20 km/h za dużo to już przepaść. Jak prędkość zmienia skutki potrącenia?
Zastanawialiście się kiedyś, jak zmiana prędkości samochodu wpływa na szanse wyjścia pieszego z życiem z potrącenia? Jeśli tak, to Amerykanie już odpowiedzieli na to pytanie. Na podstawie badań zdarzeń drogowych instytut IIHS sporządził dokładne wyliczenia. Okazuje się, że nie trzeba drastycznego przekroczenia dozwolonej prędkości, by ryzyko zabicia pieszego znacznie wzrosło.
15.12.2024 08:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
"Panie władzo, to tylko 20 km/h!" – jeśli kiedykolwiek tłumaczyliście się tak przed policjantem z przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym, to teraz możecie się przekonać, że nie miało to sensu. Jak się bowiem okazuje, skutki potrącenia pieszej osoby, a to jest całkiem możliwe w czasie jazdy ze zbyt dużą prędkością w mieście, nie wzrastają adekwatnie do zmiany prędkości, lecz znacznie szybciej.
Amerykański Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) postanowił sprawdzić, jak prędkość wpływa na skutki potrąceń. Jak doskonale wiemy z lekcji fizyki, energia nie zmienia się liniowo wraz ze wzrostem prędkości, lecz rośnie do kwadratu prędkości. Ma to swoje odzwierciedlenie w zagrożeniu dla pieszych i amerykańskich danych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
IIHS przebadał przypadki potrąceń, w których ofiarami były osoby w wieku 16 lat i starsze. Skoncentrowano się na zależności pomiędzy prędkością pojazdu a rezultatami dla potrąconych pieszych. Sprawdzano, jaki odsetek potrąconych odnosił średnie obrażenia, jaki poważne, a jaki poniósł śmierć. Oto wyniki badań.
Skutki potrącenia przy 30 km/h:
- średnie obrażenia – 42 proc.
- poważne obrażenia – 16 proc.
- śmierć – 1 proc.
Skutki potrącenia przy 40 km/h:
- średnie obrażenia - 62 proc.
- poważne obrażenia - 32 proc.
- śmierć - 3 proc.
Skutki potrącenia przy 50 km/h:
- średnie obrażenia - 79 proc.
- poważne obrażenia - 53 proc.
- śmierć - 10 proc.
Skutki potrącenia przy 60 km/h:
- średnie obrażenia - 89 proc.
- poważne obrażenia - 73 proc.
- śmierć - 26 proc.
Skutki potrącenia przy 70 km/h:
- średnie obrażenia - 96 proc.
- poważne obrażenia - 96 proc.
- śmierć - 58 proc.
Skutki potrącenia przy 80 km/h:
- średnie obrażenia - 98 proc.
- poważne obrażenia - 95 proc.
- śmierć - 82 proc.
Skutki potrącenia przy 90 km/h:
- średnie obrażenia - 99 proc.
- poważne obrażenia - 98 proc.
- śmierć - 94 proc.
Jak łatwo zauważyć, przy 50 km/h - dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym - ginie 10 proc. potrąconych pieszych. Wystarczy jednak zwiększyć prędkość o 20 km/h – do "siedemdziesiątki" – by odsetek potrąconych pieszych ponoszących śmierć wzrósł aż do 58 proc. To ogromna różnica dla pieszych i bardzo istotna informacja dla kierowców. Tym bardziej, że niektórzy zmotoryzowani złamanie ograniczenia o 20 km/h traktują z przymrużeniem oka. To wielki błąd, który może mieć tragiczne konsekwencje.
Oczywiście pewną poprawkę należy wziąć na pochodzenie danych do badań IIHS-u. Prawdopodobne jest, że w Europie skutki potrąceń są nieco łagodniejsze. Może tak być ze względu na obecność na amerykańskich drogach większej liczby potężnych SUV-ów czy pick-upów. Ogólny mechanizm pozostaje jednak taki sam.