Wypadki na przejazdach kolejowych - statystyki

Co roku na przejazdach kolejowych dochodzi do kilkudziesięciu wypadków. Kto najczęściej ponosi winę za tego typu zdarzenia?

Wypadki na przejazdach kolejowych - statystyki
Artur Kuśmierzak

03.08.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W Polsce w poprzednim roku doszło do 37 500 wypadków, z czego 78 z nich miało miejsce na przejazdach kolejowych. We wszystkich tego typu zdarzeniach drogowych zginęło 39 osób, a 71 osób zostało rannych. Od początku tego roku na przejazdach kolejowych doszło do 94 wypadków – 14 osób poniosło śmierć, a 24 odniosły obrażenia. Najgorszym okresem był rok 2003, kiedy to w wypadkach na przejazdach kolejowych zostało rannych aż 230 osób.

Przejazdy na terenie naszego kraju podzielono na cztery kategorie. Pierwsza z nich to kategoria A, czyli miejsca z rogatkami lub bez nich, gdzie ruch sterowany jest przy pomocy sygnałów nadawczych przez pracowników kolei. Przejazdy kategorii B dysponują półrogatkami oraz działającą samodzielnie sygnalizacją świetlną. Kategorii C, wyposażone są w sygnalizację świetlną samoczynną lub włączaną przez pracowników kolei. Najgorzej zabezpieczone przejazdy zakwalifikowano do kategorii D, bez rogatek i sygnalizacji świetlnej.

Kto najczęściej ponosi winę za wypadki w takich miejscach? Niestety kierowcy, według statystyk wina po ich stronie leży aż w 98% przypadkach. Powody takich zdarzeń są różne.

Zdarza się, że kierowcy jeżdżą "na pamięć", są przyzwyczajeni, że w danym miejscu pociągi rzadko kursują, co może okazać się złudne – mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl – Czasem im się po prostu spieszy i nie chcą czekać na przejazd pociągu, liczą na to, że uda im się jeszcze przejechać. W grę mogą wchodzić też inne czynniki jak np. zmęczenie – dodaje.

Samochód w starciu z pociągiem nie ma żadnych szans. Już sama lokomotywa waży ponad 80 ton, przeciętny pojazd około 1,3 tony. Zderzenie auta z elektrowozem jest więc równoznaczne, ze zderzeniem się z 60 samochodami naraz. Trzeba pamiętać jeszcze o tym, że najczęściej za lokomotywą jedzie spora ilość wagonów. Czy maszynista może zapobiec takiemu wypadkowi? Najczęściej nie, droga hamowania składu przemieszczającego się z prędkością 100-120 km/h to ponad 1 km.

Co zrobić, aby ustrzec się tego typu wypadku? Przede wszystkim należy zachować szczególną ostrożność.

Na mapie w aplikacji oprócz lokalizacji fotoradarów, wypadków czy kontroli drogowych, znajdują się także oznaczenia przejazdów kolejowych, zarówno strzeżonych, jak i niestrzeżonych – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik – po kliknięciu w odpowiednią ikonę, wyświetlane są informacje o akcji Bezpieczny przejazd, której Yanosik jest partnerem – dodaje.
Obraz

Nad poprawą bezpieczeństwa pracują też Polskie Linie Kolejowe, które do 2015 roku mają zmodernizować 231 przejazdów kolejowych na 68 liniach. Koszt inwestycji szacowany jest na 240 000 000 zł.

Źródło: Korkowo.pl

Komentarze (7)