Unikalne pojazdy z Forza Motorsport 5 i Gran Turismo 6
Forza Motorsport 5 i Gran Turismo 6 to w tej chwili dwa najgorętsze tytuły, jeśli chodzi o gry samochodowe na konsole. Oba mają na swoich listach bardzo interesujące pojazdy, od unikalnych aut sportowych po łazik księżycowy.
29.11.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Premiery kolejnych wersji gier Forza Motorsport i Gran Turismo to zawsze spore wydarzenie w świecie konsolowym. Teoretycznie najnowszych części nie da się porównać, ponieważ Gran Turismo 6 wyjdzie na odchodzącą konsolę PlayStation 3, zaś Forza 5 na właśnie wchodzącego na rynek Xboxa One, ale i tak zestawienia trudno uniknąć biorąc pod uwagę, że oba tytuły pojawią się w sklepach mniej więcej w tym samym czasie, na przełomie listopada i grudnia.
Gran Turismo 6 - Start Your Engines Trailer
W Gran Tusimo 6 do dyspozycji będzie aż 1197 pojazdów. Dla 123 z nich będzie to debiut w tytułach wyprodukowanych przez Polyphony Digital. Wiele z osobno liczonych aut to różne wersje danego modelu, np. Nissana GT-R.
W Forza Motorsport 5 aut będzie sporo mniej, bo 202, samochody mają być za to bardzo dopracowane. Z czasem pojawią się także dodatki z kolejnymi modelami.
Forza Motorsport 5 Launch Trailer
My przyjrzymy się pojazdom, które rzadko pojawiają się w grach i także w świecie rzeczywistym mogłyby przykuć uwagę fanów motoryzacji.
AMC Javelin AMX – Forza Motorsport 5
Javelin to coupé, które było wytwarzane przez American Motors Corporation (AMC) w latach 1967-1974. Zmiana generacyjna nastąpiła w 1971 r.
Wyczynowe wersje tego modelu odnosiły sukcesy w wyścigach Trans-Am. Auto było wytwarzane na licencji w Niemczech, Meksyku, Wenezueli i Australii.
W grze Forza 5 będzie dostępny AMC Javelin w odmianie AMX z rocznika modelowego 1971, który powstał w stosunkowo niewielkiej liczbie 2054 egzemplarzy. W stosunku do starszej wersji AMX, nowa nie była autem dwu-, a czteroosobowym.
Samochód był dostępny z silnikami V8 o pojemności 5,9 i 6,6 l. Mniejsza jednostka mogła rozwijać 245 lub 285 KM, zaś większa dysponowała mocą 330 KM.
AMC reklamowało model Javelin AMX jako "seryjny samochód zbliżony najbardziej do auta wyścigowego Trans-Am". Pojazd miał m.in. maskę z włókna szklanego i tylny spojler zapewniający 45 kg docisku.
Do auta można było dokupić jeden z kilku pakietów, w których skład wchodziły m.in. dodatkowe zegary, lepsze chłodzenie, wydajniejsze hamulce ze wspomaganiem czy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Twin-Grip.
Ferrari 250 Testa Rossa – Forza Motorsport 5
Przejdźmy do modelu z całkiem innej bajki, który także pojawi się w dziele studia Turn 10. Ferrari 250 Testa Rossa to jeden z najbardziej udanych samochodów wyczynowych w historii marki z Maranello.
Różne wariacje tego auta zapewniły włoskiej firmie triumfy w Le Mans w latach 1958, 196 i 1961. W sumie od 1956 do 1961 r. powstały 34 sztuki Ferrari 250 TR.
W Forza Motorsport 5 do dyspozycji graczy zostanie oddany model z roku 1957. Właśnie egzemplarz takiego auta, z wolnossący silnikiem V12 o pojemności 3,0 l i mocy 304 KM, został w 2011 r. sprzedany na aukcji za 16,4 mln dol.
