Land Rover Defender
Land Rover Defender to jeden z najbardziej znanych samochodów terenowych. Produkowany jest w Wielkiej Brytanii od 1983 roku. Przez pierwsze siedem lat auto było znane jako Land Rover Ninety & One Ten. Twórcy Defendera inspirowali się Land Roverem Series, który powstawał w trzech generacjach od 1948 roku do 1985 roku. Do głównych konkurentów Land Rovera Defendera zaliczamy Mercedesa klasy G oraz Jeepa Wranglera.
Plasowany w segmencie I Land Rover Defedenfer przez cały okres produkcji nie doczekał się poważniejszych modyfikacji. Auto nadal charakteryzuje się stylistyką, która nawiązuje do pierwszej generacji tego modelu. Land Rover Defender sprzedał się w ponad 2 mln egzemplarzy, co czyni go jednym z najchętniej wybieranych modeli w swojej klasie.
Land Rover Defender występuje w trzech wersjach o różnych rozstawach osi (90, 110 lub 130) i w pięciu wariantach nadwozia (2-, 3- lub 4-drzwiowy pick-up oraz 3- lub 5-drzwiowy SUV).
Pod maską można znaleźć kilka jednostek napędowych. Od 1990 roku do 1994 roku Defender oferowany był z 2,5 l turbodieslem o mocy 107 KM. W 1994 roku jednostka ta została poddana niewielkiej modernizacji, dzięki czemu moc wzrosła do 111 KM. Land Rover w takim wariancie sprzedawany był do 1998 roku.
W 2007 roku samochód doczekał się szeregu zmian, które zostały wprowadzone głównie po to, aby spełnić coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. W rezultacie jednostkę TD5 zastąpił silnik Forda o pojemności 2,4 l, oferowany również w modelu Ford Transit. Motor został jednak nieco zmodyfikowany, żeby radził sobie w wilgotnych warunkach i utrzymywał prawidłowe warunki smarowania pod dużym kątem. Silnik 2,4 l generuje 122 KM i 359 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Inne zmiany przeprowadzane w 2007 roku obejmują wnętrze. Zastosowano podzespoły z luksusowego modelu Discovery III, dzięki czemu warunki we wnętrzu stały się mniej spartańskie. Zmiany na zewnątrz ograniczają się do kilku kosmetycznych przeróbek, w tym do wybrzuszenia w przedniej masce w celu pomieszczenia nowej jednostki napędowej.
Warto wspomnieć o kilku limitowanych edycjach Land Rovera Defendera. Pierwsza, zwana 90SV, została zaprezentowana w 1992 roku. Jej cechy charakterystyczne to m.in turkusowy kolor, miękkie płótno na drzwiach oraz aluminiowe felgi, które na tylnej osi zostały wyposażone w tarcze hamulcowe. Powstało tylko 90 egzemplarzy tej wersji.
W 1998 roku, z okazji 50-lecia firmy Land Rover, wypuszczono kolejne dwie edycje specjalne Defendera. Pierwsza otrzymała nazwę Defender 90 Station Wagon. Egzemplarze z tej edycji zostały wyposażone w 190 KM, 4,0 l silnik V8, który po raz pierwszy w Europie współpracował z automatyczną skrzynią biegów. Cechą wyróżniającą Defendera 90 Station Wagon jest ciemnozielona barwa nadwozia. W sumie zbudowano 1071 egzemplarzy tego modelu.
Druga specjalna edycja Defendera to Heritage. Oferowano ją w dwóch kolorach nadwozia (ciemny brąz lub pastelowy zielony). Pod maską Defendera Heritage pracowała standardowa jednostka TD5.
Prawdopodobnie najbardziej znaną edycją Defendera jest Tomb Raider z 2000 roku. Powstała ona, aby upamiętnić rolę tego modelu w filmie „Tomb Raider”. Egzemplarze z tej edycji zostały zaprojektowane w taki sposób, aby przypominały samochody na wielkie terenowe wyprawy. Defender Tomb Raider został wyposażony w m.in. bagażnik dachowy, dodatkowe oświetlenie oraz wyciągarkę. Był dostępny w wersjach o rozstawie osi 90 lub 110 ze standardową jednostką TD5.
Jedna z ostatnich specjalnych edycji Defendera, SVX, oferowana jest od 2008 roku. Cechami, które ją wyróżniają, są czarny lakier nadwozia oraz matowosrebrny grill. Land Rover Defender SVX powstał w 200 egzemplarzach, które były przeznaczone wyłącznie na rynek brytyjski.
Całkowicie nowa generacja Defendera planowana jest od kilku lat. Podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie producent zaprezentował wizję nowego Defendera o nazwie DC100. Przewiduje się, że nowy Land Rover Defender zadebiutuje w 2015 roku.