TestyAudiAudi A3 2,0 TDI Ambiente - pozwól się zaskoczyć [pierwsza jazda autokult.pl]

Audi A3 2,0 TDI Ambiente - pozwól się zaskoczyć [pierwsza jazda autokult.pl]

W 1996 roku na rynku pojawiło się Audi A3, które zapoczątkowało segment aut kompaktowych premium. Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie, producent z Ingolstadt zaprezentował najnowszą, trzecią generację tego modelu. Polska premiera nowego Audi A3 odbyła się w Trójmieście, a deszczowa aura ani trochę nie przeszkodziła w tym wydarzeniu.

Audi A3 2,0 TDI Ambiente - pozwól się zaskoczyć [pierwsza jazda autokult.pl]
Bartosz Pokrzywiński

19.09.2012 | aktual.: 18.04.2023 13:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Audi A3 2,0 TDI Ambiente - test

W 1996 roku na rynku pojawiło się Audi A3, które zapoczątkowało segment aut kompaktowych premium. Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie, producent z Ingolstadt zaprezentował najnowszą, trzecią generację tego modelu. Polska premiera nowego Audi A3 odbyła się w Trójmieście, a deszczowa aura ani trochę nie przeszkodziła w tym wydarzeniu.

O ile w zeszłym roku wrzesień i październik były bardzo łaskawe pod względem pięknej pogody, o tyle w tym, 2012 roku, aura nie jest już tak hojna. Padający deszcz napędza koniunkturę taksówkarzom, którzy w zeszłym tygodniu wozili dziennikarzy z dworców i lotniska do Hotelu Gdańsk, bowiem to właśnie w tym portowym mieście rozpoczęła się moja przygoda z nowym kompaktem klasy premium.

Audi A3
Audi A3

Przez kilka ostatnich lat wszyscy nauczyli się już, że stylistyka nowych modeli Audi nie jest tematem do długich rozmów, gdyż cała gama producenta z Ingolstadt oparta jest o tę samą ideę, co więcej  w przypadku trzydrzwiowego kompaktu, bryła nadwozia jest bardziej przewidywalna, niż wyniki wyborów prezydenckich w Rosji.

Nowe A3 jest pod tym względem dopracowane do perfekcji. Wprawdzie sama stylistyka zawsze będzie kwestią gustu, jednak w przypadku tego modelu jest kilka zabiegów, które zdecydowanie zwiększą ilość pozytywnych opinii. Wysokość bocznych szyb to dokładnie 1/3 wysokości całego auta. W połączeniu z tylną lotką dającą cień w górnej części tylnej szyby, auto wydaje się niższe, a dzięki charakterystycznemu kształtowi podświetlenia tylnych świateł, nadwozie wydaje się szersze niż w rzeczywistości.

Audi A3
Audi A3

We wnętrzu też jest nieźle, chociaż na pierwszy rzut oka trochę nudno. Uwagę przykuwają dysze klimatyzacji, które poza kierunkową regulacją, mogą także przepuszczać powietrze skupione lub rozproszone. W praktyce jest to naprawdę miła ciekawostka. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak, kiedy ruszymy autem z miejsca. Nie chodzi tu o skrzynię biegów, jednostki napędowe czy właściwości jezdne, a o wyposażenie.

Mówi się, że jeśli chcesz zobaczyć w jakie gadżety będą wyposażone samochody kompaktowe za 10 lat, przejrzyj listę dodatków do luksusowych limuzyn. W przypadku Audi A3 zdanie to ma sens tylko wtedy, kiedy liczbę lat zmienimy z 10 na 1. Spośród bardzo bogatej listy wyposażenia dodatkowego warto wymienić chociażby system Audi drive select, który pozwala zmienić charakter auta dopasowując m.in. układ kierowniczy, reakcję pedału przyspieszenia czy skrzyni biegów.

Audi A3
Audi A3

Dalej fotele z pełną elektryczną regulacją, zresztą nawet bez tego są one bardzo wygodne i co rzadkość w tym segmencie, oferują możliwość wydłużenia siedziska. System MMI Navigation Plus trafił do nowego A3 wraz z MMI touch, czyli możliwością ręcznego wpisywania danych za pomocą dotykowego pada, tym razem umieszczonego na dżojstiku. Ponadto, system nawigacji wyposażony jest już w opcję Google Street View prezentującą zdjęcie wybranej lokalizacji, jeśli znajduje się ono w bazie Google.

Audi zamontowało do auta także masę nowoczesnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Poza Audi Parking System plus oraz kamerą cofania, kierowca nowego A3 może polegać na systemach Audi active lane assist, bardzo pomocny przy zmianie pasa ruchu Audi side assist, pre sense basic wspomagający kierowcę przy niższych prędkościach czy wreszcie element wymontowany wprost z A8, czyli Adaptive cruise control, a więc aktywny tempomat.

Audi A3
Audi A3

Same gadżety to nie wszystko, auto musi jeszcze jeździć. Nowe A3 robi to zaskakująco dobrze. Czego można by się spodziewać po niemieckim kompaktowym hatchbacku, który na samym początku dostępny jest w naszym kraju w trzydrzwiowej wersji nadwozia i z napędem na przednią oś? Nudy. Na szczęście Audi udowadnia, że nie musi tak być.

