BAH zrezygnuje z dystrybucji aut. Jaka przyszłość czeka Jaguara, Land Rovera i SssangYonga w Polsce?
W przeciągu parunastu miesięcy spółka British Automotive Holding z jednego z kluczowych graczy na polskim rynku motoryzacyjnym stanie się podmiotem zupełnie z tym rynkiem niezwiązanym. Po doniesieniach o wycofaniu się z krajowej dystrybucji aut JLR i SsangYonga przychodzi wiadomość o planie pozbycia się salonów samochodowych.
02.10.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeszcze parę miesięcy temu przedstawiciele spółki BAH ujawnili plany, w ramach których po wypowiedzeniu umowy importerskiej przez Jaguara Land Rovera mieli pozostać silnym partnerem na polskim rynku dla tego brytyjskiego koncernu. Do notowanej na giełdzie spółki należy 5 z 11 autoryzowanych salonów Jaguara i Land Rovera w Polsce.
Według najnowszych doniesień pojawiła się konieczności wygaszenia przez BAH aktywności dealerskiej. Jak informuje zarząd spółki, do tej trudnej decyzji zmusiły ich coraz większe problemy z pozyskiwaniem zewnętrznego finansowania i ubezpieczania bieżącej działalności. Na proces przejścia pod nowego importera nałożyła się jeszcze wyjątkowa sytuacja związana z pandemią koronawirusa, przez co ruch w salonach brytyjskich marek w ostatnich miesiącach radykalnie się zmniejszył.
Tymczasem wcześniej ogłoszona decyzja Brytyjczyków o przyspieszeniu wejścia na polski rynek nowego importera marek Jaguar i Land Rover w Polsce, czyli firmy Inchcape już od 1 grudnia bieżącego roku, zmusiła BAH do szybszego uregulowania należności wobec JLR. W takiej sytuacji do pokrycia należności nie wystarczyły środki z bieżącej sprzedaży aut.
Ograniczenie aktywności BAH w zakresie współpracy z JLR zbiega się w czasie z wygaszaniem umowy importerskiej z SsangYongiem. Koreański koncern w sierpniu wypowiedział umowę w trybie natychmiastowym. – Intencją zarządu jest kontynuowanie świadczenia usług serwisowych i gwarancyjnych w odniesieniu do pojazdów marki SsangYong na terytorium Polski do momentu zakończenia okresu gwarancji ostatniego pojazdu sprzedanego przez kontrahentów lub do momentu wyznaczenia przez SsangYong Motor Company nowego podmiotu odpowiedzialnego za świadczenie usług serwisowych i gwarancyjnych, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej – poinformował BAH w komunikacie.