Ważna zmiana na przejściach. Kierowcy się ucieszą
Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje o zakończeniu etapu prac, mających poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Zmiany do tej pory zrealizowano na 260 przejściach. Łącznie ich liczba ma wynieść 600.
14.07.2024 | aktual.: 14.07.2024 07:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Poprawa doświetlenia przejść dla pieszych i ich okolic, wyposażenie ich w kostki ostrzegawcze, poprawa dojścia na przejścia i ich widoczności z drogi czy podniesienie jezdni na pasach – to najczęściej wykonywane prace w ramach modernizacji infrastruktury przejść dla pieszych. W woj. śląskim zakończono prace na 69 przejściach w rejonie Pszczyny. Łącznie w województwie poprawiono 260 przejść dla pieszych. Drogowcy nie mogą jednak osiąść na laurach, bo łączna liczba przejść, które wymagały interwencji, została określona na blisko 600.
Problem nie dotyczy oczywiście tylko jednego województwa. Jest ogólnokrajowy. Zgodnie z planem realizacyjnym Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2024 r. na terenie całego kraju modernizacji ma podlegać 266 przejść dla pieszych. Odpowiadająca za to GDDKiA ma przede wszystkim zająć się montażem efektywnego oświetlenia i doświetlenia przejść, umiejscowieniem odpowiedniego oznakowania, a w miejscach, gdzie jest to konieczne, również przebudową skrzyżowań czy budową dróg dla pieszych. Dlaczego to takie ważne?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z przeprowadzonego w 2020 r. audytu GDDKiA wynikało, że w przypadku 47 proc. sprawdzanych przejść dla pieszych występował kłopot z widocznością – zarówno pieszych, jak i widocznością, którą mają piesi. To duży problem dla bezpieczeństwa.
W 2023 r. doszło do 2677 potrąceń na przejściach dla pieszych. 2303 z nich miały miejsce na pasach, gdzie ruch nie jest regulowany sygnalizacją. Z tego 1132 potrącenia miały miejsce po zmroku. Problemu z widocznością nie należy więc bagatelizować.
Trzeba pamiętać, że przepisy nakazują kierowcy zbliżającemu się do przejścia dla pieszych redukcję prędkości, by nie narażać pieszych na niebezpieczeństwo. Nie trzeba zwalniać tylko wtedy, gdy kierowca jest absolutnie pewien, że nie tylko na przejściu, ale i w jego okolicy nie ma nikogo, kto mógłby wejść na przejście. Dobre oświetlenie nie tylko zwiększa więc bezpieczeństwo, ale też ułatwia płynną jazdę nocą. Kierowcom powinno się to spodobać. Pieszym również.