pod względem jego jakości? Jak wynika z badań, których wyniki publikuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - nie. Od początku stycznia do końca września 2020 r. przebadano paliwo sprzedawane przez 268 stacji w całym kraju. Nieprawidłowości wykryto jedynie w dwóch przypadkach w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim. Oznacza to, że jak dotąd odsetek nieprawidłowości w obrocie LPG wyniósł jedynie 0,37 proc. To wskaźnik niższy niż dla benzyny i oleju napędowego (1,16 proc.).
Warto jednak nadmienić, że w obydwu przypadkach wykryto wyższe od dopuszczalnego działanie korodujące na płytce miedzi. Taki efekt daje paliwo, które po spaleniu ma w sobie za wiele agresywnych związków: np. siarki czy kwasów organicznych. Obniżenie zawartości siarki w LPG będzie więc wyzwaniem dla branży.
Wprowadzenie zmian w polskich przepisach dotyczących LPG będzie korzystne i dla kierowców, i dla środowiska. Na efekty planowanego rozporządzenia będziemy jednak musieli jeszcze poczekać. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2019 r. liczba zarejestrowanych w kraju samochodów z instalacją LPG (z wyjątkiem tzw. martwych dusz) wzrosła do 2,64 mln z 2,56 mln w roku 2018.