Auta szyte na miarę - pojazdy przygotowane przez projektantów mody
Gucci, Cavalli czy Versace to tylko niektóre z modowych potęg, które mają na swoim koncie specjalne wersje samochodów, tak miejskich, jak i luksusowych.
05.03.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niedawno pisaliśmy o Seacie Mii by MANGO. Samochód wyróżnia się m.in. chromowanymi listwami, tapicerką z Alcantary i uchwytem na torebkę zainstalowanym na klapie schowka pasażera. MANGO to hiszpańska sieć odzieżowa, która kreuje się na ekskluzywną, zatrudniając do promocji swoich produktów modelki takie jak Kate Moss czy Miranda Kerr.
Sojusze marek modowych i producentów aut najwyraźniej się opłacają, ponieważ pojazdów sygnowanych nazwiskiem znanych projektantów czy firm odzieżowych nie brakuje. Alianse przykuwają uwagę mediów i mogą przyciągnąć do salonów klientów wcześniej niezainteresowanych danym samochodem. Jest to też sposób na budowanie prestiżu.
Gucci
Dom mody Gucci został założony w 1921 r. we Florencji przez Guccio Gucciego. Dziś ta firma znajduje się na 38. miejscu w rankingu najdroższych marek świata Interbrand.
Gucci kooperuje z wytwórcami aut już od kilkudziesięciu lat. Na koncie ma wspólne projekty z takimi producentami, jak Cadillac, AMC czy Mazda.
Na początku 2011 r. został zaprezentowany Fiat 500 by Gucci. Samochód okazał się na tyle popularny w Stanach Zjednoczonych, że opracowano jego wersję dla modelu z odsuwanym dachem 500C, a następnie ponownie wprowadzono do sprzedaży w lekko odświeżonej formie w 2013 r. Auto było też dostępne w Europie.
Wyróżnia się ono m.in. paskami na karoserii w kolorze zieleni i czerwieni, barwami charakterystycznymi dla marki Gucci. Ma też chromowane detale nadwozia, 15-calowe felgi i wnętrze wykończone skórą marki Poltrona Frau, cenionego przedsiębiorstwa z branży meblowej z siedzibą w Turynie.
W Polsce ceny Fiata 500 by Gucci startowały od 66 500 zł.
Colette
Aston Martin Cygnet to kontrowersyjne auto miejskie, które de facto było Toyotą iQ. Powstało ono głównie po to, aby Aston Martin mógł spełnić normy dotyczące średniej emisji szkodliwych substancji dla swojej gamy.
Produkcja samochodu już się zakończyła. Po pierwsze dlatego, że sprzedaż szła marnie, a po drugie Toyota będzie wycofywać z własnej oferty iQ. Aston Martin szykował wersję ze sprężarką mechaniczną i chciał ją wprowadzić na rynek Stanów Zjednoczonych. Jak narzekał szef brytyjskiej firmy Ulrich Bez, Toyota odwróciła się do Astona Martina plecami i nie zgodziła się na dostarczanie niezbędnych podzespołów.
Ulrich Bez twierdzi, że Cygnet w przyszłości będzie poszukiwanym klasykiem. Z pewnością jedną z cenniejszych wersji będzie ta, która została opracowana przez paryski dom Colette.
Auto powstało w zaledwie 14 egzemplarzach. Ceny startowały od astronomicznego jak na wielkość modelu poziomu 48 995 euro (ok. 204 000 zł). Aston Martin Cygnet & Colette był widziany m.in. na ulicach Dubaju.
Samochód pomalowany srebrnym lakierem Lightning Silver ma ozdobny pasek, obudowy lusterek i fragmenty felg w niebieskim kolorze z palety Colette. Wnętrze zostało wykończone pikowaną skórą w barwie gorzkiej czekolady.
Osłony przeciwsłoneczne pokryto Alcantarą. Tradycyjnie w przypadku tego typu pojazdów nie brakuje dodatkowych znaczków pokazujących, że pochodzą one z limitowanej edycji.
Roberto Cavalli
Roberto Cavalli to pomysłodawca przecieranych jeansów, znany ponadto z zamiłowania do wzorów w panterkę i egzotycznych skór. Florentczyk stworzył unikatowy egzemplarz modelu MINI Paceman.
Samochód został sprzedany na aukcji charytatywnej Life Ball w 2013 r. Dochód przekazano na walkę z HIV i AIDS. Auto osiągnęło cenę 150 000 euro (ok. 625 000 zł).
