Wrzuć monetę i jedź - samochodowe gry na automaty
Zapewne wielu czytelników pamięta jeszcze początek lat 90. w Polsce, gdy jak grzyby po deszczu wyrastały miejsca, w których można było zagrać na automatach. Dziś maszyny typu arcade można znaleźć głównie w nadmorskich kurortach. Salony gier są jednak wciąż popularne m.in. w USA i Japonii. Przyjrzyjmy się nowym i starszym samochodowym produkcjom na automaty.
13.11.2013 | aktual.: 08.10.2022 10:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ridge Racer
Gry samochodowe, które można spotkać w salonach, zazwyczaj mają wspólne cechy. Mamy ograniczony czas na dotarcie z punktu A do B. Model fizyczny jest uproszczony i często opiera się na jeździe w drifcie. Z powodu upowszechnienia komputerów osobistych i konsol popularność wolnostojących maszyn do gier spadła w ostatnich dwóch dekadach. Nie znaczy to jednak, że nie powstają nowe tytuły.
Zaczniemy od prawdziwego klasyka, czyli Ridge Racer. Pierwsza gra z tej serii zadebiutowała w 1993 r. Początkowo trafiła ona na automaty Namco System 22, a następnie na konsolę PlayStation.
Obecnie kolejne wariacje Ridge Racer są dostępne m.in. na PlayStation 3, Xboxa 360, Nintendo 3DS, PlayStation Vita, a także na urządzenia przenośne wyposażone w system iOS. Ostatnim tytułem przeznaczonym na maszyny arcade był Ridge Racer V: Arcade Battle z 2000 r.
W Ridge Racer nigdy nie występowały cyfrowe wersje prawdziwych aut, ale pojazdy przypominały te znane z dróg. Przykładowo model Kamata Fiaro przypomina z wyglądu Mitsubishi Eclipse, Rivelta Solare - Ferrari Testarossa, a Danver Toreador Forda Mustanga.
W scenach przerywnikowych Ridge Racer przez lata pojawiała się wirtualna "królowa wyścigów" Reiko Nagase, która stała się jedną z ikon japońskiej popkultury. Zyskała taką popularność, że Namco zaczęło jej postać implementować do swoich innych gier.
Daytona USA
Na początku lat 90. z Ridge Racer rywalizowała Daytona USA. Tytuł opracowany przez Sega AM2 był w 1994 r. uważany za jedną z najbardziej zaawansowanych gier pod względem graficznym.
Jak podpowiada tytuł, w Daytona USA ścigało się samochodem przypominającym auto serii NASCAR. Nosił on nazwę Hornet. W zależności od tego, czy wybieraliśmy wersję z automatyczną czy manualną skrzynią biegów, auto miało inny kolor. Odmiana z ręczną przekładnią rozwijała wyższą prędkość maksymalną.
Daytona USA trafiła na Segę Saturn i pecety. Opracowano też jej remake (Daytona USA 2001) na konsolę Dreamcast. Grę można obecnie kupić w wersji cyfrowej na Xboxa 360 i PlayStation 3. Odmiana ta została uzupełniona o 30 nowych wyzwań, a także tryb… karaoke.
Sega Daytona USA Twin Driving Arcade Machine in Play
Battle Gear 4
Odpowiednikiem Ridge Racer i Daytona USA w XXI w. jest Battle Gear 4. Ta popularna gra na maszyny arcade została wydana w 2005 r. przez firmę Taito Corporation z myślą o jej własnych automatach. Rok później na rynku pojawiła się poprawiona wersja: Battle Gear 4 Tuned.
Gra ma kilka trybów. Można wziąć udział w zwykłym wyścigu, w zawodach typu driftw, rywalizacji 1 na 1 lub walczyć z czasem.
W Battle Gear 4 można ścigać się na 24 trasach, w tym na torze przypominającym obiekt Suzuka lub po ulicach Monte Carlo. Samochody podzielone są na 5 klas. W parku maszyn dostępne są bardzo różne modele, od takich aut jak Citroën Xsara i Peugeot 206, przez Renault Clio V6 i Volkswagena Golfa GTI, po Hondę NSX, Subaru Imprezę WRX STI i Toyotę Suprę.
Co ciekawe, gracze mogą założyć własny wirtualny zespół wyścigowy i w zaciszu domowym tuningować pojazdy, a następnie korzystać z nich podczas gry na automacie po wpisaniu odpowiedniego kodu.
FD3S BG4 Tuned Pro 6-MT Akagi Down
Fast and the Furious
Na fali popularności filmowej serii "Szybcy i wściekli" powstał szereg gier na automaty, za które odpowiada studio Raw Thrills. Pierwsza z nich, The Fast and the Furious, pojawiła się w 2004 r. Potem przyszedł czas na The Fast and the Furious: Drift oraz traktującą o motocyklach The Fast and the Furious: Super Bikes.
Najnowszą produkcją Raw Thrills jest Fast and Furious: Super Cars z 2011 r. Zawiera ona wszystkie trasy znane z poprzednich części. Gracze mogą wybierać spośród takich modeli, jak Dodge Viper, Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Nissan 370Z, Saleen S7, czy Nissan GT-R.
Tak samo jak w filmach, również w grach z serii "Szybcy i wściekli" ważną rolę odgrywa tuning. Samochody można wyposażyć w lepsze opony, dodatkowe spojlery i podtlenek azotu, a karoserię przyozdobić różnymi wzorami.
IAAPA 2010 - Fast And Furious Super Cars by Raw Thrills
Batman Arcade
Studia Raw Thrills i Specular Interactive połączyły siły, aby opracować jeden z najbardziej oryginalnych tytułów na maszyny do grania – Batman Arcade. Do sprzedaży trafi przed końcem listopada.
Do dyspozycji graczy zostaną oddane batmobile znane z seriali "Batman" i "Batman: The Animated Series" oraz filmów Tima Burtona, Joela Schumachera i Christophera Nolana. Jak nietrudno się domyślić, w Batman Arcade za trasy posłużą ulice Gotham City. Miasto ma powierzchnię 25 kilometrów kwadratowych.
W odróżnieniu od innych gier samochodowych Batman Arcade ma fabułę, w której poza Batmanem pierwsze skrzypce będą grali tacy złoczyńcy, jak Joker, Bane czy Pingwin.
Batman Arcade - Attract Mode Play Montage - ArcadeHeroes.com
Grid
Zjawisko adaptowania gier z automatów na konsole i komputery osobiste nie jest niczym niezwykłym. Rzadziej konwertuje się tytuły w drugą stronę.
Na taki ruch zdecydowało się studio Codemaster po sukcesie Race Driver: Grid. Uproszczona wersja tej gry trafiła do salonów gier dzięki współpracy z firmą SEGA.
W Grid można ścigać się na 8 torach, w tym po Donington Park i Nürburgringu. Do wyboru jest 12 samochodów, m.in. Bugatti Veyron, Aston Martin DB9, Jaguar XKR i McLaren F1.
Odmiana Grid na automaty zachowała główne zalety standardowej wersji, czyli bardzo dobrą grafikę i rozbudowany system zniszczeń.
Grid | Sega Amusements
Need for Speed
Codemasters to niejedyne studio, które postanowiło wydać na automaty popularną grę znaną z konsol i komputerów. Takie produkcje ma na swoim koncie także Electronic Arts.
W 2008 r. na rynku pojawiła się maszyna arcade z Need for Speed: Carbon. Jest ona równie rozbudowana jak standardowe wydawnictwo. Gracze mają do wyboru aż 52 samochody, które mogą tuningować i ścigać się nimi w trybie kariery.