Walkinshaw Clubsport W497 (2013)

Samochody Holden i ich sportowe odmiany HSV to w Polsce zupełna egzotyka. Jeszcze większą egzotyką są te wozy po tuningu. Poznajmy więc 675-konnego egzotyka – Walkinshaw Clubsport W497.

Walkinshaw Clubsport W497 (2013)
Olgierd Lachowski

23.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pod marką HSV sprzedawane są usportowione wersje aut firmy Holden. Jednym z takich pojazdów jest Clubsport. Tak naprawdę Clubsport nie jest modelem samochodu, tylko odmianą wyposażeniową Holdena z rodziny VF[sup]1)[/sup], który w HSV jest oznaczany jako Gen-F.

Poza Clubsport dostępne są też bardziej sportowe „modele” jak Clubsport R8 lub GTS, a także bardziej luksusowe (choć nie pozbawione genów sportowych) – Senator Signature, oraz pick-up – Maloo.

Obraz

Niezależnie od wersji wszystkie HSV jako źródło zasilania mają montowany widlasty 8-cylindrowy silnik o objętości skokowej 6,2 l. O tym, jaką konfigurację ma jednostka napędowa General Motors, decyduje już jednak odmiana wyposażeniowa australijskiego samochodu. Na przykład w Clubsport znajduje się motor LS3 o mocy 430 KM. Natomiast GTS ma silnik LSA, czyli V-ósemkę ze sprężarką mechaniczną, która pomaga rozwinąć moc 585 KM.

Z warsztatów sławnego Toma Walkinshawa – założyciela biura konstrukcyjnego TWR, które m.in. z Jaguarem osiągało sukcesy w wyścigach długodystansowych – wyjechały ostatnio dwa auta. Jednym z nich jest HSV Clubsport podkręcony przy pomocy pakietu W497.

Obraz

Fabryczny LS3 jest motorem wolnossącym z jednym wałkiem rozrządu w kadłubie oraz dwoma zaworami na każdy cylinder. Po tuningu Walkinshawa liczba zaworów na każdy gar i miejsce montażu wałka rozrządu pozostały rzecz jasna bez zmian, ale pojawił się układ doładowujący.

Najważniejszy w tym zestawie jest kompresor 6. generacji firmy Eaton. On sam nic by nie zdziałał, gdyby nie cały osprzęt. Wśród osprzętu jest oddzielna pompa oleju smarującego sprężarkę mechaniczną, nowe przewody powietrzne i międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego typu gaz-ciecz. Ekipa z Antypodów zmieniła też wtryskiwacze benzyny na większe i zamontowana nowy „wydech” z tłumikami o ograniczonych oporach wewnętrznych.

Obraz

Doładowanie sprawiło, że 8-cylindrowy kocioł ma obecnie moc 675 KM, czyli o prawie 30 KM więcej niż sportowy Chevrolet Corvette ZR1. Te niespełna 700 KM w Clubsporcie dostępne jest przy 5560 obr./min. Jeszcze większe wrażenie robi moment obrotowy – jego maksymalna wartość to 955 Nm.

Konkretne liczby związane z nowymi osiągami są zupełną zagadką. Można sobie jednak wyobrazić, że poprawiły się takie parametry jak przyspieszenie do 100 km/h, do 200 km/h i prędkość maksymalna. Raczej nic się nie zmieniło jeśli chodzi o możliwości wozu na torze, ponieważ Walkinshaw nie dokonał modyfikacji ani w zawieszeniu, ani w układzie hamulcowym.

Obraz

Dzięki firmie Toma Walkinshawa HSV stał się jeszcze bardziej nietuzinkowym samochodem. W Europie takie auto dostępne byłoby tylko w ramach indywidualnego importu. Warto jednak wspomnieć, że na Wyspach Brytyjskich można nabyć jedną z wersji – VXR8 GTS – sprzedawaną pod marką Vauxhall. Z tym, że jest to jeszcze maszyna generacji VE.

[sup]1)[/sup] Symbolem VF oznaczono serię Holdenów VE po gruntownym liftingu przeprowadzonym na początku tego roku.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, LS3
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
  • Doładowanie: sprężarka mechaniczna
  • Moc maksymalna: 675 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 109,54 KM/l (69,78 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 955 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 9,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 20
  • Opony tylne: 275/35 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1714 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,54 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)
  • Długość: 4991 mm
  • Wysokość: 1453 mm
  • Rozstaw osi: 2915 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]

Źródło: WCF

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)