MINI Paceman został pokryty lakierem, który w zależności od kąta padania promieni słonecznych wygląda na brązowy lub czarny. Wyróżnia się on także złotymi felgami i złotym dachem. W środku są pikowane siedzenia, złote detale, kierownica obszyta skórą i duże znaki firmowe Cavalli.
Jeremy Scott
Amerykanin Jeremy Scott wypłynął m.in. na współpracy z firmą Adidas, dla której zaprojektował buty ze skrzydłami. Ten charakterystyczny dla swojego stylu element przeniósł na specjalną odmianę modelu Smart ForTwo Electric Drive.
Auto nazwane Smart ForJeremy ma duże tylne panele świetlne w kształcie skrzydeł. Mają one symbolizować wolność. Ponadto elektryczny maluch dostał oryginalnie wyglądające felgi.
Zarówno karoseria, jak i wnętrze to połączenie bieli i chromu. ForJeremy został wyposażony w kierownicę przypominającą wolant samolotowy.
Koncepcyjny samochód, który został zaprezentowany na targach w Los Angeles w 2012 r., doczekał się limitowanej wersji produkcyjnej. Odmiana, która trafiła do sprzedaży, ma bardziej tradycyjną kabinę, ale zachowała skrzydła.
Poza wariantami Electric Drive (34 800 euro, czyli ok. 145 000 zł) i Brabus Electric Drive (40 600 euro, czyli ok. 169 000 zł) klienci mieli do wyboru model napędzany jednostką spalinową 1,0 (33 333 euro, czyli ok. 139 000 zł).
Victoria Beckham
Victoria Beckham dawniej była znana jako wokalistka zespołu Spice Girls. Mniej więcej ok. 2005 r. weszła do świata mody. Szybko zdobyła wysoką pozycję w branży. Trzy lata temu odebrała statuetkę dla projektantki roku na gali British Fashion Awards.
Żona Davida Beckhama jest jedną z najpopularniejszych celebrytek i przykuwa uwagę mediów. Skorzystał z tego Land Rover. Uczynił z Victorii konsultantkę stylistyczną przy projekcie Range Rover Evoque.
Styl Beckham jest określany jako "minimalistyczna elegancja". Widać to na przykładzie przyszykowanego przez nią Evoque'a Special Edition.
Samochód ma szare, matowe nadwozie. Dach oraz 20-calowe felgi są czarne. W kabinie jasnobrązowa, skórzana tapicerka kontrastuje z kokpitem wykończonym fortepianową czernią i aluminiowymi wstawkami.
Powstało 200 egzemplarzy modelu Range Rover Evoque Special Edition. Żeby stać się właścicielem pojazdu, trzeba było wysupłać przynajmniej 79 995 funtów (ok. 404 000 zł).
Spencer Hart
Spencer Hart specjalizuje się w modzie męskiej. Jego marynarki i garnitury cenią gwiazdy kina i estrady, w tym Matthew McConaughey, Benedict Cumberbatch, Daniel Radcliffe, Orlando Bloom, Jason Statham, Robbie Williams, Paul McCartney czy David Bowie.
Hart w ubiegłym roku uczestniczył w opracowaniu Mercedesa CLS 63 AMG Shooting Brake sygnowanego swoim nazwiskiem. Samochód ma karoserię w niebieskim kolorze Midnight Blue oraz czarne felgi.
Wnętrze nawiązuje do wystroju londyńskich salonów Harta. Wykończone zostało włoską skórą o barwie czekolady. Przeszycia są niebieskie. Nie zabrakło rzecz jasna dodatkowych oznaczeń z podpisem projektanta i logo jego firmy.
Versace
Dom mody Versace (jego założyciel Gianni Versace został zastrzelony w 1997 r.) to jedna z największych marek w branży. W 2006 r., przy okazji Paris Motor Show i tygodnia mody w Mediolanie, została zaprezentowana specjalna odmiana Lamborghini Murciélago LP640 przygotowana przy współudziale projektantów Versace.
Auto powstało w 10 egzemplarzach. Klienci mieli do wyboru biały lub czarny lakier. Każdy z samochodów został wyposażony w obręcze Hermera.
We wnętrzu dominuje biała i czarna skóra nappa z greckimi wzorami. Nabywcy przy okazji kupna Lamborghini otrzymywali zestaw walizek przystosowanych do przewozu w Murciélago, buty i rękawiczki do jazdy oraz zegarek.