Idą jak burza. Kierowcy stawiają na nowy rodzaj opon
W ciągu kilku ostatnich lat ogumienie całoroczne przeszło tak wielką metamorfozę, że z czystym sumieniem można nazywać je nowym rodzajem opon. O ile lepszym niż wcześniejsze wielosezonówki? To pokazują statystyki sprzedaży, a te są imponujące.
16.11.2024 07:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2024 r. w Europie sprzedano o 3 proc, mniej opon letnich niż w porównywalnym okresie 2023 r. W tym samym czasie liczba sprzedanych opon zimowych wzrosła o 2 proc., ale w przypadku ogumienia całorocznego wzrost wyniósł aż 15 proc.
Jak wynika z danych, opony całoroczne wciąż są na fali wznoszącej. Tego rozwiązania postanawia spróbować coraz więcej kierowców i nie ma im się co dziwić. Udoskonalenie mieszanki gumowej, z której wykonywane są opony całoroczne, sprawiło, że choć wciąż pozostają one kompromisem pomiędzy osiągami latem i zimą, to dziś nie jest on tak bolesny, jak przed laty.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
By się o tym przekonać, wystarczy zerknąć na unijne etykiety informacyjne na oponach. Łatwo można zauważyć, że w przypadku topowych produktów całorocznych indeks przyczepności może być taki sam jak dla opon zimowych i zaledwie o jedno "oczko" gorszy od opon letnich. Pod względem efektywności paliwowej różnic może nie być wcale.
Oczywiście informację tę należy właściwie zrozumieć. Unia Europejska wymaga, by przyczepność testować na mokrej, a nie zaśnieżonej nawierzchni. W przypadku opon zimowych drogę hamowania sprawdza się więc w niskich temperaturach, które pozostają jednak powyżej zera. To dlatego dobra opona zimowa będzie lepsza na śniegu niż dobra opona całoroczna. Podobnie jest z ogumieniem letnim: dobre letnie opony będą lepsze niż dobre opony całoroczne. Tyle, że wielu kierowców na co dzień nie potrzebuje tak wyśrubowanych parametrów.
Opony całoroczne wybiera coraz więcej osób, które mieszkają w miastach i rzadko wybierają się w długie trasy. Dla takich kierowców może być to strzał w dziesiątkę, bo w ostatnich latach śnieg utrzymuje się dłużej jedynie w górach. Badania przeprowadzone w hali pozwalającej na kontrolowanie temeperatury powietrza i nawierzchni pokazały zaś, że gdy słupek rtęci utrzymuje się nieco powyżej zera, to właśnie opony całoroczne okazują się najskuteczniejsze. I nie trzeba martwić się ich wymianą.