Czy instalacja LPG może zrujnować Twój silnik? Praktyczny poradnik
W dobie ciągle rosnących cen benzyny i oleju napędowego wiele osób decyduje się na montaż w aucie instalacji gazowej. Co prawda samochód zasilany gazem nieco więcej pali i charakteryzuje się niższą mocą, ale mimo wszystko oszczędności wydają się warte zachodu. Niestety, niewłaściwie zamontowana instalacja może wygenerować znacznie więcej strat niż zysków. Co może się zepsuć w benzynowym silniku zasilanym gazem LPG?
04.10.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zaraz po zamontowaniu takiej instalacji zwykle wszystko przebiega jak należy. Niestety, już po kilkuset lub kilku tysiącach kilometrów zaczynają się schody. Główną przyczyną problemów jest to, że silnik benzynowy został zaprojektowany tak, aby spalać benzynę, a nie gaz typu LPG. W związku z tym nie jest on odporny na wysokie temperatury, do których dochodzi podczas spalania mieszaniny propanu i butanu z tlenem.
Jedną z najczęściej spotykanych usterek silników z instalacjami LPG jest pęknięcie głowicy w wyniku jej przegrzania. Niestety niektóre jednostki napędowe po prostu nie mogą być zasilane gazem z powodu niskiej odporności głowicy na wysokie temperatury. Objawy takiej awarii to samoczynne gaśnięcie silnika oraz problemy z jego uruchomieniem.
W wyniku zbyt wysokich temperatur dochodzi też do uszkodzenia zaworów oraz gniazd zaworowych. W niektórych jednostkach napędowych pojawia się problem wypalania się tłoków. Zapewne wielu z Was ma auto wyposażone w taką instalację i jak do tej pory żadnych problemów z nią nie zauważyło. Inni z kolei zgodzą się z przedstawianymi przeze mnie argumentami, a rozbieżność opinii zależy od odporności termicznej poszczególnych silników.
Kolejny problem to nieodpowiedni wybór rodzaju, niewłaściwe podłączenie bądź ustawienie instalacji LPG. W takiej sytuacji najczęściej dochodzi do uszkodzenia wtryskiwaczy. W wyniku zbyt ubogiej mieszanki przegrzewa się także katalizator. Związki siarki powstające w procesie spalanie LPG przyczyniają się też do przedwczesnego zużycia tego elementu układu wydechowego. Na szybkie wyeksploatowanie narażone są także świece zapłonowe.
W autach zasilanych gazem znacznie szybciej kończą swój żywot sondy lambda.Niektórzy mechanicy do silników z instalacją LPG montują elektroniczne sterowniki własnej konstrukcji, które mogą zakłócić pracę sterowników seryjnych. W niewłaściwie dobranej instalacji mogą wystąpić wybuchy, które zniszczą plastikowy kolektor ssący.
Na uszkodzenie narażone są także elementy niemające bezpośredniej styczności z gazem. Jednostki napędowe w autach z instalacją LPG zasilane są benzyną tylko w momencie rozruchu, co sprawia, że elementy mające styczność z benzyną, takie jak na przykład pompa paliwa, nie są odpowiednio smarowane i szybko się zacierają.
Jakim autom szczególnie nie służy instalacja gazowa? Nie warto przerabiać na gaz silników między innymi w nowszych modelach Forda (ze względu na niską odporność głowic) oraz pochodzących z grupy VAG napędzanych silnikami FSI i TFSI oraz TSI (ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa).
Silniki te niekiedy muszą być zasilane gazem i benzyną jednocześnie, aby efektywnie chłodzić wtryskiwacze. W efekcie instalacja przestaje być opłacalna. Nie warto też przerabiać samochodów marki Citroën - LPG wyraźnie nie służy elektronice.