1991 GMC Syclone – Forza Motorsport 5
Powróćmy do samochodów rodem ze Stanów Zjednoczonych. Kolejnym ciekawym autem w nowej Forzy jest GMC Syclone z 1991 r.
Z pozoru pojazd ten wygląda jak zwykły pick-up. Syclone bazował na modelu GMC Sonoma, znanym też jako Chevrolet S-10.
Karoseria użytkowego wozu została nieco zmodyfikowana. Najważniejsze były jednak podzespoły mechaniczne.
Pod maską GMC Syclone pracował turbodoładowany silnik V6 o pojemności 4,6 l rozwijający ponad 280 KM. Napęd trafiał na cztery koła za pośrednictwem czterobiegowej skrzyni automatycznej.
Samochód osiągał 100 km/h po 4,9 s, a ćwierć mili pokonywał w 13,4 s. GMC zbudowało ok. 3000 sztuk sportowego pick-upa.
RUF CTR Yellowbird – Forza Motorsport 5
RUF Automobile GmbH to niemiecka firma specjalizująca się w tuningu samochodów marki Porsche. Prawdopodobnie najbardziej znanym modelem przedsiębiorstwa jest CTR, zaprezentowany w 1987 r.
Otrzymał on przydomek Yellow bird (następnie oficjalnie przemianowany przez RUF na Yellowbird) po publikacji na jego temat w magazynie Road & Track, którego redakcja stwierdziła, że samochód na tle niebieskiego nieba wyglądał niczym żółty ptak.
Pojazd oparty o Porsche 911 (930) był napędzany przez silnik twin turbo rozwiercony z 3,2 do niemal 3,4 l o mocy 469 KM. CTR przez pewien czas dzierżył rekord prędkości dla aut drogowych, po tym, jak na torze Nardo rozpędził się do 342 km/h. RUF CTR Yellowbird był więc szybszy od super samochodów tamtych czasów, czyli Porsche 959 (prędkość maksymalna 317 km/h) i Ferrari F40 (324 km/h).
Wiadomo, że RUF zbudował 29 sztuk modelu CTR w oparciu o karoserie kupione od Porsche. Powstała też pewna liczba egzemplarzy będących przeróbkami samochodów klientów, ale nie wiadomo dokładnie, ile było takich aut.
TVR Sagaris – Forza Motorsport 5
TVR to firma założona w 1947 r. w Blackpool specjalizująca się w produkcji krótkoseryjnych samochodów sportowych wyróżniających się pod względem stylistycznym. Przedsiębiorstwo nie zbudowało żadnego auta od 2006 r., chociaż przez ostatnie lata było we władaniu majętnego inwestora z Rosji. Niedawno TVR został kupiony przez Brytyjczyka Lesa Edgara i ma wznowić działalność.
W Forza Motorsport 5 będzie można pojeździć modelem Sagaris, ostatnim dziełem TVR sprzed okresu wieloletniego przestoju. Coupé zostało wyposażone w rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,0 l, który rozwija 380 KM.
Sagaris nie został wyposażony w poduszki powietrzne i systemy pokroju ABS. Jak powiedział Peter Wheeler, pod którego rządami powstał omawiany samochód, tego typu elementy sprawiają, że kierowcy czują się zbyt pewnie, są skłonni do podejmowania większego ryzyka.
Autobacs Garaiya – Gran Turismo 6
Przejdźmy do samochodów z Gran Turismo 6. W najnowszej produkcji Polyphony Digital, tak samo, jak w poprzednich, roi się od aut japońskich. Poza licznymi modelami marek Honda, Mazda, Nissan, Toyota czy Subaru w GT 6 można znaleźć rodzynki mało u nas znanej firmy Autobacs.
Przedsiębiorstwo to zajmuje się głównie produkcją i dystrybucją części i akcesoriów samochodowych. Ma także na swoim koncie sportowy model Garaiya.
