Używany Smart ForTwo I - typowe awarie i problemy
Specjalnie dla tych, którzy szukają nietypowego miejskiego autka o groteskowej stylistyce zajmiemy się najmniejszym dzieckiem z rodziny marki Smart.
05.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Samochody Smart powstały z inicjatywy szwajcara Nicolasa Hayeka, biznesmena i założyciela firmy Swatch produkującej zegarki, we współpracy z niemieckim Mercedesem. Pierwsze egzemplarze dwuosobowego ForTwo trafiły do salonów w 1998 roku.
5 lat później pojazd przeszedł gruntowną modernizację, a do oferty dołączyła odmiana cabrio. Od tego czasu autko sprzedawane było do 2007 roku w niezmienionej postaci, a marka stopniowo uszczuplała swoją ofertę modelową z powodu kłopotów finansowych. Maleńki dwumiejscowy mieszczuch sprzedawany był z następującymi silnikami benzynowymi o niewielkiej pojemności:
- R3 0,6 Turbo (45- 61 KM)
- R3 0,7 Turbo (50- 82 KM)
Jak na europejskie standardy przystało w ofercie nie zabrakło również diesla:
- R3 o,8 Turbodiesel (41- 45 KM)
Moc przekazywana była na koła tylne przy pomocy 6-biegowej przekładni zautomatyzowanej, która zdaje się być nieco zbyt ospała. Jakich awarii powinniśmy się spodziewać eksploatując takiego malucha? Na pierwszy ogień idą silniki, które mają skłonność do zużywania nadmiernej ilości oleju.
Trzeba również uważać na łańcuchy rozrządu, które mogą nie wytrzymać nawet 50 000 km dlatego kupując używanego Smarta należy niezwłocznie wymienić ten element. Niestety często przy przebiegach rzędu 100 000 km silnik wymaga remontu, co może zniechęcić potencjalnego nabywcę (koszt około 3000 zł). W pojazdach z większymi przebiegami regeneracji wymaga także turbina, cena takiego zabiegu wynosi około 1500 zł.
ForTwo boryka się również z licznymi usterkami zawieszenia. Tu szybko kończą swój żywot amortyzatory i delikatne wahacze. Nietrwałe są również łączniki stabilizatora. Ponadto użytkownicy modelu ForTwo narzekają na zatykające się przepustnice.
Objawem takiego problemu jest zapalenie się kontrolki trójkąta z wykrzyknikiem i brak reakcji na wciskanie pedału gazu. Z powodu niewielkich gabarytów większość elementów w aucie umiejscowiona jest blisko siebie co komplikuje dostęp do poszczególnych części i co za tym idzie ich naprawy, dlatego radzimy znaleźć wyspecjalizowany warsztat zajmujący się autami tej marki. Najtańsze egzemplarze dostępne są na rynku już od około 8000 zł, jednak trzeba do tej ceny doliczyć jeszcze koszty potencjalnego remontu silnika.