Używana Mazda 3 (BK) w pigułce. Japończyk z genami Forda
Mazda3 to mało popularny japoński kompakt, ale marka ma swoich zwolenników. Pozostaje pytanie: czy japończyk nie stracił na niezawodności jeżeli niektóre elementy pochodzą z Forda i francuskiego PSA? Podpowiadamy, które wersje wybrać, by się nie przejechać.
17.09.2018 | aktual.: 30.03.2023 10:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2003-2009 (lifting 2006)
Ceny rynkowe: 6000-25 000 zł
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: przeciętne
Wersje nadwoziowe: hatchback 5d i sedan
Pojemność bagażnika: hatchback 346 l, sedan 413 l
Popularne silniki benzynowe Mazdy 3 (BK):
- 1.4 MZR (84 KM)
- 1.6 MZR (105 KM)
- 2.0 MZR (150 KM)
Popularne silniki Diesla Mazdy 3 (BK):
- 1.6 MZ-CD (90 KM)
- 1.6 MZ-CD (109 KM)
- 2.0 MZ-CD (143 KM)
Wersje sportowe: Mazda 3 MPS 2.3 T (260 KM)
Zaprezentowana w 2003 roku Mazda 3 jest następcą modelu 323. Nowe oznaczenie rozpoczęło erę stylistyczną Zoom Zoom, którą teraz kontynuuje techniczna Skyactive.
Mazda 3 bazuje na wspólnej płycie podłogowej z Fordem Focusem II oraz Volvo C30, S40 i V50. Ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi oraz klasycznego MacPhersona z przodu. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne.
Kabinę samochodu wykonano typowo dla japończyków, ale z wyraźną nutką sportową. Dotyczy to zawłaszcza specyfikacji o nazwie Sport. Auto oferuje dużo przestrzeni oraz przeciętnej wielkości bagażnik. Jest wyraźnie większe od konkurencyjnego, a jednocześnie bratniego Forda Focusa.
Jedną z największych zalet Mazdy 3 jest jakość prowadzenia. Nie tylko dość sztywne zawieszenie potrafi dać radość z jazdy, ale również precyzyjny układ kierowniczy czy równie dokładnie pracująca manualna skrzynia biegów.
Niektóre silniki są wspólne dla Mazdy 3 i Forda. To benzynowa, wolnossąca jednostka 2,0 o mocy 150 KM oraz diesle o pojemności 1,6 litra i mocy 90 oraz 109 KM. Silniki wysokoprężne pochodzą z gamy francuskiego PSA i znane są jako 1.6 HDI.
Mazda pokusiła się także o własne silniki. O ile jednak benzynowe można uznać za udane lub bardzo udane, to diesel 2.0 MZ-CD potrafi przysporzyć nie lada kłopotów. Dochodziło nawet do zatarć. Obecnie większość samochodów przeszła wymagane modyfikacje. Jeżeli ten silnik jest sprawny, to daje dobre osiągi i spala niewiele paliwa.
Typowe usterki Mazdy 3 (BK):
- korozja nadwozia,
- awarie wspomagania kierownicy,
- nietrwałe cewki w silnikach benzynowych,
- drobne usterki elektryki,
- typowe dla diesli usterki silnika 1.6 MZ-CD,
- poważne usterki silnika 2.0 MZ-CD,
- usterki kolektora dolotowego silnika 2.0 MZR,
- nietrwałe zawieszenie, gdy jest serwisowane na tanich zamiennikach.
Czego szukać:
Najlepsze mazdy 3 to wersje benzynowe. Pomimo pewnych problemów z silnikiem 2.0, jest on nie tylko godny polecenia, ale stanowi najciekawszą opcję. Daje dobrą dynamikę przy zachowaniu umiaru w spalaniu, a do tego pozostaje nad wyraz trwały.
Osoby, które chcą jeździć stosunkowo tanio i obawiają się napraw japońskich konstrukcji, polecam wersję wysokoprężną 1.6 MZ-CD o mocy 109 KM. Choć silnik nie jest idealny, to nie sprawia mechanikom żadnych kłopotów, ponieważ to jeden z najpopularniejszych diesli w Europie.
Czego unikać:
Nie polecam Mazdy 3 z silnikiem 2.0 MZ-CD. Choć ten diesel jest już zazwyczaj po naprawach i pewnych udoskonaleniach mających zapobiegać zatarciu, to jednak wciąż jest to wybór ryzykowny. Najważniejsze, by nie kupić samochodu z zaawansowaną korozją.