A wszystko przez Forda - historia marki Dodge [geneza motoryzacji]
Firma Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory została założona pod koniec XIX wieku. Była to rodzinna spółka dwóch braci - Johna Francisa i Horace'a Elgina.
28.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firma Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory została założona pod koniec XIX wieku. Była to rodzinna spółka dwóch braci - Johna Francisa i Horace'a Elgina.
Podobnie jak większość firm z tego okresu Dodge zaczął nie od samochodu. Pierwotnie bracia Dodge zajmowali się głównie produkcją rowerów i części zamiennych do nich oraz do maszyn rolniczych, a z czasem także do samochodów – w 1902 roku podpisano umowę o współpracy z Fordem. Od tego czasu Dodge był postrzegany jako rzetelny podwykonawca i na stałe zagościł w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym.
W 1914 roku namówieni przez Forda bracia Dodge zdecydowali się wypuścić na rynek swój pierwszy samochód. Miał wdzięcznie brzmiącą nazwę Old Betsy. Ośmieleni umiarkowanym sukcesem samochodu, Dodge'owie zaczęli prace nad samochodem ciężarowym, który ujrzał światło dzienne już rok później.
Przełom nastąpił w roku 1916 roku. Wtedy marka nawiązała współpracę z amerykańską armią. Zaczęła dostarczać jej różne zabudowy swojej małej ciężarówki, m.in. ambulanse i samochody zaopatrzeniowe. Dzięki temu kontraktowi koncern stał się jednym z najważniejszych graczy na amerykańskim rynku motoryzacyjnym. Po śmierci obu braci Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory trafił pod skrzydła Chryslera, który skrócił nazwę firmy na Dodge. W 1935 roku Dodge świętował wyprodukowanie trzymilionowego auta. Dynamiczny rozwój marki został przerwany przez wybuch II wojny światowej.
Po jej zakończeniu, w 1946 roku, powstał Dodge Power Wagon, który przez wielu historyków motoryzacji uznawany jest za protoplastę współczesnych pick-upów. Jego produkcja trwała aż 23 lata, właściwie w niezmienionej postaci. Lata pięćdziesiąte to wprowadzenie silnika V8. Wtedy też zmienił się nieco wizerunek marki – od tego czasu można mówić o rdzennie amerykańskich krążownikach szos. Przykładem mogą być modele Custom Royal czy LaFemme. Ten ostatni określano jako stworzony specjalnie dla kobiet. Dodge zaczynał zyskiwać miano najbardziej sportowej marki w koncernie Chrysler.
Co ciekawe, Amerykanie w 1973 roku podpisali umowę o ścisłej współpracy z Mitsubishi. Koncern miał też swojego Lancera – model o takiej nazwie pojawił się w 1961 roku, ale prawdziwa legenda objawiła się pięć lat po premierze Lancera. Zadebiutowała wtedy ikona marki - model Charger, wielki prekursor ery muscle cars. Poza Chargerem, w najmocniejszej wersji R/T, w sprzedaży pod koniec lat pojawiły się Coronet R/T, Super Bee oraz w 1970 roku kultowy Challenger.
Czas tych wspaniałych, ale niezwykle paliwożernych samochodów skończył się wraz z nadejściem kryzysu paliwowego, czyli de facto wraz z premierą Challengera i początkiem lat siedemdziesiątych. Wtedy też w ofercie Dodge’a pojawiły się maluchy – amerykańska wersja japońskiego Mitsubishi Colt oraz model Omni, który miał wyjątkowy jak na tamte czasy w USA napęd na przednią oś. Dodge miał okazję jednak powrócić do uznawanych za legendarne modeli - stało się tak wraz ze wprowadzeniem na rynek ostatniego kultowego samochodu w gamie marki – Vipera.