Samochody używaneAudiUżywane Audi Q5 (8R) w pigułce. Porządny SUV nie tylko na szosę

Używane Audi Q5 (8R) w pigułce. Porządny SUV nie tylko na szosę

Poszukując SUV-a z napędem na cztery koła z reguły staramy się znaleźć jakiś złoty środek pomiędzy jazdą asfaltową a terenową. Jedną z ciekawszych, nowoczesnych propozycji staje się wtedy Audi Q5, choć nie każdy może mieć tego świadomość.

Audi Q5 świetnie jeździ po asfalcie, ale bardzo dobrze radzi sobie też na luźnej nawierzchni dzięki napędowi quattro.
Audi Q5 świetnie jeździ po asfalcie, ale bardzo dobrze radzi sobie też na luźnej nawierzchni dzięki napędowi quattro.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Audi
Marcin Łobodziński

09.06.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Roczniki: 2008-2016 (facelifting: 2012)

Ceny rynkowe: 40-140 tys. zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: wysokie

Wersje nadwoziowe: SUV

Pojemność bagażnika: 540 l

Popularne silniki benzynowe Audi Q5 8R:

  • 2.0 TFSI (180 KM): manual lub tiptronic
  • 2.0 TFSI (211 KM): manual lub tiptronic
  • 2.0 TFSI (225 KM): manual lub tiptronic
  • 2.0 TFSI (230 KM): tiptronic
  • 3.2 FSI (270 KM): S tronic
  • 3.0 TFSI (272 KM): tiptronic
  • 3.0 TFSI (354 KM): tiptronic

Popularne silniki Diesla Audi Q5 8R:

  • 2.0 TDI (143 KM): manual
  • 2.0 TDI (150 KM): manual
  • 2.0 TDI (163 KM): S tronic
  • 2.0 TDI (170 KM): manual lub S tronic
  • 2.0 TDI (177 KM): manual lub S tronic
  • 2.0 TDI (190 KM): manual lub S tronic
  • 3.0 TDI (240 KM): S tronic
  • 3.0 TDI (245 KM): S tronic
  • 3.0 TDI (258 KM): S tronic

Wersje sportowe:

  • SQ5 TFSI (354 KM),
  • SQ5 TDI (313 KM)
  • SQ5 TDI Competition (326 KM)
  • SQ5 TDI plus (340 KM)

Pierwszy SUV Audi tej klasy był jednocześnie najbardziej udanym po dziś dzień. Znacznie wygodniejszym od Q3, a jednocześnie prostszym i tym samym tańszym w eksploatacji od Q7. Podobnej wielkości co konkurencja VW Tiguana, a jednak nieco większy i z inną koncepcją budowy.

Audi Q5 8R
Audi Q5 8R© fot. mat. prasowe / Audi

Audi Q5 ma silniki umieszczone wzdłużnie, a to w tym koncernie oznacza układ przeniesienia z centralnym mechanizmem różnicowym. To z kolei oznacza, że samochód prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie na śliskiej nawierzchni. Nie jest tak sprawny na bezdrożach jak system ze sprzęgłem, ale 200 mm prześwitu pozwala na sporo. Co ciekawe, Audi dla tego modelu deklaruje bezpieczną głębokość brodzenia na poziomie 50 cm, a to dużo jak na tę klasę.

Pojemne wnętrze, wykonane z dobrej jakości materiałów, wygodne fotele, nierzadko bogate wyposażenie i duży bagażnik czynią z Q5 SUV-a bardzo wszechstronnego. Tym bardziej że nie brakuje silników oszczędnych i dynamicznych, a także odmian o dużej mocy.

Znakomita większość aut jest napędzana dieslami, w tym ekonomicznymi 2.0 TDI lub dynamicznymi 3.0 TDI. Obie odmiany to dobry wybór, ale trzeba wiedzieć, że bardziej dopracowane 2-litrówki oferowano od 2013 roku (EA288). Starsze też są dobre, ale mają swoje nieduże bolączki, do których należy m.in. układ chłodzenia (cieknąca pompa).