Nowa generacja nie jest wcale większa od poprzednika, bo kompakty muszą zostać kompaktami. Auto mierzy 4,24 m długości, 1,78 m szerokości oraz 1,42 m wysokości. Zwiększył się jednak rozstaw osi, który teraz wynosi 2,60 m i naprawdę da się to odczuć. Przedni i tylny zwis zostały maksymalnie zmniejszone, co gwarantuje nie tylko większy komfort na nierównościach, ale także mnóstwo frajdy podczas pokonywania zakrętów.

Audi A3
Audi A3

Po raz pierwszy jadąc kompaktowym autem pomyślałem, że naprawdę chciałbym je kupić. Nie dość, że nowe Audi A3 jest bardzo bogato wyposażone, to jeszcze prowadzi się wyśmienicie. Szybkie zmiany pasów czy serpentyny pokonywane ze zbyt dużą prędkością, nawet na mokrej nawierzchni nie są w stanie spowodować utraty przyczepności, a właściwości jezdne nie pozostawiają wiele do życzenia. Miłośnikom sportowej jazdy przyjdzie jednak poczekać na S3, chyba że zadowolą się standardową wersją z napędem Quattro.

Pod maską testowanej przez nas wersji pracował stary znajomy, czyli silnik 2,0 TDI o mocy 150 KM i 320 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z sześciobiegową skrzynią jednostka ta sprawdza się bardzo dobrze, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 s i prędkość maksymalna 216 km/h, w zupełności wystarczają do codziennej jazdy i komfortowego wyprzedzania. Według danych fabrycznych, silnik ten spala średnio 4,1 l oleju napędowego na 100 km. Już wkrótce do oferty dołączyć ma jednostka 1,6 TDI produkująca 105 KM.

Audi A3
Audi A3

Do wyboru są jeszcze dwie jednostki benzynowe. Słabsza 1,4 TFSI produkuje 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego i jest wyposażona w system odłączania cylindrów, wcześniej zaprezentowanych w dużych modelach S produkcji Audi. Technologia ta pozwala na wyłączenie drugiego oraz trzeciego cylindra przy niewielkim i średnim obciążeniu jednostki napędowej.

Dla tych, którzy większą wagę przywiązują do osiągów, niemiecki producent oferuje silnik 1,8 TFSI o mocy 180 KM i 250 Nm momentu obrotowego. Pierwsza setka w 7,2 s i prędkość maksymalna 232 km/h. Jeśli dołączyć do tego napęd Quattro, zapowiada się naprawdę żwawy i dobry samochód.

Audi A3
Audi A3

Jadąc na polską premierę nowego Audi A3 nie oczekiwałem absolutnie niczego i podchodziłem do auta bardzo sceptycznie. Okazało się jednak, że nadal można zrobić auto kompaktowe, które nie będzie nudne. Za kierownicą A3 nie tęskni się za bagażnikiem A4, wyposażeniem A6, komfortem A8 czy właściwościami jezdnymi A5. To model, który z każdego auta z oferty Audi bierze to co najlepsze i oferuje kierowcy w odrobinę okrojonej, ale i bardziej przystępnej formie.

Ceny rozpoczynają się od 90 000 zł, bo tyle trzeba zapłacić za model Attraction z silnikiem benzynowym 1,4 TFSI. Mocniejsza benzyna ze skrzynią S Tronic wymaga 13 800 zł dopłaty, a napęd Quattro, dostępny tylko z jednostką 1,8 TFSI to kolejne 10 080 zł. Diesle rozpoczynają się od 96 000 zł. BMW i Mercedes mają poważny problem.

Audi A3 2,0 TDI Ambiente - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Audi A3 2,0 TDI Ambiente
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodoładowanie
Rodzaj paliwa:Olej Napędowy
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1968 cm3
Stopień sprężania:16,5
Moc maksymalna:150 KM przy 3500 rpm
Moment maksymalny:320 Nm przy 1750 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:75 KM/l
Skrzynia biegów:6-stopniowa manualna
Typ napędu:Na przednią oś (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna McPhersona
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Wspomagany
Średnica zawracania:b.d.
Koła, ogumienie przednie:205/55 R16
Koła, ogumienie tylne:205/55 R16
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Hatchback
Liczba drzwi:3
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,30
Masa własna:1355 kg
Stosunek masy do mocy:9,0 kg/KM
Długość:4237 mm
Szerokość:1777 mm
Wysokość:1421 mm
Rozstaw osi:2601 mm
Rozstaw kół przód/tył:1542/1514 mm
Prześwit (przód/tył):b.d.
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Pojemność bagażnika:365 l/1100 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:b.d.
Maksymalna masa holowanej przyczepy:1800 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,6 s
Prędkość maksymalna:216 km/h225 km/h
Zużycie paliwa (miasto):4,9 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):3,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,1 l/100 km6,2 l/100 km
Emisja CO2:106 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:ok. 130 000 zł
Model od:98 800 zł
Wersja silnikowa od:105 000 zł
Obraz

Audi A3 2,0 TDI Ambiente - zdjęcia

Audi A3
Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
  • Audi A3
[1/52] Audi A3
Komentarze (0)