Sprawdziłem, o ile podrożały opony. Współczuję kierowcom SUV‑ów
Wielkimi krokami zbliża się jesień, a zaraz za nią zima. Synoptycy w niektórych rejonach kraju już zapowiadają przymrozki, a na południu spadł pierwszy śnieg. Warto zatem pomyśleć o zakupie opon zimowych i mam wrażenie, że lepiej się pospieszyć.
19.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W pięciu popularnych internetowych sklepach z oponami niemal wszystkie rozmiary i rodzaje ogumienia zimowego podrożały zgodnie z zapowiedziami jeszcze z początku roku. O ile użytkownicy zwykłych samochodów zapłacą za komplet o 200-400 zł więcej niż w ubiegłym roku, o tyle właściciele SUV-ów muszą się liczyć z radykalnymi podwyżkami, nawet o 1300 zł za cztery opony.
Kierowcy takich aut zapłacą za dobrej klasy ogumienie od ok. 700 do nawet 1000 zł za sztukę. Największe podwyżki dotyczą ogumienia, które rok temu można było kupić za ok. 500-600 zł, a dziś ceny dochodzą do 1000 zł. Droższe opony, które rok temu kosztowały 800-900 zł, zaliczyły niewielki wzrost, do ok. 1000-1100 zł.
Warto przejrzeć oferty kilku sklepów internetowych, ale też zapytać w warsztatach wulkanizacyjnych, ponieważ ceny zmieniły się na tyle, że niektóre sklepy, znane z wysokich cen w ubiegłym roku, teraz mają tańsze produkty i na odwrót.
Aby pokazać obraz rynku i zmiany cen, sprawdziłem oferty pięciu sklepów z ogumieniem na takich samych zasadach, jak zrobiłem to w listopadzie 2021 r. W tabeli umieściłem ceny konkretnych modeli oraz kwoty w nawiasie, które pochodzą z ubiegłego roku.
Model opony Rozmiar i indeksy | typ auta | oponeo.pl | sklepopon.com | intercars.pl | 24opony.pl | oponytanio.pl | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nokian WR Snowproof 205/55 R16 91H | kl. średnia | 472 (368) | 399 (326) | 436 (328) | 357 (346) | 492 (359) | ||
Dębica Frigo HP 2 205/55 R16 91H | kl. średnia | 272 (242) | 262 (224) | 272 (231) | 279** (243) | 304 (249) | ||
Hankook Winter i*cept RS2 W452 195/65 R15 91T | kompakt | 305 (207) | 251 (193) | 251 (198) | 256 (207) | 270 (214) | ||
Pirelli Cinturato Winter 195/65 R15 91T | kompakt | 299 (241) | 330 (299) | 332 (254) | 302 (259) | 331 (282) | ||
Barum Polaris 5 175/65 R14 82T | miejski | 232 (196) | 217 (177) | 220 (187) | 219 (177) | 244 (206) | ||
Googyear UltraGrip 9+ 175/65 R14 82T | miejski | 331 (307) | 324 (251) | 331 (289) | 339 (251) | 353 (286) | ||
Michelin Pilot Alpin 5 SUV 235/55 R18 104H | SUV | 1023 (873) | 934 (832) | 986 (885*) | 966 (871) | 935 (901) | ||
Cooper Discoverer Winter 235/55 R18 104H | SUV | 898 (569) | 897 (567) | brak | 924 (550) | 930 (569) | ||
Continental Winter Contact T S870 P 235/35 R19 91W | sportowy | 1069 (1172) | 1088 (1101) | 1153 (1078) | 1104 (995) | 1085 (1097) | ||
Uniroyal Winter Expert 235/35 R19 91W | sportowy | 897 (712) | 800 (704) | 896 (758) | 822 (749) | 832 (745) | ||
Podane ceny są cenami brutto (zaokrąglonymi do złotówki) na dzień 19.09.2022 - w nawiasie na dzień 9.11.2021 * model porównywany niedostępny, cena zbliżonego PA4 ** indeks 94V *** model TS 870
|
Niezależnie od tego, jakim samochodem dysponujecie, za opony zapłacicie więcej. Wyjątkiem jest rozmiar sportowy i opona Continentala, która w niektórych sklepach staniała, ale w jednym, gdzie rok temu była najtańsza, jest teraz dużo droższa.
Dlaczego opony drożeją?
Poza oczywistymi czynnikami podnoszącymi koszty produkcji, jak ceny energii, transportu czy pracy, dużo droższe są także ceny surowców do produkcji opon - głównie węgla, sadzy i kordu stalowego. Im mniejszy rozmiar, a także niższy profil opony, tym podwyżki są mniejsze.
Szukając oszczędności, kiedy musicie zmienić opony zimowe na nowe, warto przemyśleć mniejszy rozmiar. Wiele aut ma ogumienie homologowane w kilku rozmiarach. Jeśli macie duże felgi, a chcecie założyć nowe opony w mniejszym rozmiarze, dobrze jest wystawić felgi na sprzedaż (najlepiej na grupach facebookowych poświęconych konkretnym markom lub modelom) lub zaoferować zamianę felg z dopłatą. Amatorzy modyfikacji zawsze szukają większych kół - nie na odwrót. W ten sposób można bezkosztowo wymienić obręcze na takie, do których potem założycie tańsze opony.