Ten mierzący 3,7 m i ważący 800 kg pojazd jest napędzany w wersji drogowej silnikiem Nissana. Czterocylindrowa jednostka 2,0 rozwija moc 200 KM. Osoby, które miały okazję przetestować twór Autobacs porównują go do aut Caterhama, ze względu na stosunkowo prostą konstrukcję i bardzo dobre właściwości jezdne.
Model Garaiya występował też w wyczynowej, 300-konnej wersji, która naprawdę dobrze radziła sobie w japońskiej serii Super GT. Morio Nitta i Shinichi Takagi zdobyli dzięki niej wicemistrzostwo klasy GT300 w 2004 r. Do tytułu zabrakło im punktu.
Cizeta-Moroder V16T – Gran Turismo 6
Cizeta-Moroder V16T to dzieło byłych pracowników Lamborghini. Samochód po raz pierwszy został zaprezentowany publiczności w 1988 r.
Był wytwarzany w latach 1991-1995. W tym okresie powstało 20 sztuk, licząc prototyp. Chwilowe wznowienie produkcji nastąpiło w 2006 r.
Historia modelu jest tak ciekawa, że jej pełen opis wymagałby osobnego artykułu. Nadwozie V16T zaprojektował słynny Marcello Gandini, twórca m.in. Lamborghini Countach i Miura.
Cizeta-Moroder to odrzucony przez Chryslera (który był w latach 80. właścicielem marki z Sant'Agata Bolognese) projekt Diablo. Amerykanie nie chcieli żeby następca Countacha wyglądał aż tak kontrowersyjnie.
Jak wskazuje nazwa, Cizeta-Moroder była napędzana silnikiem V16, który powstał z połączenia dwóch motorów V8. Jednostka o mocy 560 KM pozwalała autu na rozwinięcie prędkości 328 km/h.
Light Car Company Rocket – Gran Turismo 6
Kolejnym unikalnym autem sportowym z listy Gran Turismo 6 jest Light Car Company Rocket. Twórcą tego samochodu jest Gordon Murray, ten sam, który zaprojektował McLarena F1.
Rocket był wytwarzany w latach 1991-1998. Prawdopodobnie powstało 55 sztuk tego pojazdu.
Samochód o wyglądzie małego bolidu ważył tylko 385 kg. Do jego napędu został użyty motocyklowy silnik Yamahy o mocy 95 KM. LLC Rocket przyspieszał od 0 do 100 km/h w ok. 4 s i mógł się rozpędzić do 233 km/h.
Plymouth XNR Ghia Roadster – Gran Turismo 6
Plymouth XNR Ghia Roadster to samochód, który w 2011 r. podczas Pebble Beach Concours d’Elegance został nagrodzony Pucharem Gran Turismo przez Kazunori Yamauchiego, czyli szefa Polyphony Digital. Japończyk zapowiedział wówczas, że auto znajdzie się w nowej grze z serii GT.
Plymouth XNR Ghia Roadster to koncept z 1960 r., za którego powstanie odpowiadał stylista Virgil Exner (stąd XNR w nazwie studium). Prototyp ma pod maską sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,8 l i mocy 200 KM. Podczas testów Plymouth rozpędził się do 240 km/h.
Lunar Roving Vehicle – Gran Turismo 6
Chyba najbardziej niezwykłym z opisywanych pojazdów jest Lunar Roving Vehicle, czyli łazik księżycowy. Jak pokazuje zwiastun Gran Turismo 6, który możecie obejrzeć na początku artykułu, będzie nim można pojeździć po wirtualnym Księżycu.
Lunar Roving Vehicle był używany w latach 1971-1972 podczas trzech ostatnich księżycowych lotów programu Apollo, czyli Apollo 15, 16 i 17. Elektryczny pojazd powstał przy współpracy firm Boeing i General Motors.
Łazik ważył na Ziemi 210 kg, zaś na Księżycu 35 kG (kilogram-siła; siła, która nadaje masie 1 kg przyspieszenie ziemskie). Miał długość 3,1 m. Każde z kół było napędzane osobnym silnikiem na prąd o mocy 0,25 KM.