Wrocław ze strefą czystego transportu. Tu też nie wjedziesz do centrum starym autem
Zgodnie z informacjami podawanymi przez Wrocław.pl samorząd przyjął zaktualizowany Program Ochrony Powietrza, w którym pojawiło się zobowiązanie do utworzenia w mieście strefy czystego transportu. Obejmie ona 6 proc. powierzchni miasta, w której zamieszkuje ok. 22 proc. mieszkańców.
03.11.2023 | aktual.: 03.11.2023 10:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Strefa czystego transportu we Wrocławiu ma obejmować centrum oraz część śródmieścia z osiedlami, w których dominują stare kamienice. Są to takie rejony jak Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część osiedla Szczepin.
Wrocław przyjął bardzo rozsądne i przyjazne mieszkańcom przepisy. Otóż auta osób zamieszkujących w strefie, pomimo niespełnienia określonych norm, będą mogły wjechać, pod warunkiem odpowiedniego oznakowania. Nalepką będą oznaczane także wyłączenia dla niektórych samochodów, m.in. dla pojazdów zabytkowych czy osób niepełnosprawnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z przyjętymi regulacjami, wprowadzanie restrykcji dla samochodów będzie trzyetapowe.
- Etap 1 w 2025 roku – do STC nie wjadą diesle niespełniające normy Euro 4 (do rocznika 2006) oraz benzyniaki niespełniające normy Euro 3 (do rocznika 2001).
- Etap 2 w 2030 roku – restrykcje dla diesli obejmą auta niespełniające normy Euro 5 (do 2011) oraz benzynowe Euro 4.
- Etap 3 w 2035 roku – do STC będzie można wjechać dieslem spełniającym normę Euro 6 (od rocznika 2015) i benzyniakiem spełniającym normę Euro 4.
Wrocław konsultuje STC z mieszkańcami
Powyższe regulacje przyjęto po pierwszym etapie konsultacji społecznych, podczas których mieszkańcy byli wyraźnie przeciwni wprowadzeniu stref, a gdyby to było konieczne, to ich wprowadzenie powinno być w takiej formie, aby ludzie za bardzo tego nie odczuli. I trzeba przyznać, że władze Wrocławia wypracowali bardzo dobry kompromis, a same restrykcje nie powinny być zbyt dotkliwe.
Warto zwrócić bowiem uwagę na fakt, że w przypadku diesli, których STC dotyczą najbardziej, w 2025 roku wystarczy mieć auto 20-letnie lub młodsze by wjechać do strefy. W drugim etapie, czyli w roku 2030 będzie to znów auto aż 20-letnie. I to samo dotyczy trzeciego etapu, który rozpocznie się w 2035 roku. A więc wymagania są naprawdę nieduże, a w pierwszym etapie "odpadną" samochody z okresu pierwszego wtrysku Common Rail. Natomiast dopiero w 2035 roku restrykcje będą obejmowały diesle nieposiadające filtra DPF. Warto zaznaczyć, że większość Polaków i tak nie jeździ aż tak starymi samochodami.
W drugim etapie konsultacji społecznych wybrane osoby wśród mieszkańców spotkają się z ekspertami podczas narady obywatelskiej. Aby wziąć udział w naradzie należy się zgłosić do 12 listopada. Link do zgłoszenia.