Kupili trzy drogie auta. Sprawdziliśmy warunki przetargu

Komenda Główna Straży Ochrony Kolei w przetargu ogłoszonym w czerwcu 2023 roku wybrała Land Rovera Defendera na nieoznakowany, terenowy pojazd dla funkcjonariuszy. Sprawdziliśmy wymagania odnośnie tego samochodu i jednego nie spełnia. Ale to nie był problem.

Dostarczony do SOK Land Rover Defender
Dostarczony do SOK Land Rover Defender
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Komenda Główna Straży Ochrony Kolei
Marcin Łobodziński

03.11.2023 | aktual.: 03.11.2023 17:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Straż Ochrony Kolei ogłosiła przetarg na zakup czterech samochodów osobowych, w tym trzy terenowe. Wszystkie auta będą pełnić funkcję nieoznakowanych samochodów patrolowych. Terenowe mają pomóc monitorować trudno dostępne obszary i pozwolą funkcjonariuszom reagować na incydenty oraz naruszenia bezpieczeństwa. Z zakupionych aut będą korzystali SOK-iści w Warszawie, Lublinie i Przemyślu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przetarg został rozstrzygnięty na korzyść Land Rovera Defendera 110 z silnikiem Diesla o mocy 200 KM. Są to czarne samochody w wersji osobowej, a jak wskazują zdjęcia, przynajmniej jedno auto z komendy w Lublinie zostało wyposażone w ogumienie terenowe typu AT. Sprawdziliśmy warunki przetargu z ciekawości, by poznać wymagania SOK.

Land Rover Defender Straży Ochrony Kolei
Land Rover Defender Straży Ochrony Kolei© Materiały prasowe | Komenda Główna Straży Ochrony Kolei

Generalnie zamówiono samochód terenowy M1G lub auto, które spełnia wymagania M1G. Pojazd miał być przeznaczony do wykonywania ustawowych zadań Straży Ochrony Kolei i być przystosowany do eksploatacji całorocznej w warunkach atmosferycznych. Pojazd z założenia ma być wykorzystywany do jazdy po drogach utwardzonych, gruntowych, duktach leśnych itp. Najważniejsze wymagania, jakie znalazły się w przetargu, to:

  • samochód ma być przystosowany do przewozu pięciu osób z kierowcą,
  • kolor czarny, metalizowany,
  • gwarancja na 2 lata bez limitu kilometrów lub co najmniej 3 lata i 100 tys. km,
  • silnik spalinowy o mocy nie niższej niż 190 KM, pojemności nie niższej niż 1995 cm3,
  • reduktor,
  • rozstaw osi pomiędzy 2750 a 3100 mm,
  • wysokość nie większa niż 1970 mm,
  • szerokość (bez lusterek) nie większa niż 1900 mm,
  • długość od 4750 do 5099 mm,
  • prześwit nie mniejszy niż 210 mm,
  • wyposażenie m.in. klimatyzacja automatyczna, pełnowymiarowe koło zapasowe, radio i bluetooth, gniazdo usb, gniazda zapalniczki, hak, osłony podwozia, instalacja elektryczna zdolna do podłączenia dodatkowych urządzeń.
Land Rover Defender SOK
Land Rover Defender SOK© Materiały prasowe | Komenda Główna Straży Ochrony Kolei

Wszystkie te wymagania Land Rover Defender 110 spełnia, oprócz maksymalnej szerokości (auto mierzy 2008 mm). Zgłaszająca się do przetargu firma zapytała o dopuszczenie auta o tej szerokości, a ogłaszający przetarg się na to zgodził. Wymagania były na tyle niewielkie, że większość aut terenowych dostępnych na rynku z pięciodrzwiowym nadwoziem mogłaby je spełnić.

Funkcjonariusze SOP otrzymali naszym zdaniem znakomite pojazdy nie tylko terenowe, ale i bardzo wygodne do jazdy po drogach utwardzonych. Cena też była niezła, bo zakup trzech aut zmieścił się w kwocie niecałego miliona złotych. Cena katalogowa Defendera z silnikiem Diesla to 364 tys. zł brutto, czyli poniżej 300 tys. zł netto.

Komentarze (98)