Używany Ford Focus Mk 1 w pigułce. Tani i solidny, ale nie na gaz
Ford Focus MK1 to jedno z najtańszych obecnie samochodów tej marki na rynku wtórnym. Ceny aut zaczynają się już od 1500 zł. Multum wersji nadwoziowych i silnikowych stawiają wiele pytań przed zakupem.
27.06.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 1998-2004 (lifting 2001)
Ceny rynkowe: 1500-10 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: hatchback (3d i 5d), sedan, kombi
Pojemność bagażnika: 350 l (hatchback), 490 l (sedan), 520 l (kombi)
Popularne silniki benzynowe Forda Focusa I:
- 1.4 (75 KM)
- 1.6 (100 KM)
- 1.8 (115 KM)
- 2.0 (130 KM)
Popularne silniki Diesla Forda Focusa I:
- 1.8 TDDi (75 i 90 KM)
- 1.8 TDCi (100 i 115 KM)
Wersje sportowe: ST 2.0 (173 KM), RS 2.0 (215 KM)
Obecnie Ford Focus pierwszej generacji należy do najtańszych samochodów kompaktowych na rynku i jednocześnie tych, które jeszcze warto kupić. Dawniej chwalony za jakość prowadzenia, obecnie należy doprowadzić zawieszenie do bardzo dobrej kondycji, by utrzymać ten efekt. Wielowahaczowa oś tylna nie jest już droga w utrzymaniu, ponieważ występują zamienniki wszystkich części. Złożona na markowych wytrzyma ok. 100 tys. km.
Ten przestronny i atrakcyjny z wyglądu kompakt bardzo powoli się starzeje, niestety wrogiem numer jeden jest korozja. Najtańsze egzemplarze są po prostu przeżarte na wylot. Dobrze utrzymane wciąż są warte sporo. Problem w tym, że najmłodsze mają 14 lat.
Problemem może być wybór silników. Jednostki benzynowe, chwalone za niezawodność miewają kłopoty przy zasilaniu gazowym. Należy otoczyć je wówczas staranną opieką, a instalacja musi być dobrej klasy. Niestety to rzadkość, dlatego odradzam takie auta.
Do jazdy na benzynie dobrym wyborem jest już 100-konny motor 1.6, natomiast wersję 2.0 (130 KM) można uznać za niemal sportową. Zwykle Focusy ST są w marnym stanie, ale dają sporo frajdy z jazdy.
Jeżeli szukacie diesla, warto przemyśleć wybór pomiędzy silnikami serii TDDi a TDCi. Pierwsze, produkowane od początku oferują przeciętne osiągi i spalają więcej paliwa, ale są proste i tanie w naprawach. Drugie, znacznie nowoczesniejsze, oferowane od 2001 roku z systemem Common Rail, dają lepsze wrażenia z jazdy i lepszą ekonomię, ale przy naprawach wymagają większych nakładów finansowych. Żaden z diesli nie miał nigdy filtra DPF.
Typowe usterki Forda Focusa I:
- korozja,
- usterki głowicy silników benzynowych zasilanych gazem,
- usterki układu paliwowego i koła dwumasowego w dieslach,
- usterki osprzętu silników (zwłaszcza układ elektryczny),
- luzy w tylnym zawieszeniu i zła geometria (zaniedbania),
Czego szukać:
Egzemplarzy z jak najmniej zaawansowaną korozją.
Czego unikać:
Aut skorodowanych i zaniedbanych wersji ST.