1990 Renault Laguna [zapomniane koncepty]
Renault Laguna kojarzy Wam się zapewne z niczym nie wyróżniającym się samochodem, którego możemy spotkać codziennie na naszych drogach. Jednak Laguna w 1990 roku była futurystycznym konceptem, który nie miał nic wspólnego z Laguną wprowadzoną na rynek w 1993 roku.
05.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Renault Laguna kojarzy Wam się zapewne z niczym nie wyróżniającym się samochodem, którego możemy spotkać codziennie na naszych drogach. Jednak Laguna w 1990 roku była futurystycznym konceptem, który nie miał nic wspólnego z Laguną wprowadzoną na rynek w 1993 roku.
Dziwne, że francuski producent po tak nieziemsko wyglądającym modelu studyjnym, zdecydował się taką samą nazwę nadać rodzinnemu pojazdowi. Jednak przejdźmy do tej ciekawszej Laguny zaprezentowanej światu po raz pierwszy na salonie samochodowym w Paryżu w 1990 roku.
Kreatorom tego samochodu przyświecała idea czerpania maksymalnej radości z jazdy. Laguna nie posiada więc przedniej szyby, a obłą owiewkę z centralnie umieszczonym lusterkiem wstecznym. Brak dachu miał natomiast zapewniać łączność kierowcy z otoczeniem.
Koncepcyjna Laguna posiada otwierane do góry w sposób "nożycowy" drzwi, a gdy samochód nie był używany, spłaszczona i wysuwana kopuła zamykała szczelnie nadwozie. Niewielka owiewka nie zapewniała dostatecznej ochrony przed wiatrem podczas jazdy, a więc kierowca i pasażer zostali wyposażeni w specjalne osłony chroniące oczy, które dodatkowo umożliwiały bezprzewodową komunikację między kierowcą i pasażerem.
W centralnym miejscu prezentowanej Laguny umiejscowiono stosunkowo niewielki silnik. Była to 2,0-litrowa, turbodoładowana jednostka benzynowa generująca 210 KM. Pozwalał on na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w około 6 sekund, a dystans jednego kilometra ze startu zatrzymanego pojazd osiągał w 25,2 sekundy. Wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się natomiast przy wskazaniu 250 km/h.
Tak niskie nadwozie nie mogło być bezpieczne, a więc producent wyposażył Lagunę w "ukrytą klatkę bezpieczeństwa" - niewidoczne w normalnym trybie jazdy pałąki wysuwały się automatycznie w czasie nie przekraczającym 1/10 sekundy, gdy system bezpieczeństwa wykrył zagrożenie wypadku czy też dachowania.
Jak sami widzicie, model studyjny Laguny z 1990 roku, niczym nie przypomina rodzinnej i stonowanej Laguny jaką poznaliśmy w 1993 roku. Jednak widoczny na zdjęciach pojazd koncepcyjny był w pewnym stopniu bazą do stworzenia ekstremalnego modelu Renault Sport Spider, który trafił na rynek w 1995 roku.
Źródło: Concept Car • Concept Carz