Używane BMW X6 E71 (2008-2014) – opinie i typowe usterki
BMW X6 to samochód, który albo się podoba od samego początku, albo trzeba do niego dojrzeć. W chwili debiutu niektórzy szukali sensu stworzenia udającego coupe SUV-a, który pomimo mniejszej praktyczności ma wyższą cenę. Dziś to poszukiwany wariant, bo wygląda po prostu lepiej. A przynajmniej wielu osobom podoba się bardziej niż X5.
30.11.2022 | aktual.: 03.12.2022 11:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
- Roczniki: 2008-2014 (lifting 2012 r.)
- Ceny rynkowe: 60-130 tys. zł
- Awaryjność: przeciętna
- Koszty eksploatacji: wysokie
- Wersje nadwoziowe: SUV
Silniki w BMW X6 E71:
- Benzynowy xDrive35i 3.0 (306 KM),
- Benzynowy xDrive50i 4.4 (408 KM),
- Benzynowy X6M 4.4 (555 KM),
- Benzynowy hybrydowy ActiveHybrid 4.4 (485 KM)
- Diesel xDrive30d 3.0 (235 i 245 KM),
- Diesel xDrive35d 3.0 (286 KM),
- Diesel xDrive40d 3.0 (306 KM),
- Diesel M50d (381 KM)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pierwsze BMW X6 zadebiutowało dwa lata po premierze drugiego BMW X5, którego jest technicznym odpowiednikiem. W praktyce różni się kształtem nadwozia i wysokością – jest niższy o 8 cm. Największa różnica to nawet nie bagażnik o pojemności 570 litrów (w X5 jest 620 l), ale miejsce na tylnej kanapie, którego jest trochę mniej nad głową.
Niektórzy postrzegali to jako wadę, natomiast zamysł BMW był taki, że w odróżnieniu od praktycznego X5 model X6 był samochodem kierowcy i ewentualnie pasażera, a w razie czego z możliwością przewiezienia jeszcze dwójki dzieci (dopiero od 2011 r. pojawiły się warianty z trzymiejscową kanapą z tyłu). Czyli coś na wzór wygodnego, dużego gran tourera. X6 nie miało być praktyczne, lecz bardziej ekskluzywne, stąd też wyższa jego cena. Jak już dziś wiemy, to odważne podejście do tematu SUV-a zaowocowało powstaniem trzeciej generacji X6, ale i odpowiedników marek Audi (Q8) czy Mercedes-Benz (GLE Coupe).
Postawiono tylko na mocne napędy znane z innych modeli BMW, a w praktyce te bardziej zaawansowane i wymagające technicznie. Dlatego też należy mieć świadomość, że serwisowanie i naprawy X6 do tanich nie należą. Wyposażenie jest z reguły bogatsze niż w X5, zatem więcej sztuk X6 jeździ np. z adaptacyjnym zawieszeniem.
Niestety ani X5 ani X6 nie są tak dopracowanymi modelami, jak można by się spodziewać po marce BMW i jak chociażby pierwsze X5. Choć trwałość nie podlega dyskusji, to awaryjność może przysporzyć siwych włosów. Z technicznymi problemami najmniej borykają się 3-litrowe diesle N57, choć to i tak już nie tak proste i trwałe jednostki jak M57. Nadal bardzo mocne i wytrzymałe, ale liczba czujników i drobnych usterek wskazuje, że nie jest i nigdy nie będzie to samochód dla ubogich. Im wyższa moc, tym bardziej skomplikowane układy doładowania i potencjalnie droższe naprawy – wersja M50d ma trzy turbosprężarki.
Teoretycznie bardziej usterkowe benzyniaki 3.0 mogą okazać się lepsze przy dłużej eksploatacji, ponieważ ich naprawy nie są tak kosztowne jak diesli. Uwaga na hybrydy – to wciąż teren zarezerwowany dla odważnych. Nie mniejsze ryzyko wiąże się z zakupem wariantu benzynowego 4,4 litra V8.
Silniki to niestety nie wszystko. Układy napędowe też nie należą do pancernych, jak na przykład w Audi. Po większym przebiegu czy ostrzejszym traktowaniu napraw wymagają reduktory xDrive czy nawet przednie wały napędowe. To samo dotyczy skrzyń automatycznych – manualnych nie oferowano. Zdania na temat trwałości 6-biegowych przed liftingiem i 8-biegowych po liftingu są podzielone. Nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć, bo jeśli 8-biegowe zbierają lepsze opinie do głównie dlatego, że mają mniejsze przebiegi. Jednak to właśnie te uważane są za lepiej dostosowane do przenoszenia dużego momentu obrotowego.
Następstwem większości dużych awarii w tym samochodzie po przebiegu ponad 100 tys. km są oszczędności w serwisowaniu. Naprawy prowadzone poza wyspecjalizowanymi warsztatami nie uwzględniają znanych mechanikom wad fabrycznych. Dlatego też warto kupować wyłącznie samochody z dobrego źródła, a te z niepewnego traktować z góry jako potencjalną bombę finansową. Tylko z taką świadomością można być zadowolonym.
Typowe usterki w BMW X6 E71:
- Usterki elektroniki sterującej pracą silników
- Usterki układu ładowania i rozładowanie akumulatora
- Usterki układu paliwowego w silnikach benzynowych
- Przedwczesne zużycie napędu rozrządu w silnikach benzynowych
- Usterki systemów oczyszczania spalin, szczególnie w dieslach
- Usterki układu wtryskowego w dieslach
- Awarie skrzyń rozdzielczych xDrive
- Usterki aktywnego zawieszenia, w tym problemy z utrzymaniem geometrii
Czego szukać: diesli – im niższa moc tym lepiej
Czego unikać: wersji hybrydowej oraz 4,4 l
Optymalna kwota na zakup: 80 tys. zł