Steinmetz Astra GTC 2.0 CTDI (2012)
Astra z nadwoziem GTC to najatrakcyjniejsza wersja karoseryjna kompaktowego Opla. Ten samochód, nawet z dieslem pod maską przedstawia się bardzo interesująco – szczególnie jeśli jest po tuningu, na przykład firmy Steinmetz.
06.05.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Astra z nadwoziem GTC to najatrakcyjniejsza wersja karoseryjna kompaktowego Opla. Ten samochód, nawet z dieslem pod maską przedstawia się bardzo interesująco – szczególnie jeśli jest po tuningu, na przykład firmy Steinmetz.
Po raz pierwszy o tym wozie pisałem w listopadzie 2011 roku. Wtedy ekipa Steinmetz proponowała modyfikacje wizualne, ale nie podawała żadnych danych na temat jednostki napędowej. Teraz już wiadomo, że źródłem napędu jest 2-litrowy turbodiesel GM z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego i turbosprężarką.
Po ulepszeniach (chiptuning) silnik osiąga nie 165 KM, ale 192 KM mocy przy 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 350 do 390 Nm, ale jego szczytowa wartość nadal utrzymuje się w zakresie od 1750-2500 obr./min. Ustawiona w poprzek dwulitrówka przekazuje moc do 6-biegowej manualnej przekładni, a dalej ta trafia wyłącznie na przednie koła.
Magazyn AB Sportscars przeprowadził niedawno pomiary osiągów podkręconego kompaktu z Rüsselsheim. Od 0 do 100 km/h wóz przyspiesza w 8,40 s, czyli o 0,80 s szybciej niż auto fabryczne. Z kolei 200 km/h Steinmetz osiąga po 43,60 s, podczas gdy zwykłemu Oplowi potrzeba 52,10 s. Prędkość maksymalna wzrosła o 6 km/h i wynosi teraz 216 km/h.
Dzięki krótszym sportowym sprężynom 3-drzwiowa Astra jest niższa o 30 mm od seryjnej, a pakiet spojlerów nadaje jej bardziej sportowy wygląd. Na kit składają się przedni spojler, listwa pod tylnym oknem (którą swoją drogą tuner mógł sobie darować) i dwie trapezowe końcówki rur wydechowych. Steinmetz nadal nie przewiduje montażu kompletnego sportowego wydechu. Szarego Opla ozdobiono też czarnymi naklejkami z nazwą tunera.
Samochód ma założone koła z 19-calowymi felgami o szerokości 8,5”, na które wciśnięto opony Kumho o rozmiarze 245/40 R 19. To między innymi dzięki nim Astra po przeróbkach pokonuje zakręty sprawniej niż auto produkcyjne. Przeszkodą w osiągnięciu większych prędkości na łukach jest jednak masa przekraczająca 1,5 tony.
Tuning w wykonaniu Steinmetza nie jest specjalnie drogi, ale też okazją nazwać go nie można. Za wszystkie przeprowadzone w tym wozie zmiany firma z Niemiec życzy sobie ponad 7500 euro.
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1956 cmsup3/sup
- Doładowania: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 192 KM przy 4000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 98,16 KM/l (seryjny – 84,35 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 390 Nm przy 1750-2500 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 8,5 x 19”
- Koła tylne: 8,5 x 19”
- Opony przednie: 245/40 R 19
- Opony tylne: 245/40 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1665 kg
- Stosunek masy do mocy: 8,67 kg/KM (seryjny – 10,09 kg/KM)
- Długość: 4466 mm
- Szerokość: 1840 mm
- Wysokość: 1459 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2695 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,40 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 43,60 s
- Prędkość maksymalna: 216 km/h
Źródło: Steinmetz