Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20‑lecie międzywojenne [cz. 2]

Wracamy do przepastnych zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Tym razem wybieramy się w podróż do okresu przed II Wojną Światową. Jak w latach 20. i 30. wyglądała w Polsce motoryzacja?

1925
1925
Mariusz Zmysłowski

24.06.2016 | aktual.: 24.06.2016 12:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwszy dystrybutor paliw w Poznaniu ustawiony na pl. Wolności

1926
1926

Przejazd taksówek ulicą Krakowskie Przedmieście w Warszawie. W tle widoczny pałac Staszica.

1926
1926

Przejazd taksówek ulicą Krakowskie Przedmieście w Warszawie

1927
1927

Przejazd prezydenta Ignacego Mościckiego i towarzyszących osób przez nowy Most Poniatowskiego w Warszawie.

1929
1929

Pawilony przemysłu samochodowego na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu; widoczny Polski Fiat 508 (na pierwszym planie) oraz Polski Fiat 518 (pierwszy z prawej na drugim planie).

1929
1929

Pawilony przemysłu samochodowego na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu; fragment ekspozycji.

1930
1930

Wybory do Sejmu, wóz agitacyjny na ul. Piotrkowskiej w Łodzi.

1931
1931

Samochód przed dworem Piłsudskich w Pikieliszkach

1932
1932

Wnętrze taksówki wyposażonej w radioodbiornik. Widoczna deska rozdzielcza samochodu, radio i głośnik.

1932
1932

Samochód osobowy na drodze Gdynia - Puck

1933
1933

Ul. Lubicz w Krakowie

1933
1933

Plac Matejki w Krakowie

1933
1933

Polskie Fiaty 508 w Warszawie

1933
1933

Ul. Lubicz w Krakowie

1933
1933

Łódzka taksówka

1934
1934

Ul. św. Jana w Krakowie

1934
1934

Motocykl Sokół 600

1935
1935

Warszawski taksówkarz palący fajkę za kierownicą auta wyposażonego w zwijany brezentowy dach nad miejscem kierowcy i oddzielną kabiną pasażerską. Pojazd wyposażony był radioodbiornik ze słuchawkami. Na zdjęciu widoczny także klakson oraz boczne lampy elektryczne.

1935
1935

Nieznani mężczyźni na motocyklu Sokół 1000

1935
1935

Samochód marki Hispano-Suiza w Krakowie

1935
1935

Samochód marki Hispano-Suiza w Krakowie

1935
1935

Samochód marki Hispano-Suiza w Krakowie

1936
1936

Ulica Poselska w Krakowie

1936
1936

Fragment ulicy św. Jana w Krakowie.

1936
1936

Czyszczenie samochodu umieszczonego na platformie na stacji benzynowej i obsługi pojazdów w Katowicach

1936
1936

Wypadek samochodowy na trasie Poznań - Żegrze

1937
1937

Polski Fiat 508

1937
1937

Polski Fiat 508

1937
1937

Rynek Główny w Krakowie

1937
1937

Wizyta oficjalna króla Rumunii Karola II i rumuńskiego następcy tronu księcia Michała w Polsce. Król Rumunii Karol II (z lewej) i prezydent RP Ignacy Mościcki w samochodzie na dziedzińcu Zamku Królewskiego. Na drugim planie widoczna Kompania Honorowa Wojska Polskiego.

1937
1937

Śmieciarka marki Mercedes z taboru Zakładu Oczyszczania Miasta w Warszawie

1937
1937

Taksówka na postoju w Warszawie

1937
1937

Rynek Główny w Krakowie

1938
1938

Stacja obsługi samochodów Polskiego Fiata w Poznaniu

1938
1938

Samochody osobowe Buick 90 przekazane w darze wojsku przez zakłady Lilpopa

1938
1938

Samochód ciężarowy po wypadku na wiadukcie Pancera na Nowym Zjeździe w Warszawie

1938
1938

Samochód ciężarowy po wypadku na wiadukcie Pancera na Nowym Zjeździe w Warszawie

1938
1938

Sanitarka marki Chevrolet Krakowskiego Ochotniczego Towarzystwa Ratunkowego

1938
1938

Grupa ludzi pcha samochód po błotnistym Trakcie Kowieńskim

1938
1938

Wnętrze warsztatu samochodowego na stacji obsługi samochodów przy ul. Kamiennej w Katowicach

1939
1939

Patrol motocyklowy z Kielc z życzeniami imieninowymi dla Edwarda Rydza-Śmigłego

Data nieznana
Data nieznana

Samochód komendanta Józefa Piłsudskiego marki Panhard-Levassor oraz szoferzy: Józef Lew (z prawej) i Michał Sawicki (z lewej).

Data nieznana
Data nieznana

Ul. Kanoniczna w Krakowie

Data nieznana
Data nieznana

Samochód marki Austro-Daimler w Łodzi

Data nieznana
Data nieznana

Taksówki na postoju w Warszawie

Data nieznana
Data nieznana

Samochody zaparkowane w Krakowie na pl. Matejki

Data nieznana
Data nieznana

Prezentacja gazogeneratora wynalazku Hipolita Stroińskiego. Wynalazca stoi obok samochodu ciężarowego marki Ford z zamontowanym wynalazkiem.

Data nieznana
Data nieznana

Mercedes z silnikiem przystosowanym do zasilania za pomocą gazogeneratora

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (8)