Tunel na Zakopiance prawie gotowy. Wiemy, kiedy zostanie udostępniony kierowcom
Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w południowej Polsce powoli dobiega końca. Mowa o tunelu wydrążonym w górze Luboń Mały, w ciągu odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała. Nawierzchnia już jest. Teraz czas na wykończenie.
20.10.2022 | aktual.: 20.10.2022 18:59
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zgodnie z deklaracjami GDDKiA kierowcy pojadą długim na 2058 m tunelem w czwartym kwartale 2022 roku. Choć nawierzchnia i dojazdy do obiektu są już gotowe, wciąż trwają prace wykończeniowo-instalacyjne oraz testy poszczególnych systemów.
Jak informuje GDDKiA, gotowe jest już oznakowanie poziome lewej nitki trasy i trwa wykonywanie go na prawej nitce. Montowane jest też oznakowanie pionowe poza obiektem, na dojazdach. Rozpoczęły się prace związane z oblicowaniem muru oporowego przed portalem południowym.
Sprawdzane jest także działanie urządzeń infrastruktury tunelu, na którą składa się 3156 źródeł światła, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej, cztery wentylatory napowietrzające i 11 kompletów różnicujących ciśnienie w przejściach pomiędzy tunelami.
Nie brakuje też rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, w tym 239 czujników dymu, systemu ostrzegania pożarowego czy ponad 150 kamer monitorujących ruch i przestrzeń w tunelu.
Tunel na Zakopiance po oddaniu do użytku oficjalnie stanie się drugim najdłuższym tego typu obiektem w Polsce – tuż po liczącym 2355 mm tunelu pod Ursynowem funkcjonującym od grudnia 2021 roku.