W przypadku 3-litrowego diesla należy się z kolei liczyć z możliwością rozciągnięcia łańcuchów rozrządu, a wymiana kompletu to wydatek ok. 10 tys. zł. Poza tym mogą szwankować klapy układu dolotowego. Dlatego bezpieczniejszym wyborem jest jednak diesel 2.0 TDI.

Audi Q5 8R
Audi Q5 8R© fot. mat. prasowe / Audi

A co z benzyniakami? Tu jest ciekawie, bo motor 2.0 TFSI im mocniejszy, tym lepszy. 180- i 211-konne wersje mogą cierpieć na nadmierne spalanie oleju, natomiast w odmianie 225 KM problem częściowo usunięto. Rozwiązano go dopiero w wersji o mocy 230 KM, oferowanej od 2015 r. Problem szerzej opisałem w poniższym artykule, który dotyczy tak samo silnika 1.8 TSI:

Lepsze są silniki 3-litrowe z doładowaniem mechanicznym, niewykazujące typowych problemów, ale są za to paliwożerne. Motor 3.2 stanowi bardziej ryzykowny wybór, bo usterki czujników i rozrządu mogą wymagać wielu interwencji. Podkreślę jeszcze, że wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa.

Kolejną bolączką modelu są skrzynie biegów, w większości automatyczne. Najmniej trwałe S tronic wcale nie muszą być gorsze od klasycznych automatów Tiptronic. Różnica jest taka, że w pierwszym przypadku najprędzej dojdzie do wymiany sprzęgieł i koła dwumasowego, a w drugim do regeneracji skrzyni biegów. Tak czy inaczej, najmniej problematyczne są przekładnie manualne. Jednak trzeba podkreślić, że do jazdy terenowej Tiptronic jest idealny.

Sam układ przeniesienia napędu jest trwały i jeśli wymienia się w nim od czasu do czasu olej, raczej nie zawiedzie. Nie w każdej wersji Q5 było jednak quattro. Najsłabsze diesle o mocy 143 KM i 150 KM miały napęd na cztery koła jako opcję.

Pomijając kwestię silników, awaryjność samochodu nie jest wysoka. Są to zwykle drobiazgi, takie jak cieknący szyberdach, usterki oświetlenia, systemu multimedialnego lub komputera pokładowego. Wielowahaczowe zawieszenie zaskakuje trwałością. Samochód bazuje na rozwiązaniach z modelu A4 B8, więc niektóre części są zamienne, a na rynku nie brakuje tańszych części nieoryginalnych, choć jeszcze nie jest to taka dostępność jak do starszych modeli.

Rozrzut cen rynkowych jest spory, ponieważ auto było oferowane dość długo. Teoretycznie samochód da się kupić za ok. 40 tys. zł, jednak zagłębienie się w treść ogłoszeń szybko pokazuje, że z niemal z każdym jest coś nie tak. Dlatego decydując się na Q5, warto przygotować kwotę ok. 50 tys. zł. Największy wybór daje kwota w przedziale 70-80 tys. zł. Najdroższe auta kosztują ok. 140 tys. zł.

Typowe usterki Audi Q5 8R:

  • awarie osprzętu w 2.0 TDI (pompowtryskiwacze, pompy wysokiego ciśnienia, DPF, przepustnica)
  • awarie napędu rozrządu we wczesnych silnikach 2.0 TFSI oraz 3.0 TDI
  • awarie klap kolektora dolotowego w 3.0 TDI
  • nadmierne zużycie oleju w silnikach 2.0 TFSI (wyjątkiem jest odmiana 230 KM)
  • awarie układu zapłonowego, czujników i rozrządu w 3.2 FSI
  • awarie przekładni automatycznej
  • awarie multimediów

Czego szukać:

Najlepiej diesli - najpewniejsze wersje to 150, 163 i 190 KM, koniecznie odmian z napędem na cztery koła. Dobrym wyborem jest 2.0 TFSI o mocy 230 KM.

Czego unikać:

Samochodów z innymi silnikami TFSI niż wspomniany wyżej, chyba że są po naprawie i modyfikacji w kierunku usunięcia problemu poboru oleju.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (2)