Walkinshaw Clubsport W497 (2013)
Samochody Holden i ich sportowe odmiany HSV to w Polsce zupełna egzotyka. Jeszcze większą egzotyką są te wozy po tuningu. Poznajmy więc 675-konnego egzotyka – Walkinshaw Clubsport W497.
23.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pod marką HSV sprzedawane są usportowione wersje aut firmy Holden. Jednym z takich pojazdów jest Clubsport. Tak naprawdę Clubsport nie jest modelem samochodu, tylko odmianą wyposażeniową Holdena z rodziny VF[sup]1)[/sup], który w HSV jest oznaczany jako Gen-F.
Poza Clubsport dostępne są też bardziej sportowe „modele” jak Clubsport R8 lub GTS, a także bardziej luksusowe (choć nie pozbawione genów sportowych) – Senator Signature, oraz pick-up – Maloo.
Niezależnie od wersji wszystkie HSV jako źródło zasilania mają montowany widlasty 8-cylindrowy silnik o objętości skokowej 6,2 l. O tym, jaką konfigurację ma jednostka napędowa General Motors, decyduje już jednak odmiana wyposażeniowa australijskiego samochodu. Na przykład w Clubsport znajduje się motor LS3 o mocy 430 KM. Natomiast GTS ma silnik LSA, czyli V-ósemkę ze sprężarką mechaniczną, która pomaga rozwinąć moc 585 KM.
Z warsztatów sławnego Toma Walkinshawa – założyciela biura konstrukcyjnego TWR, które m.in. z Jaguarem osiągało sukcesy w wyścigach długodystansowych – wyjechały ostatnio dwa auta. Jednym z nich jest HSV Clubsport podkręcony przy pomocy pakietu W497.
Fabryczny LS3 jest motorem wolnossącym z jednym wałkiem rozrządu w kadłubie oraz dwoma zaworami na każdy cylinder. Po tuningu Walkinshawa liczba zaworów na każdy gar i miejsce montażu wałka rozrządu pozostały rzecz jasna bez zmian, ale pojawił się układ doładowujący.
Najważniejszy w tym zestawie jest kompresor 6. generacji firmy Eaton. On sam nic by nie zdziałał, gdyby nie cały osprzęt. Wśród osprzętu jest oddzielna pompa oleju smarującego sprężarkę mechaniczną, nowe przewody powietrzne i międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego typu gaz-ciecz. Ekipa z Antypodów zmieniła też wtryskiwacze benzyny na większe i zamontowana nowy „wydech” z tłumikami o ograniczonych oporach wewnętrznych.
Doładowanie sprawiło, że 8-cylindrowy kocioł ma obecnie moc 675 KM, czyli o prawie 30 KM więcej niż sportowy Chevrolet Corvette ZR1. Te niespełna 700 KM w Clubsporcie dostępne jest przy 5560 obr./min. Jeszcze większe wrażenie robi moment obrotowy – jego maksymalna wartość to 955 Nm.
Konkretne liczby związane z nowymi osiągami są zupełną zagadką. Można sobie jednak wyobrazić, że poprawiły się takie parametry jak przyspieszenie do 100 km/h, do 200 km/h i prędkość maksymalna. Raczej nic się nie zmieniło jeśli chodzi o możliwości wozu na torze, ponieważ Walkinshaw nie dokonał modyfikacji ani w zawieszeniu, ani w układzie hamulcowym.
Dzięki firmie Toma Walkinshawa HSV stał się jeszcze bardziej nietuzinkowym samochodem. W Europie takie auto dostępne byłoby tylko w ramach indywidualnego importu. Warto jednak wspomnieć, że na Wyspach Brytyjskich można nabyć jedną z wersji – VXR8 GTS – sprzedawaną pod marką Vauxhall. Z tym, że jest to jeszcze maszyna generacji VE.
[sup]1)[/sup] Symbolem VF oznaczono serię Holdenów VE po gruntownym liftingu przeprowadzonym na początku tego roku.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, LS3
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
- Doładowanie: sprężarka mechaniczna
- Moc maksymalna: 675 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 109,54 KM/l (69,78 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 955 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 8,5 x 20”
- Koła tylne: 9,5 x 20”
- Opony przednie: 255/35 R 20
- Opony tylne: 275/35 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1714 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,54 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)
- Długość: 4991 mm
- Wysokość: 1453 mm
- Rozstaw osi: 2915 mm
Źródło: WCF